BRUSEL. Najvyšší zástupcovia členských štátov EÚ na summite v Bruseli udržali pri živote ambiciózny ekologický plán, podporili záchranný plán na oživenie finančných trhov a ešte potešili automobilky.
Poľsko a Taliansko požadovali, aby únia upustila od cieľa znižovať emisie skleníkových plynov, lebo už beztak nákladné investície podnikov sa pre očakávané spomalenie ekonomiky viac predražia. Ich obavy sa podarilo rozptýliť.
Zvyšok bloku im sľúbil, že „situácia v každej členskej krajine sa bude posudzovať inak“. Zdanlivo nič nehovoriace formulácie napríklad Poliakom umožnia, aby pre svoje uhoľné elektrárne získali výnimku z povinného nákupu povoleniek CO2 na burze.
Podpora automobilkám
Nemecká kancelárka nezabudla na automobilky. Do záveru summitu sa dostala formulácia, že politici v prípade nutnosti „schvália kroky, ktoré budú reagovať na spomalenie dopytu a podporia priemysel“.
Podľa premiéra Luxemburska Jeana-Clauda Junckera to znamená takú istú vzpruhu európskym výrobcom áut, akú dostali americkí. Im vláda sľúbila veľké garancie za úvery.
Premiér Fico pre agentúru TASR povedal, že ani slovenská vláda nenechá priemysel bez pomoci. „Ak by nastala krízová situácia a niektorý sektor priemyslu sa dostane do takých problémov, že mu bude treba pomôcť, nebudeme hľadieť na to, či sa to páči tým, ktorí uznávajú hospodársku súťaž a konkurenscieschopnosť, pôjde nám v prvom rade o ľudí. Kašlem na také princípy, keď nefungujú,“ povedal Fico.
Aký má byť poriadok?
K veľkej debate o podobe kapitalizmu na summite vyzvali francúzsky prezident Nicolas Sarkozy a britský premiér Gordon Brown.
Práve stretnutie svetových mocností, na ktorom by sa mal prebrať bretton-woodsky systém, je jednou z odpovedí únie na finančnú krízu.
Bretton-woodsky systém sa po II. svetovej vojne stal jedným z pilierov ekonomickej prosperity Západu. Jeho hlavným cieľom bola stabilizácia výmenných kurzov.
Brown-Sarkozyho finančný summit bude v novembri, zatiaľ však nie je isté, či z neho má vzniknúť Bretton Woods II.
Hlavné zmeny
do ekonomiky sa nalejú dva bilióny eur na medzibankové úvery, sprísni sa dohľad nad kapitálovým trhom v únii, vznikne krízové informačné centrum, v novembri prebehne globálny ekonomický summit,
automobilky v Európe by mali dostať rovnakú injekciu ako americkí výrobcovia, ktorí dostanú 25 miliárd dolárov,
cieľ znižovať do roku 2020 emisie CO2 v Európe zostáva.