Na viacerých miestach Hamadovej zaujímavej a hodnotnej knihy Nadrealizmus. Avantgarda 38 sa surrealizmus, od roku 1939 premenovaný na nadrealizmus, uvádza ako jediná básnická avantgarda v slovenskej literatúre prvej polovice minulého storočia.
Milan Hamada sa pri výbere textov zameral na desať rokov histórie (1935 - 1945) slovenského surrealizmu či nadrealizmu, celkovo ho člení na niekoľko vývinových etáp a podľa toho pomenúva päť kapitol v knihe: Prehistória, Zrod, Súvislosti, Rozvinutie, Vyvrcholenie.
V európskom kontexte
Slovenský nadrealizmus prezentuje v širokom kontexte európskej kultúry - v samotnej poézii, vo výtvarnom umení, v literárnej vede a vo filozofii. Kniha sa tak stala bohatou a pestrou, Hamada použil iný systém kompozície, než je v ostatných zväzkoch tejto edície.
Striedajú sa tu texty básní s dobovými kritikami, štúdiami, úryvkami z literárnovedných kníh, korešpondencia, ilustrácie, preklady z tvorby avantgardy a tým editor nepriamo núti čitateľa viacnásobne v knihe listovať, hľadať spojivá, vzťahy, konfrontovať a systematizovať, obdivovať farebné reprodukcie diel významných slovenských výtvarníkov, ilustrácie v surrealistických zborníkoch i obálky básnických diel slovenských nadrealistov.
„Nikdy predtým a nikdy potom nedošlo medzi poéziou a umením v dejinách našej kultúry k takému tesnému tvorivému vzťahu.“ Prepojenosť poézie s výtvarníctvom a literárnou vedou sa prejavila v spoločných zborníkoch, „ktoré dosahovali jedinečnú literárnu, umeleckú a vedeckú úroveň“.
Nový lyrizmus
Publikácia má dva doslovy: jeden Hamadov, druhý napísala Iva Mojžišová a nazvala ho Výtvarníci nadrealistických zborníkov. Je to tiež veľmi dobrý text, v ktorom sa okrem výtvarníkov obdobia nadrealizmu venuje sčasti aj hudobníkom a divadelníkom. Podľa nej vo výtvarnom umení nejde ani tak o surrealizmus - nadrealizmus (okrem Gudernu a Fábryho koláží), ale o „nový lyrizmus“, ktorý spájal dva druhy umenia (slovesné a výtvarné). Medailóny výtvarníkov nadrealizmu, doplnené bohatou bibliografiou, urobila Silvia Čúzyová.
Kniha obsahuje i medailóny nadrealistov - básnikov so stručnými životopismi a s prehľadom tvorby. Zaujímavá je Kronika A 38, zahŕňajúca roky 1935 - 1949, s prehľadom publikácií slovenského nadrealizmu a výberom literatúry o tejto avantgarde.
Časovo prekračuje roky, ktorým sa Hamada predovšetkým venuje, no takto je kniha o slovenskom nadrealizme kompletná, poskytuje bohatý materiál o tomto avantgardnom hnutí. Zaujme aj Malá antológia otcov nadrealizmu a veľmi vhodne vybraná korešpondencia.
Substrátom je erotickosť
Všetky texty v knihe sú precízne, pedantné, s bibliografickými údajmi a odkazmi na príslušné teoretické state, s upozorneniami na opravy a úpravy oproti originálom a s vysvetlivkami. Hamada detailne konfrontuje formu originálov básnických diel, básní a veršov s ich knižnými transformáciami. Nadrealizmus je podľa neho originálnym básnickým hnutím, ktoré sa prejavilo „novým lyrizmom ako základným živlom - najadekvátnejšie zodpovedá psychickému automatizmu a básnickej imaginatívnosti.
Substrátom surrealistickej poézie aj poézie nášho nadrealizmu je erotickosť,“ hovorí Hamada a dodáva, že „láska a smrť sú významotvornou silou, sémantickým gestom vrcholných skladieb nášho nadrealizmu“.
Prelomové Uťaté ruky
Za také vrcholné diela pokladá Zvieratník Štefana Žáryho, Reiselovo Neskutočné mesto, Ja je niekto iný od Rudolfa Fábryho a jeho debutu Uťaté ruky prisudzuje prelomovú úlohu v modernom slovenskom básnictve. Kľúčovými slovami nadrealistov sú splín, chiméra, melanchólia, Hamada vysvetľuje tiež pojmy automatické písanie a lyrická poéma. Surrealizmus - nadrealizmus mal svojich odporcov (Jozef Kútnik – Šmálov), obrancov (Karol Terebessy) i tých, ktorí na obhajobu nadrealizmu používali metódu formálne filozofickej ruskej školy (Mikuláš Bakoš a iní).
Milan Hamada akceptuje nadrealizmus a svoj postoj determinuje dôkladnou argumentáciou a najmä rozsiahlou analýzou básnických diel predstaviteľov tohto smeru - hnutia.
Recenzia
Nadrealizmus. Avantgarda 38
Kalligram a Ústav slovenskej literatúry SAV
Editor: Milan Hamada
Autor: Gabriela Rakúsová (Autorka je publicistka)