BRATISLAVA. Školský rok sa začal pred vyše mesiacom a niektorí žiaci stále nemajú pracovné zošity. „Chýba nám prvouka pre druhý ročník, pracovné zošity zo slovenského jazyka pre druhý a tretí ročník,“ vypočítava zoznam riaditeľka Základnej školy v Lieskovci Martina Chalachánová. Po chvíli si spomenie aj na chýbajúci zošit z matematiky pre prvákov.
Škola v Lieskovci nie je jediná. Takých, na ktorých sa žiaci zatiaľ nemajú z čoho učiť, je viac. Učitelia situáciu zachraňujú tak, že kopírujú z toho, čo majú. Vedia, že porušujú autorský zákon, inak si poradiť nevedia.
Nezvýšili peniaze
Ministerstvo školstva pre nich radu nemá. Problém priznáva. „Väčšina pracovných zošitov bola zaradená do tohtoročného edičného plánu, ale nemohlo sa vyhovieť všetkým z finančných dôvodov, keďže to rozpočet pre tento školský rok nedovolil,“ napísalo ministerstvo. Tvrdí, že „prioritu pred pracovnými zošitmi majú byť učebnice, tie sú vo vyučovacom procese dôležitejšie.“
Chalachánová hovorí, že oficiálne vysvetlenie nedostala. Na školu prišiel len zoznam učebníc a zošitov, ktoré si musia školy hradiť samy. „Keď si však chcete zmeniť objednávku na materiál hradený ministerstvom, zistíte, že tie zošity sú síce v ponuke, ale dodať vám ich nedodajú, lebo ich nemajú,“ hovorí riaditeľka. Pripúšťa, že pracovné zošity sú len doplnkom učebníc, ale potrebné sú najmä na prvom stupni, keď sa žiaci učia základy a nie sú zruční v písaní.
Z prvouky napríklad učebnica neexistuje, a tak môžu učitelia pracovať iba so zošitom.
Reforma bez učebníc
Ministerstvo síce tvrdí, že prioritou boli učebnice, ale ani tie všetky školy nedostali. Riaditeľ školy vo Vranove nad Topľou Martin Babiak sa sťažuje na chýbajúci šlabikár a občiansku náuku pre piatakov. Bez nej majú učitelia problém o to väčší, že reforma menila osnovy piateho ročníka.
„Učitelia aj riaditelia dokážu zamakať a pripraviť si aj cez prázdniny vlastné osnovy. Reforma sa spustila a teraz sa zistí, že nemáme podľa čoho učiť,“ hovorí Babiak, ktorý kritizuje, že s reformou sa nepočkalo rok. „Problémy s dodávkami učebníc boli vždy, ale v minulosti sme dostali aspoň 70 percent objednaných počtov. Teraz je to tak 30,“ hovorí Babiak.
Niektoré školy dostali učebnice a zošity v „okresaných“ počtoch. Napríklad Obchodnej akadémii v Leviciach došlo desať zošitov z účtovníctva pre sto druhákov. Bez pracovných zošitov sa učiteľom ťažko zadávajú domáce úlohy.