BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy nepostupuje pri realizácii troch diaľničných tendrov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) v súlade so stanovenými termínmi. Tvrdí to v správe pre vládu splnomocnenec vlády pre diaľnice a rýchlostné komunikácie a zároveň generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Vláda správu minulý týždeň vzala na vedomie.
Termínov sa neobávajú
Podľa správy sú príkladom meškania stavby tretieho balíka PPP. Ministerstvo dopravy tvrdí, že v roku 2008 sa na týchto úsekoch (napríklad Dubná Skala – Višňové) stavať nebude. Choma v tom vidí problém. „Ak sa však začiatok stavebných prác posunie na prvý štvrťrok 2009, bude termín dokončenia v roku 2010 ohrozený,“ tvrdí vo svojej správe. Rok 2010 je pritom termínom diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc, ktorý si stanovila vláda.
Keď sme sa včera splnomocnenca vlády priamo opýtali na veľkosť rizika omeškania, zmiernil: „Šanca, že sa termíny dokončenia výstavby nestihnú, je zatiaľ minimálna,“ povedal.
O istom napätí medzi ministrom Vážnym a Igorom Chomom však vypovedá Vážneho reakcia na predloženú správu. Minister ju „považuje za nekoncepčnú a vychádzajúcu z nesprávnych predpokladov“. Ďalej ju preto nemieni komentovať, povedal včera jeho hovorca Marián Jánošík.
Prokopovič: Nestihnú to
Podľa poslanca SDKÚ a bývalého ministra dopravy Pavla Prokopoviča je jasné, že termín sa nesplní. „Technologicky sa to už nedá zvládnuť, pretože sa dva roky premrhali čakaním, špekulovaním, vyhadzovaním z tendrov a podobne,“ povedal. Choma sa podľa neho pokúsil ako splnomocnenec vlády naznačiť, že termín 2010 je nereálny. „Žiaľ, ministerstvo stále tvrdošijne trvá na tom, že sa to stihnúť dá, len aby nebolo v rozpore s tvrdeniami premiéra Roberta Fica,“ povedal Prokopovič.
Problematické je podľa správy aj spolufinancovanie výstavby z rozpočtu Európskej únie. Európska komisia totiž opakovane poukazuje na nedostatky v podkladoch a už niekoľkokrát žiadala o nápravu.
Choma sa sťažuje ďalej na to, že na prípravu PPPdiaľnic potrebuje Národná diaľničná 1,8 miliardy korún. Štátny rozpočet však s takýmto objemom peňazí neráta.
Čo vraví správa o diaľniciach
Ministerstvo dopravy nepostupuje v súlade so zadefinovanými termínmi pri výbere súkromných investorov.
Fondy nevyhnutná je lepšia príprava projektov, ktoré sa uchádzajú o financovanie z eurofondov, ktoré určujú prísnejšie pravidlá.
Nové termíny rezorty majú predložiť vláde nové termíny úloh, ktoré sa nepodarilo dodržať.
Zonácia ministerstvo životného prostredia má predložiť materiál na novú zonáciu, keďže väčšina výhrad k diaľniciam sa týka posudzovania vplyvu na životné prostredie.
Rozostavanosť prioritne treba riešiť dlhodobo rozostavané stavby, lebo odsúvanie dokončenia predražuje výstavbu.
Operačné programy treba prehodnotiť Národný strategický referenčný rámec, aby financie z eurofondov smerovali do výstavby diaľnic a zabezpečili rýchle tempo.
Stratégia plánovať výstavbu ciest tak, aby sa nestavali zbytočne paralelne.
Legislatíva skúsenosti pri realizácii potvrdili potrebu ďalších legislatívnych zmien.