Mnoho žien je rozhnevaných sexizmom v amerických médiách, obzvlášť pri informovaní o ich kandidátke. Dnes preto volajú po bojkote káblových spravodajských televízií a chcú začať celonárodnú debatu o diskriminácii žien.
No mnohí novinári nevidia priveľa dôvodov na zmenu spôsobu informovania v budúcnosti. Tvrdia, že keď Clintonová začala zaostávať, sama sa iba snažila zneužiť hŕstku sexistického informovania, aby tým pomohla svojej kampani.
Viceprezident NBC News a riaditeľ MSNBC Phil Griffin bol obzvlášť častým terčom kritiky. Niekoľko málo chýb sa podľa neho spravilo, no vždy sa rýchlo opravili. Vo všeobecnosti boli správy televízie férové.
„V 24-hodinovom mediálnom svete je malý priestor na pochybenia. Clintonovej kampaň ich vždy využila vo svoj prospech. Vždy sa s tým snažili získať isté skupiny voličov,“ hovorí.
Sexizmus v médiách?
S jeho názorom súhlasí mnoho ďalších predstaviteľov brandže. „Niekedy sa o nej kriticky informovalo, no mohla si za to sama, napríklad pri tých snajperoch v Bosne, alebo keď nepriznala prehru v deň posledných primárok,“ hovorí Rem Rieder, vedúci redaktor American Journalism Review.
No zvnútra zaznela aj kritika: od Katie Couricovej, ktorá je jedinou sólo moderátorkou večerných správ. Vo vysielaní a na webe CBS sa v komentári vyjadrila k informovaniu o Clintonovej. „Majme či nemajme ju radi, veľkým poučením z tejto kampane je, a mnohí to priznávajú, úroveň diskriminácie žien v Amerike, najmä v médiách,“ hovorí Couricová.
Najviac to schytali káblové spravodajské stanice. Moderátor MSNBC Chris Matthews nazval Clintonovú „diablicou“ a tvrdil, že tak ďaleko sa dostala iba preto, „lebo jej manžel sa ponevieral okolo“. Analytik MSNBC zas o Hillary vyhlásil, že „vyzerá ako žena z prvého manželstva u notára pri pozostalosti“. New York Times písal o senátorkinom chichote a Washington Post o jej výstrihu.
Pozitívnejší Obama
Mnohí tvrdia, že na informovanie o Clintonovej sa treba pozrieť v kontexte s informovaním o Obamovi. Hoci o nej sa hovorilo pozitívne, o Obamovi to bolo ešte pozitívnejšie, až euforické, tvrdí Rieder z American Journalism Review.
Podľa výskumu Roberta Lichtera, profesora komunikácie z George Mason University, od polovice decembra 90 percent obsahu o Obamovi na troch veľkých televíznych sieťach bolo pozitívne, u Clintonovej toto číslo predstavovalo 60 percent.
Autor: Katharine Q. Seelyeová, Julie Bosmanová New York Times