Choma: Tendre nejdú podľa plánu

Správa splnomocnenca vlády tvrdí, že ministerstvo dopravy mešká a „diaľničný“ termín 2010 môže byť ohrozený. Minister dopravy Vážny ju považuje za nekoncepčnú.

Splnomocnenec vlády pre diaľnice Igor Choma v správe kritizoval meškanie ministerstva dopravy pri realizácii diaľničných tendrov.Splnomocnenec vlády pre diaľnice Igor Choma v správe kritizoval meškanie ministerstva dopravy pri realizácii diaľničných tendrov. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy nepostupuje pri realizácii troch diaľničných tendrov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) v súlade so stanovenými termínmi. Tvrdí to v správe pre vládu splnomocnenec vlády pre diaľnice a rýchlostné komunikácie a zároveň generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Vláda správu minulý týždeň vzala na vedomie.

Termínov sa neobávajú

Podľa správy sú príkladom meškania stavby tretieho balíka PPP. Ministerstvo dopravy tvrdí, že v roku 2008 sa na týchto úsekoch (napríklad Dubná Skala – Višňové) stavať nebude. Choma v tom vidí problém. „Ak sa však začiatok stavebných prác posunie na prvý štvrťrok 2009, bude termín dokončenia v roku 2010 ohrozený,“ tvrdí vo svojej správe. Rok 2010 je pritom termínom diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc, ktorý si stanovila vláda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keď sme sa včera splnomocnenca vlády priamo opýtali na veľkosť rizika omeškania, zmiernil: „Šanca, že sa termíny dokončenia výstavby nestihnú, je zatiaľ minimálna,“ povedal.

O istom napätí medzi ministrom Vážnym a Igorom Chomom však vypovedá Vážneho reakcia na predloženú správu. Minister ju „považuje za nekoncepčnú a vychádzajúcu z nesprávnych predpokladov“. Ďalej ju preto nemieni komentovať, povedal včera jeho hovorca Marián Jánošík.

Prokopovič: Nestihnú to

Podľa poslanca SDKÚ a bývalého ministra dopravy Pavla Prokopoviča je jasné, že termín sa nesplní. „Technologicky sa to už nedá zvládnuť, pretože sa dva roky premrhali čakaním, špekulovaním, vyhadzovaním z tendrov a podobne,“ povedal. Choma sa podľa neho pokúsil ako splnomocnenec vlády naznačiť, že termín 2010 je nereálny. „Žiaľ, ministerstvo stále tvrdošijne trvá na tom, že sa to stihnúť dá, len aby nebolo v rozpore s tvrdeniami premiéra Roberta Fica,“ povedal Prokopovič.

SkryťVypnúť reklamu

Problematické je podľa správy aj spolufinancovanie výstavby z rozpočtu Európskej únie. Európska komisia totiž opakovane poukazuje na nedostatky v podkladoch a už niekoľkokrát žiadala o nápravu.

Choma sa sťažuje ďalej na to, že na prípravu PPP­diaľnic potrebuje Národná diaľničná 1,8 miliardy korún. Štátny rozpočet však s takýmto objemom peňazí neráta.

Čo vraví správa o diaľniciach

Ministerstvo dopravy nepostupuje v súlade so zadefinovanými termínmi pri výbere súkromných investorov.

Fondy ­ nevyhnutná je lepšia príprava projektov, ktoré sa uchádzajú o financovanie z eurofondov, ktoré určujú prísnejšie pravidlá.


Nové termíny ­ rezorty majú predložiť vláde nové termíny úloh, ktoré sa nepodarilo dodržať.

Zonácia ­ ministerstvo životného prostredia má predložiť materiál na novú zonáciu, keďže väčšina výhrad k diaľniciam sa týka posudzovania vplyvu na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Rozostavanosť ­ prioritne treba riešiť dlhodobo rozostavané stavby, lebo odsúvanie dokončenia predražuje výstavbu.

Operačné programy ­ treba prehodnotiť Národný strategický referenčný rámec, aby financie z eurofondov smerovali do výstavby diaľnic a zabezpečili rýchle tempo.

Stratégia ­ plánovať výstavbu ciest tak, aby sa nestavali zbytočne paralelne.

Legislatíva ­ skúsenosti pri realizácii potvrdili potrebu ďalších legislatívnych zmien.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 393
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 990
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 215
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 103
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 784
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 652
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 646
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu