Úspech, aj keď v rôznej podobe, je dnes mierou na posudzovanie iných ale aj samých seba. V našich životoch sa intenzívne odráža prežívanie úspechu v práci.
Konflikt
Medzi rozmanité negatívne vplyvy, ktoré nám zabraňujú naplniť naše osobné ambície patria pracovné konflikty. Konflikt je súčasťou každého vzťahu a prirodzene je súčasťou pracovných vzťahov. Tým, že sme každý iný a že sa neustále vyvíjame a niekam posúvame, nastane skôr alebo neskôr nevyhnutne okamžik, kedy s niektorým z kolegov nastane stret záujmov, názorov či potrieb. Pozadie je rozmanité – konkurencia a súperenie, štruktúra a hierarchia moci, strach o pozíciu, stres a preťaženie, závislosti, frustrácia a neuspokojené ambície, ... . S touto situáciou môžeme takmer s úplnou istotou vopred počítať.
Pracovné vzťahy sú špecifické, pretože sú v špecifickom pracovnom prostredí, stretávame sa a spolupracujeme s ľuďmi s iným cieľom ako v osobnom živote, v ktorom často rozhoduje spoločenská príťažlivosť. Výrazný vplyv tu získava odbornosť, profesionalita, mocenská hierarchia, kompetencie, vplyv a zodpovednosti, firemná kultúra, normy a pod. To sa odráža aj na konfliktoch, ktoré z týchto vzťahov vyplývajú.
Niektorí ľudia dokážu pristúpiť ku konfliktom pozitívne a orientujú sa na predmet sporu a nie na útoky voči partnerovi. Iní vnímajú konflikt negatívne, cítia sa v konflikte ohrození a nekomfortne.
V tomto základnom prístupe tkvie podstata riešenia konfliktov. Porozumieť konfliktu ako niečomu prirodzenému v koexistencii ľudí a vedieť ho pozitívne využiť pre svoj ďalší rozvoj a rast. Nahradiť pasívny spôsob riešenia konfliktov proaktívnym spôsobom.
Namiesto agresie, vyhýbania sa, príp. ustupovania od jeho riešenia, pristúpiť k sporu aktívne ako hľadaniu správneho vecného riešenia.
Nie vždy dokážeme v každodennej realite takto riadiť konflikty, pretože každý človek a každý konflikt je iný, a aj životné situácie sa nepodobajú jedna druhej.
Mediácia
Aj pri riešení zdanlivo neriešiteľných konfliktoch, kedy účastníci sami už nedokážu spolu komunikovať a nájsť riešenie existuje účinná cesta ako vyriešiť situáciu. Príležitosť na to poskytuje mediácia.
Mediácia je komunikačný proces a prevládajúco predstavuje zásah tretej, neutrálnej strany do konfliktu, ktorá pomáha riadiť, viesť a vyriešiť ich spor. Mediátor pomôže účastníkom sporu konštruktívne využiť svoj potenciál k obojstranne prínosnému výsledku.
Nové ponímanie mediácie je postavené na princípoch efektívnej komunikácie, vyjednávania a štrukturovania procesu. Prostriedkom a pracovným nástrojom mediátora sú jeho komunikačné zručnosti, taktické znalosti, kompetencie vo vyjednávaní, zásady mediácie a štruktúra celého procesu.
Mediátor orientuje obe strany konfliktu na budúcnosť, kladie dôraz na budúce vzťahy a účinne prispieva k nájdeniu dohody. Podporuje zmenu smerom od súperenia / kompetície k spolupráci / kooperácii. Táto zmena je výsledkom procesu mediácie, ale súčasne je aj jej predpokladom.
Konflikt, ako dôsledok potreby zmeny minimálne jednej zúčastnenej strany, dokáže potom byť pri vhodnom mediačnom riešení veľkým potenciálom pre pozitívne napredovanie všetkých a celej firmy.
Úspešné mediačné riešenia konfliktov, ktoré už súperiace strany nedokážu konštruktívne spracovať, tak prispievajú k rastu a lepšiemu výkonu jednotlivých účastníkov konfliktu ale aj ostaných členov pracovného prostredia. Nie náhodou je zručnosť riešiť konflikty je zručnosťou úspešných manažérov.
Autor: Ján Štúr, Ján Smik (Autori pracujú vo firme Eduka)