Ako „nezávislý konzervatívec“ by som mal vidieť všade číhať zaujatosť liberálnych médií, ale nie som sám s týmto názorom a nejde len o konzervatívcov. Poznám liberálov vrátane vydavateľov novín, ktorí si myslia, že kyvadlo „správ“ sa rozkmitalo nebezpečne ďaleko doľava.
Dokonca sami novinári to otvorene priznali. Pod nedávnym titulkom Prečo McCaina drvia v tlači sa vydavatelia Politico John F. Harris a Jim Vandehei vyjadrili: „Dobre, vyrovnajme sa s týmto: Áno, v záverečných týždňoch pred týmito voľbami sa John McCain a Sarah Palinová dostali v tlači pod paľbu kritiky aj v Politico. A áno, na základe dokopy 35 rokov v novinárskej brandži by sme si trúfli fundovane odhadnúť, že Obama získa zrejme 80 percent alebo viac hlasov novinárov píšucich o voľbách 2008. Tak, a teraz čo?“
Menšinové a mladé médiá
„Tak, a teraz čo?“ Už tieto povýšené slová prezrádzajú väčší problém. Komu záleží na tom, či „80 percent alebo viac novinárov píšucich o voľbách 2008“ bude hlasovať za Baracka Obamu? Malo by na tom záležať novinárom, ich vydavateľom, manažmentu, kandidátom a Američanom.
Vysokopostavený člen štábu konkurenčnej demokratickej oponentky v primárkach mi ponúkol svoju teóriu o zaujatosti. Argumentoval, že tlak v novinárskej brandži na diverzifikáciu a politickú korektnosť znamená zamestnávanie vyššieho počtu menšín, žien a mladých. A mladí a etnicky odlišní novinári a vydavatelia sú lepší na kandidátov, ktorí vyzerajú ako oni, sú im vekovo bližší alebo predstavujú ich ideál prezidentského kandidáta.
Na ABCnews.com uverejnil fejtonista Michael S. Malone článok, ktorý vyvolal búrku komentárov. Napísal: „Tradičné médiá hrajú veľmi nebezpečnú hru so svojimi čitateľmi, s ústavou a so svojimi vlastnými osudmi. Zjavná zaujatosť v tlačovom a televíznom spravodajstve o predvolebnej kampani je nielen ohromujúca, ale priam otrasná.“
Zvyšky dôveryhodnosti
Tobe Berkowitz, prodekan Fakulty komunikácie Bostonskej univerzity, povedal, podľa citácie Kurtza v jeho rubrike: „Ak sa hlavné médiá mýlia ohľadom Obamu a voliči urobia nečakaný ťah, tak to bude koniec posledného zvyšku dôveryhodnosti, aká im ostáva.“
Podľa mňa bez ohľadu na to, že médiá mali pravdu v otázke Obamovho víťazstva – nemali by sa stále báť o „ten posledný zvyšok dôveryhodnosti, ktorý im ostáva“? Nemali by sa báť štúdií novinárov, že ich brandža sa vychýlila príliš doľava?
Autor: Douglas MacKinnon New York Times