Iná simulácia biznisu

Tradičný rozvojovýa hodnotiaci nástroj – biznis simulácia riadenia firmy –sa využíva novou formou.

Biznis simuláciu Global Management Challenge zostavila skupina akademikov špecializujúcich sa na manažment na univerzite v Strathclyde v Škótsku. Začiatkom sedemdesiatych rokov 20. storočia sa využívala najmä v učebniach na oživenie vzdelávacieho procesu.

Cieľom bolo umožniť študentom vidieť okamžité dôsledky svojich rozhodnutí. Naučiť ich myslieť komplexne, v širších súvislostiach, a aplikovať získané teoretické poznatky v simulovanej praxi. Ďalším prínosom, ktorý sa ukázal neskôr, bolo zdokonaľovanie práce v tíme a možnosť sledovať správanie účastníkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dodnes sa koncept využíva aj v rámci najväčšej medzinárodnej súťaže v oblasti stratégie a riadenia firiem na svete. Fakt, že v tomto roku oslávi súťaž svoje 30. narodeniny, svedčí o jej atraktivite.

Slovenskí manažéri a študenti vysokých škôl majú možnosť zapojiť sa do Global Management Challenge už sedem rokov. Každoročne rastie jeho popularita nielen medzi študentmi, ale aj zamestnancami. Mnohé spoločnosti toto úsilie svojich ľudí vítajú a podporujú.

Podstata simulácie

Používatelia sa dostávajú do pozície riaditeľov modelovej výrobnej firmy, ktorá pôsobí na trhu Európskej únie, NAFTA a zároveň si na týchto trhoch konkuruje aj predajom produktov prostredníctvom internetu. Úlohou je rozhodovať o piatich základných oblastiach – marketingu, financiách, riadení ľudských zdrojov, výroby a o vývoji nových výrobkov.

SkryťVypnúť reklamu

Vychádzajú z prideleného zadania, histórie ich virtuálnej firmy, ktorá pozostáva z piatich štvrťročných finančných výkazov. Na týždennej báze musia vyčísliť až 66 parametrov, ktoré následne zadávajú online. Ich rozhodnutie v ten istý deň vyhodnotí špeciálny softvér.

Hodnotí sa cena akcie modelovej firmy, ktorú sa tímu v porovnaní s konkurenciou podarí dosiahnuť. Simulácia do detailov napodobňuje reálne trhové prostredie, dôsledkom čoho neexistuje jediná najlepšia stratégia, ale kvalita rozhodnutia závisí aj od toho, čo urobia konkurenti. Takto postavená manažérska hra umožní účastníkom komplexne pochopiť zákonitosti fungovania výrobnej firmy.

Využitie konceptu formou súťaže

Do medzinárodnej súťaže Global Management Challenge sa zapájajú troj- až päťčlenné študentské a zamestnanecké tímy z celého Slovenska. V minulom roku sa zaregistrovalo 180 tímov.

SkryťVypnúť reklamu

Súťaž najskôr prebieha na národnej úrovni v troch kolách. Každé kolo sa skladá z piatich strategických rozhodnutí, ktoré sa zadávajú na týždennej báze. Do národného finále sa prebojuje iba osem najlepších tímov z celého Slovenska, pričom jeho priebeh je naplánovaný na jediný deň, na konci ktorého každoročne spoznáme meno víťazného tímu, ktorý dostane príležitosť reprezentovať Slovensko v medzinárodnom finále.

Nová forma

Siedma edícia Global Management Challenge na Slovensku však prináša aj možnosť využiť koncept Global Management Challenge formou jednodňového tréningu. Dvadsaťštyri kolegov na mieste sformuje osem tímov a uskutočnia päť strategických rozhodnutí v riadení firmy. Otestujú strategické myslenie, analýzy, kalkulácie a nazrú do fungovania firmy ako celku. Cieľom je, aby zamestnanci z rôznych oblastí, či už pôsobia na oddelení ľudských zdrojov alebo na finančnom, porozumeli vzájomnej interakcii oddelení vo firme.

SkryťVypnúť reklamu

GMC Assessment, ako sa táto nová forma nazýva, prináša okrem časovej nenáročnosti aj ďalšiu pridanú hodnotu pre zamestnanca aj spoločnosť. Obe strany získajú správu o zamestnancovi a jeho kompetenciách, ktorá môže ďalej slúžiť pri kariérnom plánovaní. Každý tím je pozorovaný v skupinovej dynamike počas celého dňa. Hodnotí sa analytické myslenie, vedenie, rozhodovanie a komunikačné zručnosti.

Simuláciu je možné využiť formou tréningu od novembra 2008. Registrácia do medzinárodnej súťaže prebieha do konca októbra na web stránke www.slovakgmc.sk.

Autor: Lucia Bacigálová (Autorka je projektovou koordinátorkou Global Management Challenge)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 316
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 806
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 230
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 754
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 348
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 748
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 551
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu