BRATISLAVA. Ľudia zvyknutí parkovať auto pred domom na chodníku, budú musieť zmeniť návyky.
Od októbra zrejme začne platiť zákon, ktorý dá polícii právomoc pokutovať každého, kto auto zaparkuje na chodníku. Výnimkou budú iba miesta, kde to povolí značka.
Proti návrhu nového zákona sa najhlasnejšie bráni bratislavská mestská časť Petržalka, ktorá trpí veľkým nedostatkom parkovacích miest.
Obyvatelia Petržalky musia najmä na noc autá odstaviť aj na chodníkoch.
Stačí 60 centimetrov
Zákon aj dnes zakazuje, aby chodník používali iní účastníci cestnej premávky ako chodci, ak to nepovoľuje značka. V jeho inej časti sa však hovorí, že zákaz zastavenia a státia neplatí pre vozidlá, ktoré chodcom neprekážajú.
Za chodca sa považuje aj človek na vozíku či s kočíkom šírkou nepresahujúcim 60 centimetrov. Ak teda autá parkujú v mestách a obciach na chodníkoch popri cestách II. a III. triedy a nechajú pre chodcov voľných aspoň 60 centimetrov, nikto im v tom nemôže brániť.
Po novom by mohli motorové vozidlá chodník bez označenia používať iba na nevyhnutný nástup ľudí, naloženie nákladu, nevyhnutný prejazd k objektu za chodníkom, záchranu života, zdravia a majetku, opravárske, stavebné či údržbárske práce.
„Pozrite sa, ako to dnes funguje. Ide mamička s kočíkom a nevie prejsť, lebo na chodníku parkuje široké auto, musí vojsť na cestu, kde ohrozuje seba aj decko. Prečo by sme mali jednu skupinu ohrozovať,“ zdôvodňuje návrh policajný viceprezident Stanislav Jankovič. Tam, kde sa parkovať na chodníkoch dá, môžu podľa neho mestá osadiť dopravné značky.
Mestá chystajú svoj návrh
„Ak sme museli pri každom chodníku, kde sa parkuje, osadiť značku, tak to bude problém,“ hovorí primátor Žiaru nad Hronom Ivan Černaj. Cena jednej značky sa podľa neho pohybuje od tritisíc korún vyššie.
Policajný viceprezident Stanislav Jankovič oponuje, že bezpečnosť na cestách sa nedá zvyšovať zadarmo.
Únia miest Slovenska chce ešte osloviť poslancov. Generálny sekretár únie Marián Minarovič hovorí, že samosprávy pripravia návrh komplexnejšieho riešenia statickej dopravy. „V súčasnom znení predstavuje návrh veľkú záťaž pre miestnu samosprávu.“
Združenie miest a obcí Slovenska sa nevyjadruje. „Otázku parkovania na chodníkoch ponechávame na mestách a obciach. Tie by si mali všeobecne záväzným nariadením určiť miesto a spôsob parkovania,“ povedala hovorkyňa ZMOS Viera Trpišová. Združenie chce podľa nej legislatívne riešiť najmä vyberanie poplatkov za parkovanie.
Niektoré mestá návrh obmedzenia parkovania privítali aspoň v centrách. Žilinská radnica už začala s osádzaním zábran a kvetináčov pri chodníkoch v strede mesta.
Minister vnútra Robert Kaliňák pripustil, že návrh sa ešte môže meniť.
Andrassy: Tvorcovia nepoznajú Petržalku
Ak autá nebudú môcť parkovať na chodníkoch, problém budú mať najmä veľké sídliská. Hovorili sme s hovorcom Petržalky ĽUBOMÍROM ANDRASSYM.
Čo návrh spôsobí v praxi?
„Tvorcovia zákona podľa nás nie najlepšie poznajú reálnu situáciu napríklad v Petržalke. V mestskej časti je v súčasnosti asi 19-tisíc parkovacích miest a chýba ďalších 40-tisíc. Všetci títo vodiči, ktorí prichádzajúci do Petržalky večer, by v prípade, že norma vstúpi do platnosti, nemali kde zaparkovať. A ak zaparkujú ako teraz, čiastočne na chodníku alebo komunikácii, budú musieť byť postihovaní.“
Nedá sa to riešiť značkami, ktoré státie na chodníkoch povolia?
„Takéto riešenie vyvolá veľké investície do osadenia značiek, Petržalka bude navyše dopravným značením prehustená.“
Ako odhadujete náklady?
„Ak by sme to riešili jednosmernými ulicami a vyznačením vodorovného značenia na čiastočné parkovanie na chodníkoch, náklady na jedno parkovacie miesto vychádzajú na 3500 až 4000 korún.“
Nestačí zvislá značka?
„Vyznačenie parkovacieho miesta by malo mať aj psychologický efekt, aby vodiči nestáli tak, aby chodníky nemohli využívať aj mamičky s kočíkmi.“
Neuvažujete o rozširovaní parkovacích plôch?
„Ak zjednosmerníme niektoré ulice a umožníme čiastočné státie na chodníkoch, dokážeme vytvoriť asi 3000 parkovacích miest. Už teraz mnoho vodičov parkuje aj na zelených plochách, a kde sa to dá, sa ich snažíme spevňovať. Plánujeme budovať aj parkovacie domy a rozširovať parkoviská. Do troch rokov dokážeme vytvoriť asi 10-tisíc parkovacích miest.“
Čo so sporným návrhom?
„Pre nás je dôležité, aby si ministerstvo a poslanci vypočuli aj názor samosprávy. Takto formulovaný zákon ide proti väčšine vodičov v Petržalke, ktorí nemajú inú možnosť, ako parkovať aj na chodníkoch. Problém nevznikol dnes, ale v 70. a 80. rokoch pri masovej výstavbe, keď sa podľa vtedajších pravidiel stavalo jedno parkovacie miesto k piatim bytovým jednotkám.“