František Kupka a Otto Gutfreund – cudzinci v Paríži

Maliar František Kupka a sochár Otto Gutfreund sú dnes dve svetovo uznávané osobnosti výtvarnej avantgardy, ale nebolo to tak vždy.


František Kupka: Autoportrét (prvá dekáda 20. storočia). FOTO - ČTK



Osemdesiatšesťročný Kupka sa plného uznania až do svojej smrti v roku 1957 nedožil. Gutfreund umiera tragicky v roku 1927 ako umelec prakticky neznámy. Pozoruhodné však je, že žiadne Gutfreundovo dielo nestálo za povšimnutie ani v roku 1986, stalo sa to Margite Rowellovej, autorke prestížnej parížskej výstavy zakladateľov moderného sochárstva.

Nikdy sa nestretli

Dnes má bratislavské obecenstvo možnosť vidieť v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy výstavu naozaj reprezentatívnu (zo zbierky Jana a Medy Mládkovcov), predovšetkým v prezentácii Kupkovho diela.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé však je, že dala dohromady dvoch umelcov, ktorí sa osobne ani nikdy nestretli - napriek tomu, že žili niekoľko rokov a v rovnakom čase v Paríži, a napriek tomu, že obaja boli krajania a navyše rodáci z východných Čiech. Bol tu však rozdiel generačný a okrem toho Kupkova animozita k umelcom stýkajúcim sa s Picassovým okruhom.

Ak však mali títo dvaja umelci niečo spoločné, tak to bola láska k Francúzsku. Kupka sa natrvalo usadil v Paríži v roku 1896. Gutfreund svoj plán presťahovať sa do metropoly umenia nikdy neuskutočnil. Sledujme však ich životný a umelecký príbeh až do pohnutých udalostí rokov vojnových a roku 1916, keď sa Gutfreund, uväznený v internačnom tábore, obracia na Kupku s prosbou o pomoc.

Apollinaire o Kupkovi

Kupkova umelecká dráha akoby sa začínala až vo Francúzsku. Bravúrnym maliarom sa stal však už počas štúdií vo Viedni. Autoportrét v ružiach (z roku 1895, zastúpený na bratislavskej výstave) je toho dôkazom.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte počas týchto štúdií sa stal presvedčivým teozofom a doplnil tak svoj špiritizmus z rokov učňovských. (Ako špiritistické médium napríklad hovoril s maliarom Mánesom, ktorý zomrel v roku 1871!). Trpel vedľajšími účinkami depresie a neurózy, ktoré ho prenasledovali po celý zvyšok života v Paríži.

Trvalo tu síce žije už od zmieneného roku 1896, ale až v roku 1911 začína svojimi obrazmi obosielať Salóny - Nezávislý a Jesenný. Na okamih sa umelcove abstraktné plátna dokonca stanú stredobodom pozornosti, zvlášť potom, čo básnik - a príležitostný výtvarný kritik - Apollinaire vysloví prednášku o novom kubistickom umení a o Kupkovej príslušnosti k orfizmu.

Kupka vtedy žil na parížskom predmestí v susedstve maliara Jacqua Villona a priateľsky sa stýkal i s jeho bratmi, Duchampom-Villonom a Marcelom Duchampom a ďalšími členmi skupiny Zlatý rez. Tvorili ju predovšetkým „malí“ kubisti, tak ich posmešne nazýval Picasso s Kahnweilerom, tvorca a propagátor kubizmu „veľkého“.

SkryťVypnúť reklamu

Gutfreund a Picasso

Gutfreund sa s Picassom zoznámil v roku 1914 prostredníctvom maliara Emila Fillu. „Bol som s Fillom u Picassa v ateliéri. Išli sme po ulici a on išiel okolo v kočiari. Keď uvidel Fillu, s ktorým sa už poznal, dal zastaviť a pozval nás do ateliéru. Nevidel som ešte nikdy v ateliéri toľko práce ako u neho, je to len za jednu sezónu, pretože keď odchádza na leto, dá všetko z ateliéru k obchodníkovi, od ktorého má gážu 50 000 frankov ročne,“ píše do Čiech mame.

Gutfreund v tom čase žije v nedostatku, skromné pomery poznamenávajú aj dielo Františka Kupku, ale zatiaľ čo sochár sa nesťažuje a je plný elánu, maliar je zatrpknutý a presvedčený, že kolegovia mu berú prácu.

Keď sa Kupka dozvie, že jeho žiačka prestupuje do školy k Legérovi, píše priateľovi do Čiech: „Tento Legér nie je bezo mňa mysliteľným, ale pretože to všetko berie jarmočnejšie, tak i taká hlúpa mucha mu sadne na lep. Ja to vydržím! Dostane Gleizes na nos a tiež Picasso a iní.“

SkryťVypnúť reklamu

Vojna marí sochárove plány

Príbeh Otta Gutfreunda bol iný. Úlohu v ňom hralo malé mesto Dvůr Králové, z ktorého pochádzal, a silný pocit rodinnej pospolitosti. Na dôvažok židovský pôvod, s predsudkami sa musel vyrovnávať najmä v neskorších rokoch, keď vo vtedajšej Československej republike realizoval pomník Babičky (ako poctu Božene Němcovej) a pritom ho obviňovali, že jeho vytesaná Babička nie je Češka, ale Židovka.

Na úplnom začiatku sochárovej dráhy však bola nenahraditeľná skúsenosť v osobnosti Bourdella, ktorého žiakom bol v Paríži v rokoch 1909 - 1910. Gutfreund však Picassa, Braqua a Grisa obdivoval, navštevoval ich v ateliéroch, lebo ortodoxný kubizmus načas vyznával nekriticky a tiež v jeho duchu tvoril. (Niekoľko sôch z tohto obdobia je zastúpených aj na bratislavskej výstave.)

SkryťVypnúť reklamu

Intelektuál a vizionár

Gutfreund bol tiež intelektuál a vizionár, sníval o soche budúcnosti ako syntéze maliarstva a sochárstva. Všetky plány však zmarí prvá svetová vojna, ktorá vypukne počas umelcovho pobytu v Paríži.

Gutfreund do nej vstupuje s nadšením ako dobrovoľník cudzineckej légie. Bojuje na strane Francúzov a zúčastní sa mnohých ťažkých bojov. V roku 1916 však začne platiť voči cudzincom nový zákon. Aj keď bojuje za nezávislý štát Čechov a Slovákov, Gutfreund je stále občanom Rakúsko-Uhorska a ako taký je odvezený do internačného tábora.

Roky v internácii

Tábor bude jeho domovom nasledujúce dva roky a umelec bude prežívať v podmienkach pripomínajúcich skôr väzenie. To je tiež dôvod, prečo sa obrátil na Františka Kupku, ktorý bol predsedom výboru českých dobrovoľníkov. Pomoc však neprišla a Gutfreund sa s ďalšími intervenciami obracia na francúzskych známych.

SkryťVypnúť reklamu

„Uznávam, že som sa snáď nechal trocha uniesť proti Kupkovi, ale bol som zúfalý z jeho správania voči mne,“ píše jednému z nich. Podprefektovi departmentu Bouchovi du Rhonovi sa predstavuje ako český vlastenec a sympatizant s Francúzskom a menuje tých, s ktorými sa osobne zoznámil, „ako s Alexandrom Mercereauom Gulliaumom Apollinairom, Georgeom Braquom. Svoje známosti Vám vypočítavam preto, aby som Vás ubezpečil, že napriek svojmu nemeckému menu som dobrý Čech a frankofil“.

Sklamanie z Francúzska

Paradoxom je, že v internácii a pre nedostatok iných materiálov vytvára z preglejky a papierov dosiaľ najexperimentálnejšie a najodvážnejšie „sochy“. Gutfreundovo sklamanie z Francúzska a z Francúzov je vážne. Sochár zostane v Paríži ešte rok po skončení vojny, ale nenachádza prácu a vracia sa do vlasti.

SkryťVypnúť reklamu

Problémy avantgardy akoby boli spojené s nespoľahlivosťou ľudí, ktorí sa vydávali za priateľov. Gutfreund pre seba objaví novú vecnosť a dá jej vlastný, originálny obsah. Skôr než k Francúzom sa tak pripojí k nemeckej vlne Neue Sachlichkeit, ale aj tu má predstih a mohlo by mu to paradoxne priniesť zadosťučinenie. V Nemecku si umelcov, akými boli Gutfreund, Filla a Kubišta, vážili, zatiaľ čo v milovanom Francúzsku sa nenašiel galerista, ktorý by ich vystavil.

Existenčné problémy

Kupkove osudy sú iné, ešte počas vojny vyšiel maliar zo svojej samoty, bojoval v cudzineckej légii a prispel tak k porážke rakúsko-uhorskej monarchie.

Po vojne prejavil želanie učiť a vychovávať výtvarný dorast. Dáva si však podmienku: bude učiť vo svojom parížskom ateliéri. Desí sa návratu do Prahy a mecenášovi Waldesovi oznamuje: „Potom to prostredie barbarské, pražský vzduch, v ktorom mám prebúdzať k uplatneniu tie jemné živly umeleckých duší?“

SkryťVypnúť reklamu

V pozadí sú však existenčné problémy, podobné, aké má Gutfreund v Československu. Aj on si uľahčene vydýchne, keď v roku 1926 získa profesúru na UMPRUM-e v Prahe a 29. apríla 1926 uzatvára sobáš s Miladou Lindnerovou, ale v manželstve sa cíti nešťastný. Druhého júna 1927 sa za dosiaľ nevyjasnených okolností utopí pri kúpaní vo Vltave v Prahe v blízkosti Streleckého ostrova. Mal tridsaťsedem rokov.

JIŘÍ OLIČ

(Autor je básnik a výtvarný kritik)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 800
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 066
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 888
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 478
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 4 270
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 789
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 555
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 294
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu