Budovanie vzťahov medzi rôznymi organizáciami (napr. firmy, medzinárodné inštitúcie, mimovládne organizácie) na jednej strane a vládou (t. j. ministerstvá, regulačné orgány, parlament, samospráva) môže byť mimoriadne náročný a nákladný proces.
Rady, ktoré umožnia zosúladenie vlastných záujmov s existujúcimi mantinelmi a ovplyvňovanie regulačných procesov v záujme ich zlepšenia bez toho, aby vznikali zbytočné spory, nájdenie postupu a vytváranie strategických koalícií na špecifické účely – to všetko môže ušetriť nielen veľa energie, ale najmä časovo náročného objavovania ciest a nadväzovania kontaktov. Práve nimi vďaka skúsenostiam a prirodzenému pohybu v širšom ako firemnom prostredí bežne disponujú externé profesionálne kapacity.
Umocniť vlastné schopnosti
Veľké spoločnosti operujúce na viacerých trhoch majú vlastné oddelenia zamerané na vzťahy s vládou (tzv. Government Relations) pre jednotlivé teritóriá a krajiny. Rada od lokálneho externého partnera v oblasti vládnych vzťahov však môže byť neoceniteľná pre firemnú stratégiu a budovanie úspechu na danom trhu. Takýto partner sa okrem toho môže stať impulzom ďalšieho rozvoja aktivít interného oddelenia v oblasti vzťahov s vládou.
V prípade citlivých záležitostí, ktoré v praxi vôbec nie sú výnimkou, môže spojenie vlastnej schopnosti so špecializovanou a odbornou radou predstavovať najefektívnejší nástroj krízového manažmentu. Na druhej strane práve dlhodobé uplatňovanie premyslených a aktívnych vzťahov s vládou môže spolu s definovanou stratégiou eliminovať vznik krízových situácií.
Členstvo v Európskej únii so silnou regulačnou dimenziou, silná konkurencia a výzvy čoraz globalizovanejších trhov – toto všetko hrá v prospech tých, ktorí v oblasti tzv. Public Affairs tvoria súčasť silnej medzinárodnej siete. Kombinácia tohto rozmeru so silnou národnou pozíciou a stálym zastúpením a živou sieťou kontaktov v Bruseli je v súčasnosti mimoriadne dôležitá napríklad v oblasti hospodárskej súťaže a spotrebiteľskej politiky.
Hospodárska súťaž
V oblasti hospodárskej súťaže hrá prím podpora a úzka spolupráca so spoločnosťami, s ich právnymi zástupcami a ekonomickými poradcami týkajúca sa fúzií, akvizícií, štátnej pomoci a iných antitrustových prípadov. Európska komisia sa stáva aktívnejšou v boji proti monopolom a v prešetrovaní subjektov porušujúcich hospodársku súťaž.
Iba niekoľko spoločností pôsobiacich na Slovensku má skúsenosti s prešetrovaním, ktoré sa môže uskutočniť na základe rozhodnutia Európskej komisie v sektoroch, ktoré nefungujú tak, ako by mali, alebo v ktorých sa vyskytnú náznaky neželaných praktík.
Získané informácie slúžia na pochopenie toho, ako trh funguje a prečo tak funguje. Na základe vyšetrovania môže Komisia začať preskúmavanie konkrétnej spoločnosti, aby zabezpečila dodržiavanie pravidiel týkajúcich sa obmedzujúcich dohôd a zneužívania dominantného postavenia.
Spotrebiteľská politika
Ústrednou agendou nielen Európskej komisie, ale aj slovenskej vlády sa v poslednom období stala oblasť spotrebiteľskej politiky. Orgány EÚ spolu s národnými regulačnými orgánmi využívajú ochranu spotrebiteľa ako argument na reguláciu vybraných priemyselných odvetví. Pokusy z minulosti regulovať poplatky za roaming, nedávny telekomunikačný balík alebo energetické balíky na národnej úrovni predstavujú len niekoľko príkladov oblastí, kde aktívne pôsobia profesionálni konzultanti v oblasti ovplyvňovania politických stratégií a legislatívnych noriem (tzv. Public Affairs Consultants).
Aby jednotlivé organizácie dokázali čeliť novým výzvam vyplývajúcim z členstva v únii a z globalizačných procesov a silnejúcej regulácii na národnej úrovni je spolupráca s poradcami využívajúcimi detailnú znalosť politických procesov v danom prostredí, ktorí sú zároveň schopní spojiť tímy na lokálnej, ale aj bruselskej úrovni v úzkej koordinácii tak, aby boli schopné venovať sa širokej škále regulačných a politických potrieb a záujmov, omnoho dôležitejšia ako kedykoľvek predtým. Sila profesionálneho partnerstva v oblasti verejných a regulačných politík spočíva predovšetkým v jedinečných informáciách a koordinovanom postupe v rámci EÚ.
Poradenstvo v oblasti politickýcha regulačných záležitostí zahŕňa:
l Identifikáciu a sledovanie tém, ktoré sú pre danú organizáciu
v sledovaných záležitostiach podstatné.
l Rozvoj celkových strategických plánov v oblasti Public Affairs.
l Identifikáciu kľúčových politických, regulačných a oficiálnych
subjektov, konkurentov a tretích strán.
l Zistenie postojov, ktoré kľúčové subjekty, konkurenti a tretie strany zaujímajú k sledovaným záležitostiam.
l Prípravu argumentácie a následnú komunikáciu argumentov
a informácií kľúčovým subjektom.
l Taktickú podporu a implementáciu, ktorá zahŕňa organizovanie stretnutí s kľúčovými politickými subjektmi a významnými
dotknutými subjektmi.
l Zabezpečovanie informácií a spätnej väzby pre klienta.
l Identifikáciu ďalších potenciálnych otázok, ktoré sa priebežne
vyskytnú – v záujme eliminácie prekvapení.
l Koordináciu správ pre médiá, aby boli v súlade so stratégiou v oblasti Public Affairs.
(Zdroj: FIPRA)
Autor: Patrik Zoltvány Rastislav Káčer (Autori pracujú vo firme FIPRA Slovakia)