Banskobystrická Štátna opera už dlhšie túžila spečatiť družbu s Japonským cisárstvom dielom na japonský námet. Operu Pod rozkvitnutými sakurami podľa poviedky románopisca Anga Sakaguchiho mal skomponovať renomovaný slovenský skladateľ Vladimír Godár.
Zrod diela zrejme nebol jednoduchý, veď medzi prvou mediálne prezentovanou zmienkou o pripravovanom projekte a premiérou uplynulo päť rokov. Zo zamýšľanej opery sa napokon vykľula päťdesiatminútová „hudobno-dramatická báseň“. Zmena druhového označenia je vzhľadom na menšinový zástoj vokálnej zložky (jedno opakujúce sa zborové číslo a štyri sólové vstupy) namieste.
Príbeh o krásnej žene a zbojníkovi, ktorý z opantanosti zavraždí ženinho manžela i svojich šesť družiek, no jej manipulatívnosť ho pripraví o rozum, až v pominutí zmyslov zabije i ju, pripomína sujet veristickej opery. Tu je však vnútorným motívom filozofia o pominuteľnosti života a mystickosť japonskej démonológie.
Godárova hudba podporuje filozofické ukotvenie príbehu tematickým minimalizmom meditatívnych plôch. Je však dosť monotónna a dramaturgicky roztrieštená, kompaktnosť tvaru rozbíjajú cezúry medzi číslami.
Scénická stránka projektu sa ocitla v rukách tímu s vekovým priemerom pod hranicou tridsiatky. Režisérka Maja Hriešik a choreografka Stanislava Vlčeková spolu s výtvarníkmi Jergušom Opršalom a Janom Kocmanom mali ťažkú úlohu inscenovať príbeh, o ktorom sa z textovej zložky partitúry veľa nedozvieme. Ich inscenácia je krehká, subtílna, výtvarne a výrazovo čistá, možno až na hranicu sterilnosti. Iluzívnosť scénického tvaru narúšajú len zámeny tanečných a speváckych predstaviteľov zdvojených partov Zbojníka a Ženy.
Nová opera sa teda napriek dlhému prenatálnemu štádiu nekonala. Dobré vzťahy Bystričanov s japonskými priateľmi – súdiac podľa zloženia premiérového publika – vydržali. No naplnením objednávky sa púť diela zrejme zavŕši.
Recenzia / opera
Vladimír Godár: Pod rozkvitnutými sakurami
Štátna opera Banská Bystrica
Hudobné naštudovanie Marián Vach, scéna Jerguš Opršal, kostýmy Jan Kocman, choreografia Stanislava Vlčeková, réžia Maja Hriešik.
Premiéra: 23. 5. 2008
Autor: Autorka je operná publicistka