Organ

Nadčasový, metaforický, rafinovane esteticky štylizovaný, ale zároveň plný autentickej drobnokresby postáv. Film Štefana Uhera Organ patrí nesporne k vrcholom slovenskej filmovej tvorby. Po snímke Boxer a smrť bol druhým slovenským filmom oceneným aj v zahraničí. Na XII. medzinárodnom filmovom festivale v Locarne získal v roku 1965 zvláštnu cenu poroty. Bolo to v tom čase najvyššie uznanie, aké dovtedy slovenský hraný film dosiahol.

Krása svätosti v škaredých časoch

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šesťdesiate roky priniesli tvorcom slobodu aj v tom, že sa konečne mohli umelecky pozrieť aj na vtedy ešte boľavú minulosť Slovenska. Rok predtým, ako vznikol oscarový film Obchod na korze, vystihol film Organ s podobnou autenticitou desivú atmosféru vojnových čias.

SkryťVypnúť reklamu

Scenár síce popisuje obdobie slovenského štátu, keď vládli ľudáci, nikto z komunistických mocných si však nemohol nevšimnúť, aké navzájom podobné sú si demagogické prejavy oboch, akokoľvek navonok protichodných ideológií. „Starý svet sa rúca, aby na jeho troskách vyrastal z boja a zápasu svet nový,“ povedal pri otváraní miestneho rozhlasu okresný tajomník Hlinkovej strany, ktorý akoby vypadol z oka svojim nasledovníkom z budovania socializmu. A v ktorej dobe si farizejovia nerobili z viery výnosný obchod? V ktorej totalite sa neodvolávalo na železnú jednotu národa, aby sa nepripustili čo i len pochybnosti o víťazstve tej správnej demagógie? Keď si náhodou boj s nepriateľmi vyžiada obete na civilistoch, je samozrejmé, že sa všetko zvalí na „nepriateľom zákerne podhodenú mínu“.

SkryťVypnúť reklamu

Film Štefana Uhera má poetickú a metaforickú silu podobenstva podporenú úryvkami z čítaní o konci sveta, pohľadmi na plastiky Majstra Pavla z Levoče a predovšetkým Bachovou hudbou. V danej dobe muselo byť odvážne už len to, že sa odohráva z veľkej časti v interiéri chrámu.

Nedá sa naň dívať v zrýchlenom režime. Každý drobný detail je v ňom totiž dôležitý, každé psie zavrtenie chvostom posúva dej k jeho tragickému koncu.

Dej je v zásade prostý – vo františkánskom kláštore sa ukryje vojnový zbeh, nenápadný Poliak s nápadným talentom na hudbu. Kláštorný gvardián je jeho hrou na organ nadšený do tej miery, že falošnému pátrovi Felixovi vybaví hranie v mestskom kostole. Kláštorný organ nie je podľa neho hodný takého majstra.

Gvardiánovi sa nepáči, že jeho frátri stratili pomer k zbožnému umeniu a pragmaticky sa dívajú len na to, že kým si Felix hrá, oni musia ťahať mechy. „Krása svätosti šírená jeho hudbou privádza veriacich k viere a sláve vykupiteľa,“ presviedča gvardián nielen svojich bratov, ale aj miestnu honoráciu, do ktorej však génius nemôže zapadnúť. „Nebolo by dobre, keby ten, čo chce šíriť krásu svätosti, aj sám trochu vynikal krásou a svätosťou?“ pýtajú sa tí, ktorým chýba aj jedno aj druhé, predovšetkým však talent.

SkryťVypnúť reklamu

Plachý brat Felix v podaní Alexandra Březinu sa akoby nechtiac stáva katalyzátorom malomestskej drámy. Medzi ním a tamojším regenschorim Bachňákom v nezabudnuteľnom stvárení Františka Bubíka vznikne napätie ako medzi Mozartom a Salierim. Veľmi nežne je naznačená aj sympatia regenschoriho dcéry k hudbe, ktorá tak ostro kontrastuje s pochodmi, ktoré znejú pri nástupoch vojakov na námestí pred kostolom. Doba si však žiada marš, nie fúgu.

Napriek tragike námetu i čias v snímke nechýba vynikajúci humor. Keď mestská rada rokuje o tom, ako „k všeobecnej spokojnosti obyvateľstva“ zladiť amplióny miestneho rozhlasu so zvonením, ide o grotesku hodnú špičkového dramatika.

Postavy mestskej rady sú výrazné, nie však násilne parodované či sploštené. Každý má niečo za ušami. Z nadšeného podporovateľa hudby sa v závere stane človek, ktorý zbeha udá Hlinkovej garde.

SkryťVypnúť reklamu

Film hovorí o jednom z totalitných režimov tak nadčasovo, že sa logicky stal obeťou iného z nich. Na začiatku sedemdesiatych rokov komisia pre schvaľovanie filmov do kín zaradila Organ medzi zakázané diela, do distribúcie bol opäť vrátený až v roku 1987.

Nechceli sme, aby film smrdel ateliérom

Kameraman STANISLAV SZOMOLÁNYI patril k tým, čo zmenili tvár filmu 60. rokov. Film Organ bol druhým, ktorý nakrútili spolu so Štefanom Uhrom.

Z čoho pramenila zmena poetiky, ktorú do slovenského filmu priniesla vaša generácia?

Keď som ako kameraman vstupoval do hry, generačnú zmenu som nevnímal. Sústredil som sa na prácu a až hotové diela ukázali, že medzi staršou generáciou kameramanov a nami istý rozdiel v myslení a tvorbe predsa len existuje. Až na základe tejto diferencie sa začalo hovoriť o striedaní generácií. Filmy som začal nakrúcať s túžbou odovzdať čosi zo seba, vložiť do diela vlastné videnie sveta, vlastné názory a postoje. Išlo o viac, než len o presadenie iného vkusu. A treba dodať, že spolu so mnou začínalo množstvo kolegov, ktorí to videli podobne. Aj vo vnútri štábov existovala veľmi plodná symbióza, všetci sme sa navzájom ovplyvňovali a posúvali dopredu. Zmena v myslení prišla s dobou.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa táto zmena v myslení prejavovala pri samotnom nakrúcaní?

Ťahalo nás to von z ateliérov. V tom nás ovplyvnil neorealizmus. V reálnych prostrediach sme nakrúcali všetko, čo sa dalo, a tomu sme prispôsobili naše pracovné postupy. Aj obsadzovanie nehercov si vyžiadalo iné svietenie, odlišnú techniku a celkom iný spôsob komunikácie. Protagonisti museli splynúť s prostredím a rovnako sme s ním museli splynúť aj my. Nechceli sme, aby film smrdel ateliérom. Usilovali sme sa o autenticitu, v čom nás inšpirovali postupy dokumentárneho filmu.

V čom sa Štefan Uher odlišoval od ostatných režisérov, s ktorými ste nakrúcali?

Uher nebol iba vynikajúci filmár. Ja som ho vždy vnímal ako absolútneho umelca, ktorý sa témou zaoberal komplexne. Keď ho trápil nejaký morálny alebo spoločenský problém, cítil potrebu podať ho ľuďom. Nerobil to však mentorsky. Svojimi filmami problémy otváral, no nemusel ich nevyhnutne aj vyriešiť. Obnažil ich a nechal na divákoch, ako s nimi naložia.

SkryťVypnúť reklamu

Vaša spolupráca sa javí ako vzácne stabilná.

Možno z odstupu. Uher mi po ukončení nakrúcania nikdy nesľúbil spoluprácu na ďalšom filme. Spravidla ma oslovoval producent. Musíme odlíšiť osobné a profesionálne vzťahy. Priateľstvo niekedy pomáha, no nie je podmienkou. Režisér zodpovedá za to, čo jeho tím vystrája. Nemôže si dovoliť hrnúť sa s nejakým kamarátom do katastrofy.

Organ vznikol iba dva roky po Slnku v sieti, a predsa je to celkom iný film.

Organ bol o niečom celkom inom ako Slnko v sieti, a preto sme ho museli nakrútiť inak. Bol takpovediac filozoficky hutnejší. A tak aj kamera musela byť iná, štylizovanejšia.

Tu má každý pohyb kamery svoj význam a opodstatnenie. Pri nakrúcaní ste zrejme sotva mohli improvizovať.

Veľmi presne sme vedeli, kde má byť ich začiatok a kde koniec každého záberu. V Organe sme sa pokúsili obrazovú reč posunúť ešte o stupeň vyššie. Pozadie sme napríklad využili na dokreslenie vnútorného stavu postáv. Pozitívne figúry sme umiestnili na pozadie čistých vertikál, ktoré tvorili píšťaly organu, stromy a vo významovom kontraste napríklad aj biliardové tága. Je to vynikajúci príklad toho, ako Uher premýšľal a ako za všetkým dokázal odkryť netušené súvislosti. Pri nakrúcaní sa však improvizácii nedá úplne vyhnúť. Niekedy treba prispôsobiť dialógy nehercom alebo pružne reagovať na zmeny počasia.

SkryťVypnúť reklamu

Pavel Smejkal

Organ

1964, (99 min.)

Réžia: Štefan Uher

Scenár: Alfonz Bednár

Kamera: Stanislav Szomolányi

Hudba: Ján Zimmer

Hrajú: Albert Augustíny, Kamil Marek, Ján Bartko, Alexander Březina

Významné udalosti

ROK 1964

predseda rady ministrov ZSSR Nikita Chruščov bol odvolaný z funkcie

americkým prezidentom sa stal Lyndon Baines Johnson

uskutočnila sa zimná olympiáda v Innsbrucku a letná v Tokiu, z ktorej si česká gymnastka Viera Čáslavská odniesla tri zlaté a jednu striebornú medailu

Cassius Clay sa stal majstrom sveta v boxe

na prvých piatich miestach v americkej hitparáde boli pesničky Beatles

zomrel divadelný režisér Janko Borodáč

Ohlasy z tlače

Organ je film čistý a krásný. A paradoxně: je nejvíce filmem, než byla díla slovenské kinematografie padesátých let, ale je to i více slovenský film, jak látkou, tak citovým rozpětím a atmosférou.

SkryťVypnúť reklamu

(Boček, Jaroslav: Organ čili varhany. Kulturní tvorba, č. 50, 1964, s. 12.)

Oproti Slnku v sieti sa rytmus spomalil, sekvencie predĺžili, Szomolányiho mnohostranná kamera, tam neustále pripravená reagovať, odhodila nervnosť a zostatičnela, celok zvážnel, sprísnel, v sekvenciách, kde víťazí polyfónia hudby, zvelebnel, kde dominuje „jednoprstová orchestrácia“ rezervovane, objektívne zaznamenáva, usilujúc sa, najmä u mnohotvárneho regenschoriho, preniknúť čo najhlbšie.

(Branko, Pavel: Organ mnohoznačný a mnohovýznamový. Kultúrny život, č. 1, 1965, s. 9.)

Režisér Uher sa znova ukázal umelcom neobyčajného silného a svojrázneho obrazového cítenia. Je to však oveľa viac ako povrchná schopnosť rozprávať filmový príbeh rámcovaný pekne komponovanými, výtvarne citlivými obrazmi. Je v tom zákon a poriadok, ktorý precízne tlmočí predovšetkým myšlienku, kompozícia obrazu dopovedá zmysel filmového podobenstva, tlmočí ho bezprostredne a nevtieravo.

SkryťVypnúť reklamu

(Kalinová, Agneša: Viac ako životný pocit. Film a divadlo, č. 2, 1965, s. 8.)

Vážení čitatelia,

denník SME pre vás v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom pripravil ďalšiu filmovú edíciu. Séria Slovenský film 60. rokov nadväzuje na projekty

z predchádzajúcich dvoch rokov, v rámci ktorých sme vám priniesli najlepšie filmy osemdesiatych a sedemdesiatych rokov. Každý týždeň až do novembra si budete môcť

k denníku SME kúpiť v novinových stánkoch aj jeden z klasických filmov slovenskej kinematografie za cenu 99 korún (2,99 eura).

Podrobné informácie o edícii nájdete na www.petitshop.sme.sk.

Vo Víkende vám vždy predstavíme film, ktorý je aktuálne v predaji. Prajeme vám príjemné čítanie a príjemné divácke zážitky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 446
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 085
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 696
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 631
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 042
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 722
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu