WELLINGTON, BRATISLAVA. Horiace Svetové obchodné centrum je aj šesť a pol roka po jeho páde nedotknuteľným symbolom utrpenia Američanov.
Tabu teraz porušili na Novom Zélande. Miestna pobočka americkej protifajčiarskej loby Akcia proti fajčeniu a za zdravie (ASH v angličtine to znamená popol) bojuje dvojičkami proti obetiam cigaretového dymu.
Teroristi zabili 11-tisíc ľudí, cigarety už 30 miliónov, znie motto kampane. Dve horiace cigarety zasa nápadne pripomínajú veže, ktoré padli jedenásteho septembra 2001.
Fajčiari nie sú obete
„Porovnávaním fajčenia a teroristov napádate obete. Fajčiari zomierajú z vlastnej vôle, obete jedenásteho septembra boli zavraždené. Niektorí boli prinútení vyskočiť z okien,“ citovali novozélandské médiá Jima Richesa, pobúreného otca hasiča, ktorý zahynul v troskách dvojičiek.
Reklamná agentúra, ktorá kampaň vytvorila, sídli na Manhattane. Nesúhlasným reakciám sa bráni tým, že ide iba o návrh reklamy, ku ktorej spustila na svojich stránkach diskusiu. Až podľa jej výsledkov sa rozhodne, či vizuál rozšíria aj v uliciach Nového Zélandu.
Myšlienka nie je pôvodná, podobný vizuál už pred rokom zverejnili dubajské noviny Khaleej Times.
Noviny ho doplnili konštatovaním „vydané vo verejnom záujme“ a sloganom 5,4 milióna ľudí zomrie ročne pre fajčenie, teda dvetisíckrát viac ako jedenásteho septembra.
„Je zjavné, že tabakové spoločnosti spôsobili omnoho viac smrti ako teroristi, svetové vojny a prírodné katastrofy dokopy,“ napísal výkonný riaditeľ John F. Banzhaf na stránke kampane ASH. Spoločnosť využíva argumenty renomovaných vedeckých inštitúcií.
V Spojených štátoch podľa New York Times ročne zomrie viac ako šesťtisíc detí, pretože ich rodičia fajčia. ASH chce brániť najmä pasívnych fajčiarov.
Úspešný Don Quijote
Banzaf je známy americký právnik a bojovník za práva nefajčiarov, žien a detí.
Za desaťročia bojov proti diskriminácii dosiahol zákaz televíznej reklamy na tabak, dostal prvú ženu na výlučne mužskú americkú vojenskú akadémiu alebo prinútil McDonald's k boju proti obezite.
„Banzhaf je klasický nahnevaný muž. Je zodpovedný za všetky tie nápisy NO SMOKING (Nefajčite) všade na svete,“ napísali o iniciátorovi kampane Washington Post.