BRATISLAVA. Všetky byty v novom bratislavskom komplexe Tri veže, okrem jednoizbových, budú mať v základnej výbave prípravu na montáž klimatizácie.
„Znamená to, že majiteľovi už stačí kúpiť si koncovú klimatizačnú jednotku,“ vysvetľuje Petra Veselá, hovorkyňa Cresco Group, ktorá byty stavia. Zatiaľ predali 500 bytov.
Pre nájomníkov klímu nekupujú
Hneď pri kúpe bytu si od spoločnosti, ktorá s developerom spolupracuje, klimatizáciu doobjednal každý piaty majiteľ.
„Predpokladám, že ďalší ľudia si klimatizácie budú dokupovať časom, lebo teraz sú medzi predanými bytmi byty, ktoré sa majiteľ rozhodol kúpiť na prenájom, a preto zatiaľ klimatizáciu neriešil,“ povedala Veselá.
Cez zmluvného partnera spoločnosť doobjedná klimatizáciu za 50 až 70tisíc korún, čo je pri päťmiliónovom byte zanedbateľná suma.
„V určitej úrovni bývania časom vznikne taký pretlak, že developeri postupne budú musieť klimatizáciu zahŕňať do štandardu aj v menej luxusných bytoch,“ povedala Veselá. V mezonetových bytoch Troch veží je klimatizačná jednotka v štandardnej výbave.
Aby byty dobre vyzerali
Obchodný riaditeľ spoločnosti GTC, ktorá stavia byty v projekte Vinohradis, Jozef Šimek, hovorí, že zatiaľ sa nedostali do fázy dodatočných objednávok, takže nevedia povedať, koľko ľudí si klimatizáciu dá namontovať hneď. Predpokladajú, že to bude väčšina. „Náš odhad sa pohybuje až okolo 70 percent.“
Spoločnosť v bytoch zabezpečuje prípravu na chladenie, čo znamená elektroinštaláciu, všetky rúrky a vývody.
Kompletnú klimatizáciu aj s koncovou jednotkou dodáva spoločnosť do luxusných bytov. Za taký považujú byt, v ktorom štvorcový meter stojí bez DPH 68tisíc korún.
„S architektom sme sa snažili riešenie navrhnúť tak, aby klimatizačné jednotky dizajnovo negatívne neovplyvnili fasádu, a aby ľudia už nezasahovali do fasády, alebo majitelia nemuseli robiť rekonštrukčné zásahy do stien, keď sa rozhodnú si klimatizáciu neskôr zaviesť,“ povedal Šimek. Hovorí, že vývody v bytoch nebude vidieť.
Ďalším dôvodom, prečo podľa Šimeka klimatizáciu zaradili do štandardnej výbavy, je marketing.
„Kedysi nadštandard z bytu robilo to, že stál v dobrej lokalite. Dnes je tlak na investora, ktorý musí priniesť kvalitné materiály a klimatizácia sa stáva samozrejmosťou, je to istým spôsobom marketingový ťah,“ vysvetľuje Šimek.
Klimatizácia môže aj škodiť
transportovaný vzduch môže obsahovať mnoho alergénov,
prúd vzduchu namierený priamo na človeka môže spôsobiť podchladenie a bolesti krčnej chrbtice,
ochladenie väčšie ako 5 až 6 stupňov Celzia oproti vonkajšej teplote môže spôsobiť zápaly dýchacích ciest.