LONDÝN, BRATISLAVA. Mal to byť triumf britského inžinierstva. Nový Terminál 5 na londýnskom letisku Heathrow mal podľa šéfa aeroliniek British Airways Willieho Walsha „opäť pevne zakotviť na mape globálneho cestovania“. Aspoň takto to bolo naplánované deň pred jeho slávnostným otvorením vo štvrtok. Medzitým sa takmer šesťmiliardový projekt zmenil na nočnú moru aeroliniek British Airways.
Od slávnostného otvorenia terminálu sa stratilo okolo 20-tisíc batožín, počet zrušených letov prekonal stovku a rady nahnevaných cestujúcich neubúdajú.
Experti podľa denníka Guardian hovoria o zlých časoch pre British Airways. V duchu Murphyho zákonov zlyhalo všetko, čo zlyhať mohlo. Najprv sa pokazil plne automatizovaný batožinový systém. Hovorkyňa aeroliniek pripustila 15-tisíc batožín bez majiteľov, BBC tvrdí, že ide o 20-tisíc kusov. Meškanie batožín postupne vyraďovalo z prevádzky jednotlivé lety. Najprv zrušili 66 letov, včera mali odriecť ďalších 37.
Problémy sa nevyhli ani parkovisku a bezpečnostným kontrolám. Zablokované ostali aj výťahy, mnoho zamestnancov sa nevedelo dostať na svoje miesta. „Zo 16 výťahov fungoval jeden,“ citoval denník Guardian nemenovaného zamestnanca. Nepredviedol sa ani krízový manažment letiska. Najprv problémy bagatelizoval, a až keď bol chaos zjavný, uisťoval, že problémy rýchlo zvládne. Až napokon aj Willie Walsh musel priznať, že to „definitívne nie je naša hviezdna hodina“.
Experti hovoria o naštrbenom imidži British Airways. Aerolinky to vyjde dosť draho. Ceny za najlacnejšie izby pre čakajúcich pasažierov sa už zdvojnásobili a lacné nebude ani doručenie stratených batožín.
Terminál 5
stavba bola prvým rozšírením letiska za posledných 20 rokov
stála 5,6 miliardy eur
automatický batožinový systém má vybaviť 12-tisíc kusov batožín za hodinu
terminál môže naraz prijať 50 lietadiel
ročne má vybaviť 30 miliónov cestujúcich
Autor: mim