BRATISLAVA. Nebankové zmenárne ponúkajú svojim zákazníkom nielen bezpoplatkovú výmenu, ale často aj výhodnejšie výmenné kurzy ako banky. Aj keď sa na prvý pohľad môžu zdať podmienky pre nich nevýhodné, v skutočnosti na tom zarábajú.
Aj vďaka šetrnejšej prevádzke a nižším nákladom na samotnú výmenu peňazí si nebankové zmenárne môžu dovoliť vytvoriť rôzne „akcie“ pre svojich zákazníkov.
Malá bratislavská zmenáreň v centre mesta nie je výnimkou. Zákazník, ktorý v nej predá viac ako tisíc eur, dostane viac ako 30 korún za euro. V banke by ich vymenil pri kurze zhruba 29,5 koruny za euro.
Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že tieto podmienky sú pre zmenáreň nevýhodné, nie je to tak. „Ak zmenáreň nakúpi od zahraničných návštevníkov Bratislavy vyššie objemy eur pri kurze 30 korún za euro, môže ich vzápätí zasa slovenským dovolenkárom cestujúcim do eurozóny predať napríklad za kurz 30,5 či 31 korún za euro. Na jednom eure tak zarobí 50 halierov až 1 korunu,“ vysvetľuje Eva Sárazová, analytička Poštovej banky.
Takýmto spôsobom zmenárne zatraktívňujú svoju ponuku a stávajú sa príťažlivejšími pre zákazníkov ako banky, ktoré majú jednotný kurz pri akejkoľvek menenej sume. „Ide o marketingový ťah spôsobom čím viac eur, tým lepší kurz, a teda aj viac korún po výmene,“ dodáva Sárazová.