BRATISLAVA. „Absolvent našej školy by mal svojím vystupovaním robiť dobré meno škole, byť schopný vytvárať dobré medziľudské vzťahy, byť schopný hodnotiť svoju úlohu v škole, v rodine a spoločnosti...“ znie jedna z mnohých rád, ktorými chce Štátny pedagogický ústav pomôcť riaditeľom zvládnuť školskú reformu.
Školské vzdelávacie programy ministerstvo zverejnilo koncom minulého týždňa.
Úradníci chcú, aby si školy zadefinovali, ako si predstavujú svojich absolventov. Predstava ŠPÚ o žiakoch druhého stupňa aj gymnázia je rovnaká, pri prvom stupni sa trošku odlišuje.
„Príklady, ktoré sa uvádzajú, sú iba všeobecné frázy,“ hovorí o navrhnutom materiáli analytička Konzervatívneho inštitútu Zuzana Humajová. Definícia absolventa je jedným z dôkazov.
Tajomník pedagogického ústavu Ľudovít Hajduk priznal, že určiť profil absolventa bolo ťažké. Musí totiž vychádzať z predmetov, ktoré si škola ľubovoľne zvolí.
Aj s nimi chcel ústav riaditeľom pomôcť. Pre gymnazistov však zvolil viac voľných hodín, ako by sa mali učiť.
Prvákom zase zaradil do rozvrhu detské hudobné divadlo. Ak sa chce riaditeľ dočítať o predmete viac, na ďalších stranách sa dozvie, že je vhodný až od druhého ročníka.
Hajduk chyby obhajuje tým, že programy nie sú pre školy záväzné: „Chceli sme im len ukázať, ako by sa mohli uberať.“ Humajová si myslí, že je to dôkazom, ako narýchlo ústav materiál pripravoval.
Školy musia svoje programy pripraviť do septembra. Na vzory od ŠPÚ sa preto mnohí spoliehali. Na programoch budú pracovať cez prázdniny, čo môže byť na niektorých školách problém.
„Žiaden učiteľ si za ten plat neskráti dovolenku,“ hovorí zástupkyňa riaditeľa školy v Medzilaborciach Tatiana Varcholová. „Čosi začneme a nastavíme pre ten prvý rok, ale aj tak bude od septembra zmätok.“
Zástupca riaditeľa z gymnázia v Novej Bani Radovan Mádel si myslí, že žiadne prevratné zmeny sa od septembra neudejú. „Budeme nadväzovať na to, čo sme robili doteraz,“ tvrdí.
Nové predmety
1. ročník – tvorivé písanie, objavovanie sveta, detské hudobné divadlo, regionálna výchova.
5. ročník – tvorivé písanie, dramatická výchova, regionálna výchova, šport.
Prváci gymnazisti – tvorivé ísanie, regionálna geografia, finančná matematika, spoločenská výchova.
Zdroj: ministerstvo školstva