Diferencovaný predaj

Diferencovaný predajje pohľad na predaj,ktorý umožní predajcoma manažmentu zistiť,prečo sú niekedy veci iné,ako sa zdajú.

Tlak na obchodníkov sa zvyšuje z mnohých dôvodov. Rastie konkurencia, zákazníci tlačia na ceny, často menia dodávateľov, nakupujú cez internet, či on-line aukcie. Všetky tieto vplyvy nútia obchodníkov k väčšiemu výkonu.

Doba, keď predaj znamenal len kladenie otázok alebo argumentáciu, je preč. Všeobecné metódy už nefungujú, napríklad ak potenciálny zákazník odmieta stretnutie, nemá čas odpovedať na otázky a očakáva priamo vhodné riešenie.

V predaji však neexistuje univerzálny postup. Najdôležitejšie je preukázať schopnosť prispôsobiť sa čo správaniu zákazníka. Práve toto je cieľom diferencovaného predaja. Tento koncept sa opiera o skúsenosti predajcov z viac ako 40 krajín. Ide o ľahko aplikovateľný model, ktorý sa skladá z praktických nástrojov a predajca si ich vyberá podľa predajnej situácie. A práve správne určenie predajnej situácie je prvým krokom tohto prístupu. Predajnú situáciu je možné určiť na základe dvoch parametrov:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

1. Predajca vie, čo zákazník očakáva a rešpektuje to

Rozlišujeme štyri úrovne zákazníckych očakávaní. 1. rozhodnutý zákazník (vie, čo chce; očakáva produkt alebo službu, ktorú si sám vybral). 2. zákazník vie, čo chce, ale ocení informácie (keď ich dostane, sám sa rozhodne). 3. zákazník nie je rozhodnutý, čo chce a nechá si poradiť od predajcu. 4. zákazník necháva výber, zodpovednosť zaň i dôsledky na predajcovi.

Predajca musí vziať do úvahy, čo od neho zákazník očakáva, rozpoznať to a prispôsobiť svoj prístup situácii. Tá tiež závisí od postoja zákazníka k produktom, ktoré ponúka, či je skôr pozitívny, či zákazník má záujem alebo nie.

2. Predajca rozpoznáva postoj zákazníka k ponuke

Ponukou sa myslia produkty, služby a podmienky (napr. cena, záruka, atď), ktoré predajca ponúka, a ku ktorým má zákazník viac alebo menej pozitívny postoj.

SkryťVypnúť reklamu

Existujú štyri úrovne postojov zákazníka k ponuke: 1. zákazník nemá záujem. 2. zákazník je síce zdržanlivý, ale nie je úplne proti. 3. zákazník má záujem - síce hneď nekupuje, ale neodmieta a je otvorený argumentom. 4. zákazník chce a je pripravený kúpiť.

Podľa týchto parametrov rozlišujeme štyri základné predajné situácie. Každá je špecifická, vyžaduje si odlišný prístup a pripravenosť predajcu a odlišný štýl predaja.

Vzťahový predaj = mäkký predaj. Predajca sa správa ako dodávateľ produktu, ktoré zákazník požaduje. Je empatický, posilňuje dôveru zákazníka a vytvára si s ním trvalý vzťah. Vyjasní si potreby a overí očakávania zákazníka. Informácie využíva k doplnkovému predaju a navrhne ďalšie kroky.

Konzultatívny predaj = polotvrdý predaj. Predajca sa správa ako autorita, ktorá rozumie zákazníkovej oblasti. Spraví rozbor zákazníkovej situácie a poskytne vysokú pridanú hodnotu. Identifikácia zákazníkových cieľov pomáha vytvoriť a demonštrovať návrhy jedinečného riešenia a získať preň súhlas zákazníka.

SkryťVypnúť reklamu

Expertný predaj = polomäkký predaj. Predajca je poradcom, ktorý zisťuje a definuje potreby zákazníka predtým, ako mu dá odbornú radu. Konečné riešenie prispôsobuje potrebám zákazníka. Ukazuje tak svoju schpnosť reagovať na jeho špecifické požiadavky.

Asertívny predaj = tvrdý predaj. Predajca využíva svoju charizmu, aby získal pozornosť a vyvolal záujem. Nedáva mu možnosť odmietnuť ponuku. Prezentuje jednoznačne svoje riešenie. Snaží sa prekonať prípadný odpor a zákazníka presvedčiť ku kúpe.

Pre úspešné zvládnutie rôznych predajných situácií sa často vyžadujú úplne odlišné schopnosti a zručnosti, ako aj profil predajcu. Manažér predaja by ich mal určiť a vyhľadávať najvhodnejší profil predajcov, ako aj rozvíjať tie zručnosti, ktoré sú v danej situácii najdôležitejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Radoslav Simon (Autor pracuje vo firme Mercuri International)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 123
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 512
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 186
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 551
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 418
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 224
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 916
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 870
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu