BRATISLAVA. Vodiči si po uplynutí dvoch rokov od získania vodičského preukazu už nebudú sadať do auta s takou úľavou ako dnes. Teraz im v prvých dvoch rokoch hrozí za dva drobné priestupky doškoľovací kurz a po ďalších pochybeniach odobratie vodičského preukazu, po novom chce polícia skúšať všetkých vodičov, ktorí opakovane zhrešia.
Prísne pre všetkých
Ministerstvo vnútra v novom návrhu zákona o cestnej premávke nahradilo dvojročnú skúšobnú lehotu preskúšaním odbornej spôsobilosti všetkých vodičov, ktorí v priebehu roka trikrát závažne porušia pravidlá cestnej premávky.
Doškoľovať sa tak už nebudú musieť vodiči - začiatočníci, ktorých policajti prichytia napríklad pri telefonovaní a s nezapnutým pásom. Opakované závažnejšie porušenia naopak do autoškôl vrátia aj ostrieľaných šoférov. „Skúšobná lehota už nie je potrebná, nový návrh sprísňuje podmienky pre všetkých vodičov,“ hovorí Ľudmila Staňová z ministerstva vnútra.
Ktoré porušenia pravidiel cestnej premávky sú závažné, presne vymenúva nový zákon. Patria medzi ne alkohol a drogy, odmietnutie dychovej skúšky, útek z miesta nehody, prekročenie rýchlosti, nedanie prednosti v jazde, nerešpektovanie pokynu policajta, jazda v protismere či predbiehanie na nedovolenom mieste.
Preskúšaniu z odbornej spôsobilosti viesť motorové vozidlo sa bude musieť podvoliť napríklad vodič, ktorý predbieha cez plnú čiaru, porušujúc povolenú rýchlosť a v aute má antiradar. Alebo keď ho v priebehu roka trikrát policajti namerajú, že šiel prirýchlo.
Zmiešané reakcie
V hodnotení nového opatrenia nie sú odborníci jednotní. Predseda Združenia autoškôl Andrej Buday si myslí, že skúšobná lehota mala opodstatnenie.
„Štatistiky v Európe hovoria, že krivka zavinenia nehodovosti ide do dvoch rokov od získania vodičského oprávnenia prudko hore, potom pomaly klesá a ustáli sa až po piatich rokoch.“
Miroslav Fiala zo Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl naopak hovorí, že mnoho vodičov radšej nejazdilo, aby po prípadnej nehode nemuseli ísť na doškoľovací kurz či neprišli o vodičský preukaz.
2007: začiatočníci na cestách
Vodiči v skúšobnej lehote vlani spôsobili 7267 nehôd.
Vodiči do roka od získania vodičského oprávnenia spôsobili 3884 nehôd.
Od jedného do dvoch rokov to bolo 3383 nehôd.
Z celkového počtu 53 730 nehôd to je 13,53 percenta nehôd.
Na porovnanie - vodiči s alkoholom v krvi spôsobil v roku 2007 - 3110 nehôd.
Jankovič: Trikrát a dosť i vodičom
Odpovedal policajný viceprezident STANISLAV JANKOVIČ.
Prečo ste zavrhli skúšobnú lehotu pre vodičov?
„Navrhujeme nové pravidlo. Ak vodič v priebehu roka trikrát závažne poruší pravidlá, bude sa musieť podrobiť opätovnému preskúšaniu.“
Ako to bude v praxi?
„Ak niekto spôsobí nehodu, bude musieť absolvovať jazdy a preskúšanie, ak to bude rýchlosť, môže ísť na teóriu, ak bude jazdiť agresívne, môžeme žiadať vyšetrenie.“
Skúšobnálehota sa neosvedčila?
„Bola len pre nových vodičov, toto sa týka všetkých.“
Sú mladí vodiči na cestách taký problém?
„Ich nehody sa končia ťažkými zraneniami a smrťou.“
Čím to je?
„Sú nevyjazdení, niektorí si sadnú do silného auta ako majstri sveta. Na to, žiaľ, len autoškola nestačí.“
(mp)
Dátum prezúvania dostanú kamióny
Nový zákon o cestnej premávke, ktorý by mal už tento mesiac schváliť parlament, prejde zrejme ešte podstatnými zmenami.
Na včerajšom rokovaní parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť sa členovia zhodli na viacerých pozmeňovacích návrhoch v zákone o cestnej premávke.
Termín prezúvania majú len kamióny a autobusy
Najkritizovanejšie bolo po predstavení zákona, ktorý pripravilo ministerstvo vnútra, ustanovenie o povinných zimných pneumatikách na „súvislej vrstve snehu“. Poslanci ho navrhujú zmeniť len čiastočne pre nákladné vozidlá a autobusy. Tie by mali používať zimné pneumatiky povinne v pevne stanovenom termíne od 15. novembra do 31. marca, pri osobných autách by však nejasná formulácia mala zostať.
Poslanci výboru pristúpili na kompromis aj v prípade časových obmedzení pre kamióny. Zatiaľ čo kritizovaný návrh zakázať nákladnej doprave jazdiť po diaľnicach a rýchlostných cestách aj v piatok večer navrhujú vypustiť, vozidlám nad 7,5 tony chcú zakázať na všetkých diaľnicach a rýchlostných cestách predbiehať. Takéto opatrenie platí už dnes na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou.
Výbor dal za pravdu aj mestám a obciam, ktoré kritizovali zákaz parkovania na chodníkoch tam, kde to vyslovene nepovoľuje značka. „Navrhujeme ponechať v platnosti možnosť parkovania aj na chodníkoch, ak na nich ostane priechod aspoň 1,5 metra, aby sa mohli bez problémov presúvať aj rodičia s kočíkmi,“ povedal poslanec výboru Martin Pado z SDKÚ.
Otázny ostáva nový okruh vozidiel s právom prednostnej jazdy. Poslanci výboru zatiaľ z dlhého zoznamu vyškrtli len županov, o ďalších funkcionároch Pado očakáva v pléne ešte ostrú debatu.
Bez vyšetrení
Budúcich i starších vodičov zrejme najviac poteší pozmeňujúci návrh, v ktorom výbor navrhuje vypustiť psychologické vyšetrenie pre žiadateľov o vodičský preukaz a vodičov nad 65 rokov. Povinné by mali ostať pre niektorých profesionálov.
Ak zákon parlamentom prejde, budeme od októbra v obci jazdiť najviac päťdesiatkou, celý rok povinne svietiť a viac zaplatíme aj na pokutách. Neskôr by mala pribudnúť možnosť odpracovať si pokuty formou verejnoprospešných prác.
Zákon ráta aj so zmenou vodičských skúšok. Tie by sa už nemali vykonávať pred policajtmi, ale súkromnými skúšobnými komisármi. Najať by ich mali firmy, ktoré získajú licenciu od ministerstva vnútra. Udelenie licencie bude stáť 200-tisíc korún a vydá sa najviac na 20 rokov.