LUXEMBURG. Nemecký denník Die Welt píše, že Európska komisia má v pláne demonopolizovať osobnú železničnú dopravu v roku 2010. Očakáva, že vpustenie súkromných prepravcov na trate vyvolá tlak na ceny lístkov.
Úplne liberalizované železničné trhy jestvujú iba vo Švédsku a vo Veľkej Británii. Vo zvyšných členských štátoch EÚ sú národné štátne železnice chránené. Aj keď v Nemecku existuje možnosť viacerých prepravcov v regionálnej doprave, na Deutsche Bahn to nemá priveľký vplyv. V každom prípade však podľa denníka Rheinische Post vytvárajú súkromní prepravcovia na štátne železnice tlak. Majú efektívnejšiu administratívu, ich zamestnanci majú nižšie zárobky a musia dlhšie pracovať.
Veľké štátne železničné spoločnosti si hrozbu liberalizácie uvedomujú. Preto sa s veľkou vervou pustili do upevňovania postavenia. Podľa Die Welt vytvárajú voľné aliancie, kupujú prevádzkové koncesie v iných štátoch, zakladajú spoločné podniky či jednoducho sa pokúšajú zhltnúť svojich menších konkurentov.
To však zrejme nezabráni vzniku nízkonákladových železničných prepravcov, ktorí sa budú špecializovať na lukratívne medzery v súčasnom železničnom trhu.
Dopravný expert, profesor Christian Böttger pre Die Welt vyhlásil: „Všetko závisí od toho, aké medzery na trhu noví prepravcovia obsadia. Ak by sa správali podľa vzoru nízkonákladových spoločností v leteckej doprave, v každom prípade majú šance.“