Matku všetkých letísk zatvoria

Referendum, ktoré malo zachrániť Tempelhof, stroskotalo na apatii voličov.

Berlínčania Tempelhof nezachránili.Berlínčania Tempelhof nezachránili. (Zdroj: REUTERS)

BERLÍN. Nová obytná štvrť, veľký park a na pristávacej dráhe rodinky na korčuliach. Takto by mohlo o pár rokov vyzerať jedno z najstarších letísk sveta Tempelhof. O staré hangáre majú záujem aj filmové štúdia Babelsberg, ktoré tu chcú natáčať hollywoodske filmy.

Rozhodla apatia ľudí

Obyvatelia nemeckého hlavného mesta v nedeľu rozhodovali o budúcnosti tejto mohutnej nacistickej stavby. Väčšina podporila ponechanie letiska v prevádzke, celkovo sa však na referende zúčastnilo necelých 22 percent Berlínčanov. Aby boli výsledky platné, potrebných bolo 25 percent z 2,4 milióna právoplatných voličov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvý skutočne jarný víkend odlákal Berlínčanov do parkov a k jazerám. Ľudí nevyburcovala ani mohutná kampaň, roztržka kancelárky s primátorom, ani nostalgické spomienky na bohatú minulosť miesta, ktoré leží len päť zastávok metra od Brandenburskej brány.

Tempelhof postavili už v roku 1923. Nacisti ho prestavali na najväčšie letisko sveta, ktoré mohlo prijímať jeden a pol milióna pasažierov ročne.

Po vojne ho preslávil „letecký most“, keď v 90­sekundových intervaloch tam pristávali takzvané hrozienkové bombardéry a prinášali do izolovaného Západného Berlína základné potraviny, uhlie i sladkosti pre deti.

Od pádu múra však Tempelhof bojuje s ekonomickými problémami. Prevádzka klesla na 350­tisíc pasažierov ročne a v októbri tohto roka ho mali zavrieť.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor: prijmite prehru

Tomu sa práve referendom pokúšali zabrániť jeho stúpenci. Argumentovali históriou a estetickou hodnotou stavby, ktorú britský architekt Norman Foster označil za matku všet­kých letísk. Primátor Klaus Wowereit však aktivistov a opozíciu vyzval, aby prehru akceptovala.

Nové centrálne letisko Berlin-Brandenburg International za tri miliardy eur by malo ľahko zvládnuť súčasných 20 miliónov pasažierov, ktorí prejdú ročne cez Berlín. Zároveň by malo dostať hlavné mesto na pozíciu Frankfurtu a Mníchova, čo sú hlavné prestupové letiská aj pre kontinentálne lety.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 114
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 508
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 186
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 550
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 424
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 220
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 936
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 871
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu