Čo ste robili v posledných rokoch, keď o vás bolo menej počuť?
„Som zmätený z toho, že roky bežia. Dlho sa zdalo, že to tak nie je, že sa človek môže sústrediť iba na to, s čím sa stretáva. Ale teraz akoby sa význam života presúval inam, než do činnosti.“
Máte na mysli relaxáciu, meditáciu, pozorovanie, alebo ničnerobenie, lenivosť?
„Mám na mysli priestor za ušami, pozornosť, venovanú priestoru za ušami. Alebo možno presnejšie smerovanie bdelosti dozadu, za človeka, kam obyčajne svoju pozornosť nesmerujeme.“
Ako sa vyrovnávate s novými možnosťami šírenia svojich piesní?
„Nevyrovnávam. Vlnu nových možností IT som už nezachytil.“
Aký je váš vzťah medzi písaným slovom a hudbou, piesňou?
„Chcel som si to nastreliť skusmo v próze, písať prózu s tým, čo som sa naučil v hudbe. Písať prózu ako hudbu, epický dej s rytmikou a melodikou. V Čechách písal podobne kedysi Karel Jaromír Erben, lenže v poézii: Toč se a vrč můj kolovrátku. Zopár takých vecí je v knižke fejtónov, ktorá mi teraz vychádza, vlastne to ani nie sú fejtóny, ale znie to zrozumiteľne.“
Cítite zmenu statusu pesničkára v nových poločenských podmienkach?
„Časy pesničkárov sa skončili. Dnes ich úlohu lepšie spĺňajú niektoré hip-hopové kapely a rap.“
Nie je vám ľúto, že tieto žánre vytvárajú nový jazyk, ktorý vzďaľuje text od poézie a približuje ho k reklamným sloganom alebo novinovým titulkom či sprejovým nápisom?
„Do nového kyberpriestoru nový kyberjazyk. Bezjazyk. Answer 4 all.“
K akému duchovnému poznaniu ste dospeli v poslednom čase?
„Je to bezradný a nemohúci pocit z toho, že duchovný svet je tu, na tom mieste, kde stojíme. Ako je to na turistických mapách, tá šípka s kolieskom: Tu stojíte.“
Sú pre vás nejaké prekvapenia na hudobnej scéne?
„Stále. Včera to bol napríklad historický záznam z Woodstocku, aj keď som to všetko už sto ráz počul.“
Aký je váš dnešný vzťah k slovenskej kultúre?
„Veľmi sa nemôžem pochváliť. V obchodoch sa dosť hrá slovenský pop, v Čechách bol vždy obľúbený pre svoju spevnú ľahkosť a bezprostrednú citovosť. Z tej nepopovej scény sa mladým páčili dosť Dlhé diely, mojím osobným favoritom je Ľubica Christophoryová, nádherný hlas v spojení s citom pre poéziu slova i hudby. Ona je Bratislavčanka, ale teraz žije v Brne.“
O čo sa zaujímate v dnešnom svete?
„O to, ako vzniká my, kde v každodennom živote môžeme vykročiť z ťaživého väzenia vlastného sebastredu a stať sa tým nájdeným, slobodným my. Pekne sa to opisuje napríklad v Kvietkoch, legendách o svätom Františkovi.“
Myslíte, že dnes ešte existuje v hudbe alternatíva, nezávislé hudobné myslenie? Kto a čo ho predstavuje?
„Možno škovránky, vtáky vôbec, predovšetkým v tej úplnej vnútornej nezávislosti od toho, či ich niekto počúva. Potom niektoré duchovné prúdy, vnímajúce neoddeliteľnosť vibrácií a stvorenia, ktoré vedú človeka k tomu, aby sa zvuk učil naozaj počúvať. To je však ťažké, vlastne nemožné, lebo v dnešnom modeli komunikácie a postavenia človeka vo svete ten, kto počúva, prehráva v boji o moc.“
Zaoberáte sa ešte kultúrnou publicistikou? Akú úlohu by mali zohrať tlačové médiá, hlavne mienkotvorné?
„Dnešná tlač by mala pripravovať príchod nového totalitného režimu. Približovať hodnoty, pre ktoré ho občania budú chcieť, a hľadať preň novú mystiku a ideológie.“
Čo myslíte pod príchodom nového totalitného režimu?
„Mám na mysli novú totalitu radosti a zodpovednosti. Všade teraz kvitnú nekonečné žlté lány biopaliva. Totalita žltej farby biopaliva a nekonečnej modrosti oblohy.“
Zaujíma vás politika na českej scéne?
„Áno, je zrkadlom národa, mojím zrkadlom. Z určitého pohľadu sa súčasný politický systém ukazuje ako skorumpovaný, nepoužiteľný a objavujú sa pokusy formulovať nové spoločenské modely. V súčasnosti je to napríklad tzv. kľúčové hnutie okolo bývalej poslankyne Táne Fischerovej. Keď to však vnímam z pohľadu na životné hodnoty Čechov, je súčasná politická scéna celkom legitímna.“
Ako vnímate európsky priestor?
„Prijať európsku identitu nie je jednoduché, a to nás zároveň už čaká identita Pozemšťanov a Obyvateľov Slnečnej sústavy, OSS. Ale aj to je ešte stále v rámci starého dobrého poriadku vecí, ťažšie bude hľadanie novej identity spojenej s vpádom do kyberpriestoru a genetickým inžinierstvom.
Akú úlohu hrá vo vašom prejave intuícia, iracionalita?
„Intuícia a iracionalita majú svoje presné zákonitosti ako racionalita. Teraz, zdá sa, prebiehajú pokusy, ako rôzne jazyky, opisujúce jeden a druhý systém, zosúladiť, aby boli tlmočiteľné.“
Časy pesničkárov sa skončili. Dnes ich úlohu lepšie spĺňajú niektoré hip-hopové kapely a rap.
Autor: Jarmila Planková Autorka je publicistka