Zatiaľ čo väčšina slávnostných ceremoniálov sa vyznačuje nudou, pátosom a dlhými prejavmi, piatkové udeľovanie Cien divadelnej kritiky Alfréda Radoka za rok 2000 v Národnom divadle v Prahe utieklo takmer prúdovým tempom. Hravé performance parodujúce pompézne šou s fingovanými trapasmi predviedlo brnianske HaDivadlo, ktorého herci v úlohách moderátorov neustále všetkých popoháňali slovami „poďme ďalej“.
Udeľovaniu cenám však nedominovala iba obria strieborná vzducholoď, krúžiaca nad hlavami čerstvých laureátov, ale aj úspechy slovenských divadelníkov, ktorí si odniesli hneď tri ceny za pôvodnú divadelnú hru, scénografiu a ženský herecký výkon.
Double Klaudie Dernerovej
Keramické vajíčko výtvarníka Aleše Lamra si za Katarínu Izmajlovú v Šostakovičovej opere Lady Macbeth Mcenského újezdu prevzala sólistka Opery Slovenského národného divadla Klaudia Dernerová. Za túto rolu si pripísala už druhú trofej – doma má už Tháliu. V kategórii ženského hereckého výkonu roku mali slovenskí umelci dokonca dve želiezka v ohni povedľa favorizovanej Dernerovej bola nominovaná aj Emília Vášáryová za Matyldu v Koltésovom Návrate do púšte, ktorú uvádza Činoherní klub.
Lady Macbeth triumfovala aj ako najlepšia inscenácia roku. Po vavrínový veniec si na pódium prišiel režisér David Radok – pokračovateľ v stopách svojho otca, po ktorom je prestížna cena pomenovaná. „Lady Macbeth Mcenského újezdu sa mi veľmi páčila. Je to zvláštny pocit – Davida Radoka som poznal ako dieťa, on dospel a je z neho tvorca výborných inscenácií,“ pozdravil víťaza z Portugalska prezident Václav Havel.
Slovenský Čechov
Viliam Klimáček
Rovnaký žáner, opera, priniesol ocenenie Alešovi Votavovi za scénografiu k Pucciniho Tosce v Národnom divadle. Slovenské úspechy rozmnožil Viliam Klimáček, držiteľ druhej ceny za pôvodnú divadelnú hru Čechov – Boxer, pričom prvá cena nebola udelená. Ocenenie, ktoré finančne podporil minister kultúry SR Milan Kňažko, tak putuje domov. Čechov – Boxer, ktorý bude mať v októbri premiéru v bratislavskom Divadle GUnaGU, je Klimáčkovým osobným ohliadnutím za medicínou. „Pôvodnou profesiou som lekár ako Čechov, ktorý až do svojej smrti liečil priateľov a mužikov v okolí. V každej jeho hre je nejaký doktor, Čebutykin, Astrov… Tak som ich pozbieral dohromady,“ popísal autor hru, v ktorej Čechov píše sitcomy pre cársku televíziu. „Cena ma natoľko neprekvapila. Skúšam totiž v Bratislave v Slovenskom národnom divadle a musel som zrušiť dve skúšky, preto som sa diplomaticky opýtal, či mám naozaj prísť,“ priznal sa Viliam Klimáček.
„Zdá se mi skvelé, že existuje niečo, čo spája Slovákov a Čechov, pretože napríklad slovenské knihy sa v Čechách už vôbec nečítajú. Ale medzi divadelníkmi to fungovalo vždy a funguje to aj po rozdelení. Dôkazom je práve to, že sú tu rešpektované slovenské hry a oceňovaní sú herci aj autori,“ pochvaľuje si Klimáček, ktorý Cenu Alfreda Radoka získal už piatykrát. „Samozrejme, teší maj aj cena pre Aleša Votavu, ktorý v GunaGu robil niekoľko scénografií.“
„Tiež mám radosť, že česká strana do tak značnej miery akceptuje slovenských umelcov. Teší ma to najmä preto, že sa tak podarilo prekonať izoláciu z rozdelenia. Je to dôkaz, že v kultúre neplatia hranice,“ pridal sa Martin Huba, ktorý si na ceremoniál odskočil zo skúšok Garderobiera v Národnom divadle v Bratislave.
Hamlet – objav z Ostravy
O zvyšné ceny sa podelili češkí divadelníci. Za dokonalú štúdiu zla v Richardovi III. kritici ocenili Jana Potměšila, vavrín za hudbu prisúdili Vladimírovi Francovi, ktorý tak rozmnožil svoju zbierku Radokov na dva exempláre. Franzovo meno sa objavuje v nomináciách na Ceny Alfréda Radoka aj Thálie takmer každoročne, takže ocenenie ho nezaskočilo. Oslavil ho duetom z opery Dve vdovy, ktorý si na scéne zaspieval s riaditeľom Národného divadla Jiřím Srstkom.
Najviac prekvapený bol Richard Krajčo, tohtoročný talent roka. „Vôbec som to nečakal. Pripadalo mi neuveriteľné, že by sa nejaká ostravská postavička mohla dostať do nominácií. Je to moja prvá, ale hádam nie posledná trofej, a určite si ju doma vystavím.“ Krajčo si cenu vyslúžil najmä vďaka Hamletovi v Divadle Petra Bezruča. „Najprv som prepadal depresiám. Hneď zo začiatku dostať ako druhú rolu Hamleta sa mi zdalo skoro riskantné – pre mňa i pre divadlo,“ konštatoval Krajčo.
Divadlom roka sa stalo Činoherní studio v Ústí nad Labem, hrou roku je text Marka Ravenhilla Faust (Faust je mrtvý), ktorú v českej premiére uviedlo HaDivadlo.
PÍSANÉ PRE SME – KATEŘINA KOLÁŘOVÁ
(Autorka je spolupracovníčkou MF DNES)