BRATISLAVA. Česká automobilka TPCA v piatok oznámila, že na budúci rok vyrobí o 20–tisíc áut viac. Kolínska TPCA, ktorá je spoločným podnikom japonskej firmy Toyota Motor a francúzskeho PSA Peugeot Citroen, by tak na budúci rok mala vyrobiť dokopy 340–tisíc áut. Dôvodom je, že vyrába malé autá, ktoré sú momentálne na vzostupe.
Ostatné automobilky v Česku v takej kondícii nie sú, blížiaca sa kríza ich prinútila ozmániť prepustenie spolu tri a pol tisíca ľudí.
Kríza pripravuje o prácu
„Pôjde predovšetkým o agentúrny personál, v menšej miere aj o kmeňových zamestnancov,“ povedal na včerajšej tlačovej konferencii prezident českého Združenia automobilového priemyslu Martin Jahn. Podľa neho ide najmä o ľudí, ktorí pracujú pre subdodávateľov, menej už pre výrobcov áut.
O prácu sa neboja len v Čechách, ale napríklad aj vo Francúzsku. V Paríži v piatok protestovali tisícky zamestnancov automobiliek Renault a PSA Peugeot Citroen.
Pracovníkom Renaultu prekážajú reštrukturalizačné plány ich zamestnávateľa, vďaka ktorým príde o prácu 6–tisíc ľudí v jeho francúzskych a ďalších európskych filiálkach. Podľa odborov sa na akcii zúčastnilo asi 5–tisíc ľudí, polícia účasť odhadla na 2400.
Zmierniť krízu vo francúzskom automobilovom priemysle sa pokúša aj prezident Nicolas Sarkozy. Cestou je podľa neho finančná injekcia 400 miliónov eur (vyše 12 miliárd korún). Tie by automobilky mali oficiálne investovať do takzvaných čistých energií.
Už dávno je jasné, že finančná kríza, ktorá sa do Európy preliala z Ameriky, zrejme najťažšie zasiahla práve tamojšie giganty ako Chrysler, Ford či General Motors.
Ten už oznámil ďalšie obmedzenie výroby, detaily má prezradiť na budúci týždeň. Doteraz musel General Motors zatvoriť štyri továrne na výrobu nákladných a športovo–úžitkových áut v USA, Kanade a Mexiku. Firma podľa posledných informácií rokovala o fúzii s Chryslerom.
¶Fico: Aj u nás hrozí recesia automobilového priemyslu
Kríza sa nevyhýba ani Slovensku. Problémy naznačuje bratislavský Volkswagen či trnavský PSA Peugeot.
Zamestnanci PSA nám potvrdili, že vedenie zrušilo druhú zmenu každý piatok. Zdá sa, že o prácu sa neboja ani samotní zamestnanci.
„Myslím si, že firma má všetko pod kontrolou,“ povedal jeden z pracovníkov firmy. „Keby bola spoločnosť v úzkych, tak radšej zatvoria fabriky vo Francúzsku ako u nás. Robíme dva roky, sme kvalitní a lacní, nemáme strach,“ povedal ďalší z operátorov.
Výpadok výroby zasiahol aj dodávateľské firmy. „Keď v automobilke nepracujú, nepracujeme ani my,“ posťažoval si jeden z dodávateľov.
Trnavská automobilka cez svojho hovorcu Petra Šveca trvá na tom, že zvyšuje výrobu vozidiel počas tohto roka o desať percent, čo predstavuje do dvesto tisíc áut ročne. Zamestnáva 3300 ľudí.
Premiér Robert Fico to však s automobilovým priemyslom vidí vážnejšie.
„Je to práve tento priemysel, ktorý môže spôsobiť útlm hospodárskeho rastu,“ povedal Fico na včerajšej mimoriadnej tlačovej konferencii.