BRATISLAVA. Viete, za koľko môžete na Slovensku kúpiť dámsky kostým tenký? Od 290 do 3 590 korún. A pánske pyžamo? Od 87 do 1 150 korún. To sú niektoré z aktuálnych zistení Združenia spotrebiteľov Slovenska.
Z nich združenie prišlo k záveru, že rast cien tovarov a služieb sa podľa ich europrieskumu spomalil. Pri tovaroch, ako sú múka, mlieko, kurčatá, hovädzie a bravčové mäso, sezónna zelenina a ovocie, anketári zistili, že sa zdražovanie zastavilo. V porovnaní s cenami za prvých šesť mesiacov tohto roka ceny niektorých tovarov dokonca klesli.
Podľa koordinátora prieskumu Josefa Louneka je za zlacnením stratégia podnikateľov: „Vedia, že sledujeme ceny pravidelne, tak sa snažia tam, kde je to možné, ceny udržať, niekedy aj znižovať,“ verí svojej práci Lounek.
Obchodníci to robia podľa neho preto, aby sa vyhli ďalšiemu prešetrovaniu cien.
„Týka sa to hlavne tovarov dennej spotreby, lebo tie sú najviac sledované,“ povedal Lounek.
Najviac nedostatkov odhalilo združenie v cenách reštaurácií. Hoci Lounek priznal, že máloktorý podnikateľ zvýši cenu nad prípustný päťpercentný limit – ten si určilo samo združenie – práve tu sa zdražovalo najvýraznejšie. Výsledky spotrebiteľského prieskumu sleduje pozorne aj vláda. A má dobrý pocit. „Doterajšie výsledky nepoukazujú na špekulatívne zdražovanie, veríme, že je to aj dôsledkom prijatých vládnych opatrení,“ povedala hovorkyňa slovenskej vlády Silvia Glendová.
Čierna listina je prázdna
Na čiernu listinu združenie zatiaľ nedalo ani jedného podnikateľa. Je totiž ťažké dokázať, že za zdražením tovaru či služby sú špekulácie pre euro.
„Snažili sme sa dokázať, že je to aj z titulu prechodu na euro, zatiaľ sa nám to nepodarilo,“ priznáva Lounek. Podľa neho sa im to skôr podarí od nového roka, lebo teraz podnikatelia pre euro nemajú dôvod zdražovať. Preto sa združenie rozhodlo zatiaľ zverejniť aspoň to, o koľko percent obchodníci „prešvihli“ pri svojich cenách päťpercentný limit združenia. „Ak to spotrebiteľ bude kupovať, nemôžeme podnikateľovi diktovať, aké má mať ceny, tam môže zakročiť len štát,“ tvrdí Lounek.
Ako zisťujú ceny
Vzorky cien v teréne zbierajú vyškolení anketári, každý z nich sleduje ceny „svojich“ tovarov vo „svojich“ predajniach. Parametre tovaru má podľa Louneka anketár presne určené, teda okrem jeho názvu pozná dodávateľa aj gramáž. „Počas monitoringu v predajni musí preto nájsť presne ten produkt, ktorý si vybral na začiatku,“ vysvetlil Lounek metódu prieskumu. Zo zistených cien za celé Slovensko sa určí minimálna a maximálna cena toho–ktorého tovaru či služby za daný monitoring. Preto napríklad vieme, že tmavý ražný chlieb sa dá kúpiť na Slovensku od 19,90 koruny za kilogram až po 89,75 koruny v „špeciálnej pekárni“.