BRATISLAVA. Chýbajúci záložný dieselový generátor, ktorý v skutočnosti nechýba, alebo pocit členov komisie, že navrhovaná cena je neobvykle nízka. Aj takto vyzerajú dôvody, pre ktoré Národná diaľničná spoločnosť zo súťaže vylúčila tri konzorciá, ktoré štátu ponúkali lepšiu cenu ako v súčasnosti posledný účastník tendra.
Ak tender nezastavia súdy, Európska komisia alebo minister dopravy, zvíťazí súťažiaci, ktorý ponúkol štátu o takmer dve miliardy korún (okolo 70 mil. eur) horšiu cenu, ako štát pôvodne predpokladal, a dokonca o takmer 6 miliárd korún (200 mil. eur) vyššiu, ako štátu ponúkol najlacnejší uchádzač.
Lebo sú lacní
Dvom konzorciám s najnižšou ponukou – Slovakpassu a Tossy – vyčíta hodnotiaca komisia práve to, že je cena nízka až príliš. S takou výčitkou si konzorciá nevedia rady, pretože ju nemajú ako vyvrátiť, hoci sa o to pokúsili. A tak len zdôrazňujú, že to je ich ponuka, ktorú sú pripravení dodržať. Zástupca Tossy Štefan Fecko dodáva, že ak by niečo zle podhodnotili, bol by to ich problém, nie štátu.
„Ak štát na možné problémy od začiatku myslí a je to dobre ošetrené v tendrovej dokumentácii, tak príliš nízka cena nemôže byť problém,“ povedal špecialista na PPP projekty Peter Chovanec z Dexia banky.
Dôvod vylúčenia – nízku cenu kritizuje aj podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš. „Je to absurdné, pretože ide o skúsené firmy, na rozdiel od tej jedinej, ktorá tam zostala,“ povedal Mikloš. Narážal na to, že francúzska firma Sanef ani jej technologický partner Siemens neprevádzkujú vo svete žiaden systém elektronického mýta. Polovičný člen konzorcia, slovenská firma Ibertax, nemá žiadnu referenciu nielen vo výstavbe mýta, ale aj jej vlastníci sú neznámi, čo priznal i minister dopravy Ľubomír Vážny.
Vymyslené problémy
Kapsch, Tossy aj Slovakpass boli neúspešní aj pri vysvetľovaní, že technické nedostatky, ktoré im diaľničná spoločnosť vyčíta, v skutočnosti neexistujú. Slovakpass musel vysvetľovať, že súčasťou jeho ponuky je aj požadovaný záložný dieselový generátor, ktorý si štátna akciovka vyžiadala v súťažných podkladoch. „Nebol ponúknutý jeden, ale hneď niekoľko dieselových generátorov,“ píše sa v materiáloch. Rozdiel bol v tom, že sa skrývali pod pojmom redundantný zdroj.
Diaľničná spoločnosť to však počuť nechcela. O vysvetlenie nedostatku Slovakpass nepožiadala s tým, že by podľa jej úradníkov fakticky šlo o doplnenie ponuky a to by bolo proti pravidlám tendra.
V materiáloch však sama pripustila, že to, čo požadovala, v ponuke bolo: „Uchádzač neopisuje počet, druh a účel ponúknutých generátorov.“
Veľmi podobne to bolo v ďalších technických výčitkách, ktoré vyhodení uchádzači vyvracali tým, že to, čo štát požaduje, ich ponuka obsahuje. Iba to členovia komisie z tendrovej ponuky nepochopili.
Osobitým prípadom sú námietky o chýbajúcej homologizácii, ktoré však zrušil Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa súťažiaci obrátili. Uznal, že je ťažké mať posudok skúšobného ústavu k zariadeniam, ktoré ešte nie sú vyrobené a sú navrhnuté len podľa praxe z iných projektov.
Tender je v súčasnosti zablokovaný, pretože vylúčené konzorciá sa obrátili na súdy a znova na Úrad pre verejné obstarávanie. Okrem iného žiadajú, aby sa preverilo, či problémy, pre ktoré mali vylúčiť ich, nie sú aj problémami ponuky jediného nevyhodeného konzorcia.
Kliknite - obrázok zväčšíte.