Slovenská agentúra pre cestovný ruch vyberá dodávateľa pre prieskum znalosti o Slovensku v zahraničí tak zle, že po roku dosiahla iba dve zrušenia tendrov.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zasahoval napríklad preto, lebo agentúra chcela od firiem informácie, ktoré jej boli nanič, alebo neuznávala doklady, ktoré uznať mala. A k jednej z firiem sa správala o toľko ústretovejšie ako k iným, že to kontrolný úrad označil až za porušenie zákona.
Do prvého tendra, ktorý SACR vyhlásila pred rokom, sa prihlásili tri firmy, dve boli po otvorení obálok vylúčené. Žiadosť o nápravu prišla netradične nie od neúspešnej firmy, ale od ministerstva financií. Bola úspešná, Úrad pre verejné obstarávanie súťaž v decembri zrušil.
Jedným zo šiestich porušení zákona bolo rozhodnutie SACR vylúčiť agentúru TNS z tendra preto, lebo nedodala potvrdenia o maturitách ľudí z jej projektových tímov. To, že všetci z nich mali vysokoškolské vzdelanie, komisii z SACR nestačilo. Na otázku, ako môže mať niekto vysokoškolské vzdelanie bez stredoškolského, SACR neodpovedala.
Druhý pokus nevyšiel
Pol roka po zrušení prvej súťaže vyhlásila SACR súťaž o marketingovú stratégiu, ktorej jadrom mali byť výskumy obrazu Slovenska, druhýkrát. Výraznejšie sa zmenila len predpokladaná cena, z 24,3 milióna korún klesla na 17,5 milióna korún.
Podmienky si mohli uchádzači prečítať v európskom úradnom vestníku začiatkom júna, slovenská verzia meškala deväť dní. Na vine nebola SACR, chybu spôsobil Úrad pre verejné obstarávanie, čo aj priznal.
Novým účastníkom súťaže bola slovenská pobočka komunikačnej siete Publicis, firma Publicis/Knut. Ani ona nepochodila. Prvý dôvod jej vylúčenia bol, že podľa SACR nemala v predmete podnikania to, čo by takáto firma mala mať. Ako chybný argument uznala odvolacia komisia aj tvrdenie, že firma Publicis/Knut nepredložila ani jednu referenciu z oblasti cestovného ruchu.
Úrad pre verejné obstarávanie v tých istých podkladoch napočítal referencií desať. A podľa neho v rovnakej štruktúre, ako ich mala pobočka rakúskej výskumnej siete GfK. Tú SACR znovu ako jedinú zo súťaže nevylúčila.
Kým Publicisu sa podarilo aspoň odoslať obálku so súťažnou ponukou, TNS-SK vypadla skôr, ako zistila presné podmienky súťaže. Požiadala o ne v posledný deň emailom, no SACR jej miesto nich na druhý deň poslala vylúčenie zo súťaže.
Ako dôvod uviedla, že firma v termíne nedodala so žiadosťou o zaradenie do súťaže aj požadované doklady. Tie, ktorých zoznam si vlastne TNS od štátnej agentúry neúspešne vyžiadala.
Úrad pre verejné obstarávanie si správanie výberovej komisie k TNS porovnal s tým, ako sa SACR správala ku GfK, čo tiež pomohlo zrušeniu súťaže. Štátna agentúra totiž podľa zistení kontrolórov vrátila GfK neotvorenú obálku s ponukou a listom jej oznámila doplnenie podmienok súťaže.
Čo ďalej
Slovenská agentúra pre cestovný ruch informácie, z ktorých by si vypracovala stratégiu, potrebuje, a tak mieni súťaž zopakovať. Riskuje, že ak to nestihne urobiť tak rýchlo, aby peniaze mohla aj vyúčtovať do konca tohto roka, môže o eurofondové zdroje prísť. Potvrdila to aj sama tým, že druhý z tendrov vypísala ako „užšiu súťaž“, ktorú zdôvodnila časovou tiesňou.
Ani to štátnej agentúre u kontrolórov z Úradu pre verejné obstarávanie neprešlo. Vyčítali jej, že tender mohli vyhlásiť už pred štyrmi rokmi a nedostať sa tak vlastnou vinou do meškania. Problémy v SACR a v narábaní s eurofondmi naznačuje aj kontrola, ktorú do agentúry poslalo ministerstvo hospodárstva.
Ani ono na otázky SME spojené s tendrom neodpovedalo. Kontrolu potvrdilo, no povedalo len, že sa ešte neskončila.
A na konkrétne tendre sa podľa ministerstva treba pýtať činovníkov SACR. Kým ministerstvo riadi nominant Smeru, ktorý aj formálne vymenúva činovníkov SACR, v praxi musí rešpektovať koaličné rozdelenie postov v rezorte. SACR patrí HZDS.