BERLÍN. Desať minúť z letiska do centra Mníchova. Toľko mala trvať cesta Transrapidom, jedným z najrýchlejších vlakov na svete. Stavba sa však zastavila pre prudký nárast nákladov.
Len pred šiestimi mesiacmi šéf konzorcia Transrapidu oznámil, že rýchlovlak bude stáť 1,85 miliardy eur. Vláda sľúbila, že zaplatí polovicu, zvyšok mal ísť zo súkromných peňazí, železníc a fondov Európskej únie.
Federálny minister dopravy Wolfgang Tiefensee však minulý týždeň projekt zastavil. Hrozilo, že náklady ľahko presiahnu tri miliardy eur. Bavorom odkázal, že šampanské otvárali priskoro.
Predčasná radosť
Keď sa vlani prijalo rozhodnutie o stavbe rýchlovlaku, mníchovskí politici hovorili o „správe desaťročia“. Hrdili sa tým, že práve ich metropola bude hostiť prestížny projekt, ktorý skráti 40–minútovú cestu z letiska na štvrtinu.
„Toto je zlý deň pre imidž Nemecka, ako centra high-tech priemyslu,“ reagoval na zastavenie projektu bavorský premiér Gunter Beckstein. Kritizoval stavebné konzorcium, že priveľmi myslelo na zisky a nesplnilo sľuby.
Na poslednú chvíľu sa pokúšal získať podporu aj od kancelárky Angely Merkelovej. Tá však potrebnú miliardu eur odmietla poskytnúť.
Bol to práve Becksteinov predchodca Edmund Stoiber, ktorý stavbu Transrapidu vehementne podporoval. Čelil za to obvineniam, že si chce postaviť vlastný pomník. Stavbu totiž posvätili krátko pred jeho odchodom do dôchodku.
Technológiu magnetického vlaku, ktorý sa nadnáša nad dráhou, vyvíjajú nemeckí inžinieri už vyše 30 rokov. Vlak je schopný dosiahnuť rýchlosť až 500 kilometrov za hodinu, je to trikrát viac ako obyčajné lokomotívy.
Imidž technológie však predvlani vážne naštrbila nehoda na testovacej dráhe, počas ktorej zomrelo 23 ľudí.
Na rade je Čína
Skupina ThyssenKrupp, ktorá Transrapid vyvíjala, chce teraz technológiu predať Číne. Podľa denníka Die Welt už düsseldorfská skupina pripravuje rokovania s čínskou vládou.
Jediný elektromagnetický vlak z nemeckej dielne premáva práve v Šanghaji. Čína má v súčasnosti práva iba na výrobu vagónov, po predaji technológie by mohla budovať aj celé trasy a predávať know-how aj do zahraničia. Šanghaj chce súčasnú trasu z letiska predĺžiť aj do ďalších častí mesta. Plány urobiť tak do Svetovej prehliadky EXPO 2010 však primátor oddialil.
Čínski experti však pre nemecké denníky potvrdili, že kúpa je málo pravdepodobná. Technológia je totiž veľmi drahá, rádovo môže ísť až o deväťmiestny kontrakt v eurách.
Navyše Nemecko môže len ťažko uspieť vonku s technológiou, ktorú nedokázalo presadiť ani doma.
Stavebné konzorcium však tvrdí, že o Transrapid záujem je. Okrem Číny sa ohlásili aj Spojené štáty a Katar.