Parkovanie má byť ešte ťažšie

Nedostatok parkovacích miest spôsobuje, že vodiči zastavujú na chodníkoch. Často aj tam, kde to nikomu neprekáža. Od októbra za to dostanú pokutu.

Dnes by mali autá na chodníku nechať aspoň 60 centimetrov pre chodcov. Polícii prekáža, že to nedodržujú.Dnes by mali autá na chodníku nechať aspoň 60 centimetrov pre chodcov. Polícii prekáža, že to nedodržujú. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Ľudia zvyknutí parkovať auto pred domom na chodníku, budú musieť zmeniť návyky.

Od októbra zrejme začne platiť zákon, ktorý dá polícii právomoc pokutovať každého, kto auto zaparkuje na chodníku. Výnimkou budú iba miesta, kde to povolí značka.

Proti návrhu nového zákona sa najhlasnejšie bráni bratislavská mestská časť Petržalka, ktorá trpí veľkým nedostatkom parkovacích miest.

Obyvatelia Petržalky musia najmä na noc autá odstaviť aj na chodníkoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stačí 60 centimetrov

Zákon aj dnes zakazuje, aby chodník používali iní účastníci cestnej premávky ako chodci, ak to nepovoľuje značka. V jeho inej časti sa však hovorí, že zákaz zastavenia a státia neplatí pre vozidlá, ktoré chodcom neprekážajú.

SkryťVypnúť reklamu

Za chodca sa považuje aj človek na vozíku či s kočíkom šírkou nepresahujúcim 60 centimetrov. Ak teda autá parkujú v mestách a obciach na chodníkoch popri cestách II. a III. triedy a nechajú pre chodcov voľných aspoň 60 centimetrov, nikto im v tom nemôže brániť.

Po novom by mohli motorové vozidlá chodník bez označenia používať iba na nevyhnutný nástup ľudí, naloženie nákladu, nevyhnutný prejazd k objektu za chodníkom, záchranu života, zdravia a majetku, opravárske, stavebné či údržbárske práce.

„Pozrite sa, ako to dnes funguje. Ide mamička s kočíkom a nevie prejsť, lebo na chodníku parkuje široké auto, musí vojsť na cestu, kde ohrozuje seba aj decko. Prečo by sme mali jednu skupinu ohrozovať,“ zdôvodňuje návrh policajný viceprezident Stanislav Jankovič. Tam, kde sa parkovať na chodníkoch dá, môžu podľa neho mestá osadiť dopravné značky.

SkryťVypnúť reklamu

Mestá chystajú svoj návrh

„Ak sme museli pri každom chodníku, kde sa parkuje, osadiť značku, tak to bude problém,“ hovorí primátor Žiaru nad Hronom Ivan Černaj. Cena jednej značky sa podľa neho pohybuje od tritisíc korún vyššie.

Policajný viceprezident Stanislav Jankovič oponuje, že bezpečnosť na cestách sa nedá zvyšovať zadarmo.

Únia miest Slovenska chce ešte osloviť poslancov. Generálny sekretár únie Marián Minarovič hovorí, že samosprávy pripravia návrh komplexnejšieho riešenia statickej dopravy. „V súčasnom znení predstavuje návrh veľkú záťaž pre miestnu samosprávu.“

Združenie miest a obcí Slovenska sa nevyjadruje. „Otázku parkovania na chodníkoch ponechávame na mestách a ob­ciach. Tie by si mali všeobecne záväzným nariadením určiť miesto a spôsob parkovania,“ povedala hovorkyňa ZMOS Viera Trpišová. Združenie chce podľa nej legislatívne riešiť najmä vyberanie poplatkov za parkovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré mestá návrh obmedzenia parkovania privítali aspoň v centrách. Žilinská radnica už začala s osádzaním zábran a kvetináčov pri chodníkoch v strede mesta.

Minister vnútra Robert Kaliňák pripustil, že návrh sa ešte môže meniť.

Andrassy: Tvorcovia nepoznajú Petržalku

Ak autá nebudú môcť parkovať na chodníkoch, problém budú mať najmä veľké sídliská. Hovorili sme s hovorcom Petržalky ĽUBOMÍROM ANDRASSYM.

Čo návrh spôsobí v praxi?

„Tvorcovia zákona podľa nás nie najlepšie poznajú reálnu situáciu napríklad v Petržalke. V mestskej časti je v súčasnosti asi 19-tisíc parkovacích miest a chýba ďalších 40-tisíc. Všetci títo vodiči, ktorí prichádzajúci do Petržalky večer, by v prípade, že norma vstúpi do platnosti, nemali kde zaparkovať. A ak zaparkujú ako teraz, čiastočne na chodníku alebo komunikácii, budú musieť byť postihovaní.“

SkryťVypnúť reklamu

Nedá sa to riešiť značkami, ktoré státie na chodníkoch povolia?

„Takéto riešenie vyvolá veľké investície do osadenia značiek, Petržalka bude navyše dopravným značením prehustená.“

Ako odhadujete náklady?

„Ak by sme to riešili jednosmernými ulicami a vyznačením vodorovného značenia na čiastočné parkovanie na chodníkoch, náklady na jedno parkovacie miesto vychádzajú na 3500 až 4000 korún.“

Nestačí zvislá značka?

„Vyznačenie parkovacieho miesta by malo mať aj psychologický efekt, aby vodiči nestáli tak, aby chodníky nemohli využívať aj mamičky s kočíkmi.“

Neuvažujete o rozširovaní parkovacích plôch?

„Ak zjednosmerníme niektoré ulice a umožníme čiastočné státie na chodníkoch, dokážeme vytvoriť asi 3000 parkova­cích miest. Už teraz mnoho vodičov parkuje aj na zelených plochách, a kde sa to dá, sa ich snažíme spevňovať. Plánujeme budovať aj parkovacie domy a rozširovať parkoviská. Do troch rokov dokážeme vytvoriť asi 10-tisíc parkovacích miest.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo so sporným návrhom?

„Pre nás je dôležité, aby si ministerstvo a poslanci vypočuli aj názor samosprávy. Takto formulovaný zákon ide proti väčšine vodičov v Petržalke, ktorí nemajú inú možnosť, ako parkovať aj na chodníkoch. Problém nevznikol dnes, ale v 70. a 80. rokoch pri masovej výstavbe, keď sa podľa vtedajších pravidiel stavalo jedno parkovacie miesto k piatim bytovým jednotkám.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 294
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 684
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 539
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 008
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 061
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 784
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 578
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu