Bratislava 4. septembra (TASR) Svoju tridsaťročnú zberateľskú vášeň pre výtvarné umenie od ľudových tvorcov z afrických kmeňov zhrnul Ivan Melicherčík do novej knihy Africké umenie.
Podľa neho je to odlišná publikácia z knižnej ponuky na Slovensku, pretože ide o oblasť umenia, ktorú dosť zaznávajú naši kunsthistorici. Pritom africké umenie je jedným z nosných stĺpov i európskej kultúry. "Jeho znaky využívali kubisti a keby som išiel úplne do minulosti, tak Afrika je kolískou ľudstva, preto knižka je v podstate aj o našej kultúre," zdôvodnil na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave Melicherčík.
Kniha vyšla ako debut bratislavského vydavateľstva Roland Torsten Advertising v limitovanom náklade 600 kusov. Má byť zaujímavou najmä pre zberateľov a milovníkov výtvarného umenia. Jej čierna grafika je prispôsobená obsahu vyše 250 strán. Autor ju pripravoval rok a okrem obsiahleho informačného textu obsahuje fotografie asi 150 masiek a sôch, ktoré ako najhodnotnejšie zostali v jeho zberateľskej kolekcii. Celkove sa v Melicherčíkovej zbierke za tri desaťročia vystriedalo okolo 500 rôznych diel anonymných tvorcov z čierneho kontinentu. Nadobúdal ju kúpou a výmenou pri rôznych príležitostiach i počas desiatich návštev Afriky. Viaceré mali dobrodružný charakter.
"V jednej soche sme pri prevoze zbadali vychádzajúce termity, tak sme ju vo Francúzsku dali do mraziaceho boxu a po vybratí sa nám socha rozpadla na štyri kusy," zaspomínal cestovateľský zberateľ. Práve na túto vášeň ho priviedli knihy slávnych českých svetobežníkov Hanzelku a Zikmunda. Nimi získal vzťah k tajomnému a vzdialenému africkému kontinentu, ktorý znásobil jeho dlhodobý záujem o výtvarné umenie. Africké diela ho lákali napriek tomu, že im chýba úsmev.
"Žiadna africká socha sa neusmieva, sú to statické predmety spojené najmä s posmrtným životom a rituálmi," charakterizoval ich zberateľ. Vraj majú pozitívnu alebo negatívnu energiu, čomu osobne neverí, aj keď už viackrát zažil ich účinnosť. "Môj pes pri dvoch sochách stiahne chvost a odíde preč," s úsmevom konštatoval Melicherčík. Pridal aj ďalší kuriózny prípad počas výstavy jeho zbierky v Trenčianskej galérii. "Keď sme nainštalovali sochy pozerajúce cez okno na Trenčiansky hrad, zrútil sa jeho múr. Ihneď sme sochy premiestnili."
V každom prípade zberateľa na dielach láka sugestívnosť, mágia, záhadnosť, anonymita, bizarnosť a spontánnosť, ale aj tvar, majstrovské rezbárske spracovanie, punc využitia pri najrôznejších obradoch a autenticita. Podľa toho sa dá určiť kvalita a skutočná umelecká hodnota tradičného afrického umenia. Jeho zberateľská vášeň získava vo svete čoraz väčšiu obľubu, o čom svedčia aj skúsenosti z aukcií. "V Paríži sa takéto sochy vydražili za tri až šesť miliónov eur", dodal Melicherčík. Časť jeho zbierky možno vidieť na výstave v Artgallery Devín, kde na vernisáži 11. septembra bude aj krst knihy.
ep vs