Zelenáči za volantom už nebudú dva roky v skúške

Nováčikovia za volantom už budú pod menším tlakom, pre všetkých vodičov má platiť preskúšanie po troch závažných priestupkoch.

Mladí a neskúsení vodiči patria k najnebezpečnejším, skúšobná lehota však pre nich v novom zákone už platiť nemá.Mladí a neskúsení vodiči patria k najnebezpečnejším, skúšobná lehota však pre nich v novom zákone už platiť nemá. (Zdroj: ISIFA)

BRATISLAVA. Vodiči si po uplynutí dvoch rokov od získania vodičského preukazu už nebudú sadať do auta s takou úľavou ako dnes. Teraz im v prvých dvoch rokoch hrozí za dva drobné priestupky doškoľovací kurz a po ďalších pochybeniach odobratie vodičského preukazu, po novom chce polícia skúšať všetkých vodičov, ktorí opakovane zhrešia.

Prísne pre všetkých

Ministerstvo vnútra v novom návrhu zákona o cestnej premávke nahradilo dvojročnú skúšobnú lehotu preskúšaním odbornej spôsobilosti všetkých vodičov, ktorí v priebehu roka trikrát závažne porušia pravidlá cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Doškoľovať sa tak už nebudú musieť vodiči - začiatočníci, ktorých policajti prichytia napríklad pri telefonovaní a s nezapnutým pásom. Opakované závažnejšie porušenia naopak do autoškôl vrátia aj ostrieľa­ných šoférov. „Skúšobná lehota už nie je potrebná, nový návrh sprísňuje podmienky pre všetkých vodičov,“ hovorí Ľudmila Staňová z ministerstva vnútra.

Ktoré porušenia pravidiel cestnej premávky sú závažné, presne vymenúva nový zákon. Patria medzi ne alkohol a drogy, odmietnutie dychovej skúšky, útek z miesta nehody, prekročenie rýchlosti, nedanie prednosti v jazde, nerešpektovanie pokynu policajta, jazda v protismere či predbiehanie na nedovolenom mieste.

Preskúšaniu z odbornej spôsobilosti viesť motorové vozidlo sa bude musieť podvoliť napríklad vodič, ktorý predbieha cez plnú čiaru, porušujúc povolenú rýchlosť a v aute má antiradar. Alebo keď ho v priebehu roka trikrát policajti namerajú, že šiel prirýchlo.

SkryťVypnúť reklamu

Zmiešané reakcie

V hodnotení nového opatrenia nie sú odborníci jednotní. Predseda Združenia autoškôl Andrej Buday si myslí, že skúšobná lehota mala opodstatnenie.

„Štatistiky v Európe hovoria, že krivka zavinenia nehodovosti ide do dvoch rokov od získania vodičského oprávnenia prudko hore, potom pomaly klesá a ustáli sa až po piatich rokoch.“

Miroslav Fiala zo Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl naopak hovorí, že mnoho vodičov radšej nejazdilo, aby po prípadnej nehode nemuseli ísť na doškoľovací kurz či neprišli o vodičský preukaz.

2007: začiatočníci na cestách

Vodiči v skúšobnej lehote vlani spôsobili 7267 nehôd.

Vodiči do roka od získania vodičského oprávnenia spôsobili 3884 nehôd.

Od jedného do dvoch rokov to bolo 3383 nehôd.

SkryťVypnúť reklamu

Z celkového počtu 53 730 nehôd to je 13,53 percenta nehôd.

Na porovnanie - vodiči s alkoholom v krvi spôsobil v roku 2007 - 3110 nehôd.

Jankovič: Trikrát a dosť i vodičom

Odpovedal policajný viceprezident STANISLAV JANKOVIČ.

Prečo ste zavrhli skúšobnú lehotu pre vodičov?

„Navrhujeme nové pravidlo. Ak vodič v priebehu roka trikrát závažne poruší pravidlá, bude sa musieť podrobiť opätovnému preskúšaniu.“

Ako to bude v praxi?

„Ak niekto spôsobí nehodu, bude musieť absolvovať jazdy a preskúšanie, ak to bude rýchlosť, môže ísť na teóriu, ak bude jazdiť agresívne, môžeme žiadať vyšetrenie.“

Skúšobnálehota sa neosvedčila?

„Bola len pre nových vodičov, toto sa týka všetkých.“

Sú mladí vodiči na cestách taký problém?

SkryťVypnúť reklamu

„Ich nehody sa končia ťažkými zraneniami a smrťou.“

Čím to je?

„Sú nevyjazdení, niektorí si sadnú do silného auta ako majstri sveta. Na to, žiaľ, len autoškola nestačí.“


(mp)

Dátum prezúvania dostanú kamióny

Nový zákon o cestnej premávke, ktorý by mal už tento mesiac schváliť parlament, prejde zrejme ešte podstatnými zmenami.

Na včerajšom rokovaní parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť sa členovia zhodli na viace­rých pozmeňovacích návr­hoch v zákone o cestnej premávke.

Termín prezúvania majú len kamióny a autobusy

Najkritizovanejšie bolo po predstavení zákona, ktorý pripravilo ministerstvo vnútra, ustanovenie o povinných zim­ných pneumatikách na „súvislej vrstve snehu“. Poslanci ho navrhujú zmeniť len čiastočne pre nákladné vozidlá a autobusy. Tie by mali používať zimné pneumatiky povinne v pevne stanovenom termíne od 15. novembra do 31. marca, pri osobných autách by však nejasná formulácia mala zostať.

SkryťVypnúť reklamu

Poslanci výboru pristúpili na kompromis aj v prípade časových obmedzení pre kamióny. Zatiaľ čo kritizovaný návrh zakázať nákladnej doprave jazdiť po diaľnicach a rýchlostných cestách aj v piatok večer navrhujú vypustiť, vozidlám nad 7,5 tony chcú zakázať na všetkých diaľnicach a rýchlostných cestách predbiehať. Takéto opatrenie platí už dnes na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

Výbor dal za pravdu aj mestám a obciam, ktoré kritizovali zákaz parkovania na chodníkoch tam, kde to vyslovene nepovoľuje značka. „Navrhujeme ponechať v platnosti možnosť parkovania aj na chodníkoch, ak na nich ostane priechod aspoň 1,5 metra, aby sa mohli bez problémov presúvať aj rodičia s kočíkmi,“ povedal poslanec výboru Martin Pado z SDKÚ.

Otázny ostáva nový okruh vozidiel s právom prednostnej jazdy. Poslanci výboru zatiaľ z dlhého zoznamu vyškrtli len županov, o ďalších funkcionároch Pado očakáva v pléne ešte ostrú debatu.

SkryťVypnúť reklamu

Bez vyšetrení

Budúcich i starších vodičov zrejme najviac poteší pozmeňujúci návrh, v ktorom výbor navrhuje vypustiť psychologické vyšetrenie pre žiadateľov o vodičský preukaz a vodičov nad 65 rokov. Povinné by mali ostať pre niektorých profesionálov.

Ak zákon parlamentom prejde, budeme od októbra v obci jazdiť najviac päťdesiatkou, celý rok povinne svietiť a viac zaplatíme aj na pokutách. Neskôr by mala pribudnúť možnosť odpracovať si pokuty formou verejnoprospešných prác.

Zákon ráta aj so zmenou vodičských skúšok. Tie by sa už nemali vykonávať pred policajtmi, ale súkromnými skúšobnými komisármi. Najať by ich mali firmy, ktoré získajú licenciu od ministerstva vnútra. Udelenie licencie bude stáť 200-tisíc korún a vydá sa najviac na 20 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  7. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 30 034
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 080
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 824
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 901
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 606
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 3 790
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 676
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 352
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu