V pobočke malej rakúskej obchodnej firmy pracoval aj s otcom – jeho pracovným vzorom. Keď mu vtedajší majiteľ firmy povedal, že firma sa už dlho na trhu neudrží, upútal ho inzerát Shellu. Dnes je jeho generálnym riaditeľom IGOR LICHVÁR.
Ako chemicko-technologický inžinier si skúsil obchod aj marketing, najskôr pre Slovensko, neskôr pribudlo Česko, Maďarsko a nakoniec Poľsko. Dnes sedí v tej istej kancelárii ako v čase, keď dostal ponuku na generálneho riaditeľa, jeho priama zodpovednosť je však od Slovinska až po Izrael.“
Neskoro, napokon tretí
Shell štartoval na Slovensku v roku 1991. Lichvár si dnes myslí, že mali prísť už skôr. „Čím skôr prídete do dynamicky sa rozvíjajúceho prostredia, tým je to lepšie.“ Navyše, v čase príchodu Shellu už boli top ľudia z brandže rozchytaní konkurenciou. „Stavili teda na čerstvých absolventov či ľudí s kratšou praxou. Ich výhodou bolo, že sa vedeli rýchlo učiť, ovládali jazyky, hoci nevedeli veľa o trhu,“ hovorí.
Po sedemnástich rokoch je 67 čerpačiek Shellu v predanom množstve palív trojkou na slovenskom trhu. Kam chce firma rozšíriť svoje aktivity na Slovensku, Lichvár prezradiť nechcel. Len potvrdil nedávne získanie licencie na predaj zemného plynu.
Cena je vysoká všade
V súčasnosti, keď sú vysoké ceny ropy, sa zostruje boj o zákazníka aj na čerpacích staniciach.
„Snažíme sa vytvárať dobré prostredie a pridávať navyše služby.“ Jedine tak sa dá udržať zákazník aj pri vysokých cenách palív. „Kto si kúpi BMW, vie, prečo si nekúpil napríklad indické auto bez značky za tritisíc dolárov.“
Stratégia na 40 rokov
Shell ako nadnárodná firma má pripravenú stratégiu na ďalších štyridsať rokov dopredu. Počíta už s tým, že do roku 2015 sa minú ľahko dostupné zdroje ropy. Aj preto sa už teraz snaží orientovať aj na netradičné zdroje energie či alternatívy klasickej ťažby ropy, ako sú napríklad ropné piesky v Kanade.
Petrolejársky biznis sa často spája s politikou. To, či politická situácia komplikuje, či podporuje obchod s palivami, Lichvár komentovať nechce.
„Je to postoj celej firmy.“ Shell má totiž svoju „bibliu“ pre zamestnancov, teda takzvané Všeobecné obchodné zásady a princípy podnikania. Tie hovoria aj o tom, že „firma sa nezapája do politiky, nepodporuje politické strany, dodržiava zákony, a kde sa dá, poukazuje na korupciu.“
Viac na www.leaders.sk