Platformy súčasnej prózy

Traja prozaici, ktorých knihy predstavujeme, sú bestselleroví autori. No nie v poklesnutom, ale v tom najlepšom zmysle slova. Ich knihy pravidelne vzbudzujú pozornosť kritiky i čitateľov. Vysoké renomé sa však občas stretáva so sklamaním.

Hoci má próza Petra Hoega Až nadíde čas v názve slovo čas, hoci sa len tak hmýri filozofickými úvahami o čase a citátmi z vedeckej i filozofickej lektúry, v hlavnom pláne je to príbeh o odvrhnutí. O odvrhnutí dieťaťa dospelým, syna či dcéry rodičom/rodičmi.

Umieranie na čistotu

Medzi epizódkami je spomenutý aj fakt, že Ein­stein so svojou prvou manželkou odvrhli prvú dcéru Lieserl, aby sa génius mohol venovať svojmu géniu. A Hoeg sa pýta ďalej: „Co to pro ně později bude znamenat, že to udělali?“ Okolo tejto kardinálnej otázky sa ako siločiary rozbiehajú deje, ktoré sú vyrozprávané decentne, a pritom s nepopierateľnou bravúrou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jedným je príbeh detskej lásky, ktorá je predčasne vyspelá, a pretože nemôže nájsť naplnenie, je aj večná. Ak sa v literatúre vyskytujú morbídne spojenia detí, tak u Hoega je táto láska rovnako zhubná, ale zomiera na svoju čistotu a nevinnosť.

Druhý príbeh tvorí adaptovanie rovesníka hlavným hrdinom. Peter, sám dieťa, si adoptuje, pravdaže, metafyzicky, nefyzicky, svojho priateľa, duševne zaostalého, a predsa v istom ohľade nesmierne vyspelého spolužiaka.

Dva druhy času

Škola napokon nezhorí, ako by k tomu navádzalo smerovanie deja, ale popolom ľahnú detstvá ľudských laboratórnych myšiek. Nikto z dospelých nie je potrestaný, celoživotnou traumou sú poznačené deti, z kto­rých sa stávajú predčasní dospelí a pritom zakrpatené deti, v ktorých na celý život ostalo ublížené dieťa. No a príslovečná línia o čase, tu veľmi silná, inde zasa skôr pseudohĺbavá, je už len majstrovským grifom navyše.

SkryťVypnúť reklamu

Hoeg pozoruje dva druhy času, ten ktorý sa mení, plynie, míňa sa, smeruje od minulosti do budúcnosti, a ten, ktorý je zaokrúhlený do špirály, ktorý zostáva nemenný. V priesečníku večných premien a nekonečnej nemennosti vidí skutočnú podstatu času. Hoci táto kniha iste nedosiahne úspech Slečny Smily, kde je, mimochodom, tiež ublížené dieťa, svojou bravúrou ju ešte prekonáva. Ukazuje sa, že Hoeg je jedným z najhlbších a najštylizovanej­ších majstrov európskej prózy.

Dobrovoľne zvolená samota

Platforma Michela Houelle­becqa je veľmi deprimujúca, ale emocionálne fascinujúca: totálny nihilizmus, ateizmus, svet bez Boha a postavený na egu. Príbeh antihrdinu je veľmi stručný: samota, nie trpená, ale dobrovoľne zvolená, samota ukájania pôžitkov (pravdaže, sexuálnych), sebaukájanie a ak vzťahy, tak zaplatené, v nevestincoch, ktoré sa maskujú pod označením masáže.

SkryťVypnúť reklamu

Hrdina si masíruje telo i ego. Keď dostane do daru ženu, ktorá s ním môže prežívať jeho samotu, ich vrúcny vzťah sa odohráva opäť v rovine telesnosti. Takže niet sa čo čudovať, že ich sexuálne opojenie sa musí čoraz viac stupňovať dráždením zmyslov, čo sa dosahuje priberaním nových a nových, často nezná­mych partnerov na ukájanie.

Požierači vlastných osudov

Podobné vydrážďovanie sa odohráva aj v rovine sociálnych kontaktov: muž je síce bez zamestnania, ale žena je ambi­ciózna pracovníčka veľkej cestovnej firmy. Jej milenec navrhne to jediné, čoho je schopný, sexuálnu turistiku. Bieli (Európania, západniari) budú platiť a čierni (farební, Ázijci, černosi) budú poskytovať svoje telá. Kultivovaný biznis apokalyptického veku ľudstva. Aj sa tak skončí. Radikálni islamisti (pravdaže, zlí) podniknú teroristický útok, pri ktorom okrem ďalších zmasakrujú aj hrdinovu súložnicu. Ten nevidí iné východisko, len samovraždu.

SkryťVypnúť reklamu

Smutné, hoci brilantne napísané rozprávanie. Alebo aj inak: brilantné, hoci smutné rozprávanie. Hrdinovia tejto prózy žijú hanebne, ale nelipnú na živote, iba na živočíšnosti. Stávajú sa estetickými zvieratami, požieračmi vlastných osudov, donekonečna sa ukájajúcimi telesnými strojmi.

Ako napísať román

Vezmite niekoľko skvelých nápadov, ktoré vydržia na výborné short stories, ale nemajú na to, aby boli z nich dlhšie útvary, pridajte reputáciu románopisca, a nájdete kľúč, ako napísať román. Presne to urobil Chuck Palahniuk v románe Strašidlá: obložil poviedky rozťahaným dejom, ktorý vychádza z ošúchaného nápadu dekameronu či pentameronu.

Uväznení ľudkovia si rozprávajú príbehy. A keďže sú to nerealizovaní spisovatelia, ktorí nie sú schopní zoštylizovať presný príbeh, vykrádajú situáciu, v ktorej sa ocitnú, keď si zaplatia pobyt v dome spisovateľov. Sú v ňom uväznení, ale ešte viac sú uväznení vo svojich stereotypoch a schémach konania a žitia.

SkryťVypnúť reklamu

Preto musia byť nadšení, keď im tragické udalosti, pri kto­rých postupne mrú ich kolegovia, poskytnú konečne pocit plnokrvného života, aj keď to znie absurdne, lebo sú to najmä smrti, ktoré ich oživia.

Začnú sa totiž štylizovať do roly zachránených, ktorí raz speňažia svoje krvavé skúsenosti. V tomto je teda základná téma životná a reálna, všetko ostatné je výplodom Palahniukovej fantázie a štylizácie, ktorá pôsobí vykonštruovane a umelo. Aj proti tejto výčitke sa autor bráni: veď čo iné je literatúra ako vykonštruovaný výmysel?

Utopený vo vlastnej bravúre

Palahniuk nahromadil toľko nepravdepodob­ných a krvavých historiek, koľko sa to len dá – a väčšinou nedá – uniesť pod strechou jednej knihy. Čitateľ potom ocení každú pointu, z ktorej netečie hororová krv, kde nie je smrť, samozrejme, násilná. Palahniuk sa utopil v bravúrnom remesle rozprávača, ktoré už nikto nemôže brať vážne. Je to jarmočné rozprávanie, ohurujúce a senzačné, bezcieľne, ktoré má cieľ samo v sebe.

SkryťVypnúť reklamu

Traja brilantní rozprávači ukazujú platformu súčasnej prózy. Hoci je zaplavená skvelou bravúrou, iracionálnymi faktmi, morbídnosťou a vyprázdnenosťou, to základné ostáva – príbeh. Táto silná trojka ukazuje, že dejovosť môže byť aj komplikovanejšia, štrukturovanejšia, hlbšia ako nám ukazujú akčné bestsellery danov brownov a iných obchodníkov s napätím.

Recenzia

Petr Hoeg: Až nadejde čas. Argo.

Michel Houellebecq: Platforma. Garamond.

Chuck Palahniuk: Strašidla.

Odeon.

Autor: Daniel Hevier Autor je spisovateľ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 173
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 5 229
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 130
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 441
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 948
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 749
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 479
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu