BRATISLAVA. Elektronický systém na výber diaľničného mýta pre nákladnú a autobusovú dopravu sa podľa premiéra Roberta Fica spustí zrejme až od 1. januára 2010. Mýto by sa tak začalo platiť o rok neskôr, ako pôvodne plánovalo ministerstvo dopravy. Priebeh tendra predlžujú možnosti uchádzačov podávať námietky, ktoré im dáva zákon o verejnom obstarávaní.
Na urýchlenie tendra sa preto podľa Fica uvažuje o zmene zákona o verejnom obstarávaní. „Takto nebude elektronické mýto 1. januára 2009, ale bude pravdepodobne až od 1. januára 2010. A to ešte budeme musieť asi aj siahnuť na zákon o verejnom obstarávaní, aby sme posunuli veci trochu ďalej,“ povedal premiér. Ako by sa mal zákon meniť, nespresnil.
Medzinárodné konzorcium Slovakpass, vedené talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade, podalo na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) novú námietku v tendri na mýtny systém. Ide už v poradí o desiatu námietku troch vylúčených uchádzačov.
Slovakpass ako jeden z vyradených v námietke žiada, aby Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zriadila novú hodnotiacu komisiu pre mýtny tender tak, aby jej členovia mali profesionálne vzdelanie a prax v oblasti mýtnych systémov.
„Nedávno sme sa dozvedeli, že žiaden z členov komisie oprávnených hodnotiť podané ponuky nemá profesionálne vzdelanie alebo skúsenosť v oblasti, ktorej sa tender týka,“ povedal zástupca konzorcia Slovakpass Peter Newole.
Podľa neho komisia nebola spôsobilá hodnotiť podané ponuky.
Slovakpass preto žiada opätovné posúdenie zaslaných ponúk novou komisiou. A tiež prístup ku kompletným záznamom NDS, najmä v časti týkajúcej sa ustanovenia komisie.
Hovorkyňa ÚVO Helena Fialová prijatie uvedenej námietky Slovakpassu zatiaľ nepotvrdila.
Jediným záujemcom, ktorý v tendri zostal, je konzorcium SanToll na čele s francúzskou firmou Sanef. Konzorcium pritom spomedzi uchádzačov súťaží s najvyššou sumou okolo 25 miliárd korún (829,8 milióna eur).