BRATISLAVA. Základný limit na nároky poškodených nemusí stačiť. Poistenie funguje aj opačne, ak ste v pozícii poškodeného, poisťovňa vinníka uhradí škodu vám. Systém zákonného poistenia zodpovednosti za škodu funguje v celej Európe.
Čo robiť po nehode
Ak sa pri havárii niekto zraní, musíte mu poskytnúť prvú pomoc a privolať záchranárov. Zároveň urobiť opatrenia, aby sa vzniknutá škoda už nezväčšovala alebo aby sa obmedzil jej rozsah.
Pri nehodách v zahraničí je potrebné privolať políciu vždy. Najmä ak došlo k zraneniu niektorého z účastníkov, vznikla väčšia škoda na majetku alebo sa dá predpokladať, že niektorý z vodičov jazdil pod vplyvom alkoholu.
Ak polícia nepríde
Ak polícia nepríde, musíte zaznamenať čo najviac údajov o priebehu nehody, jej účastníkoch a vzniknutých škodách. Poznačte si mená a adresy účastníkov a svedkov nehody.
Ideálne je okamžite z miesta nehody volať asistenčnú službu svojej poisťovne alebo dispečing škôd, kde vám poskytnú informácie ako správne postupovať, aby likvidácia poistnej udalosti prebehla bez komplikácií.
Správa o nehode
Zúčastnené strany musia vyplniť a podpísať tzv. medzinárodný formulár Správa o nehode. Ak máte formulár v slovenčine a ostatní účastníci dopravnej nehody v iných jazykoch, vyplňte ho v slovenčine aj v inom jazyku. Ide o obsahovo zhodné formuláre.
Pred oddelením originálu od kópie je dôležité formulár nielen podpísať, ale tiež zaškrtnúť vyplnené body k dopravnej nehode. Nezabudnite na plán či nákres miesta nehody a prípadnú fotodokumentáciu.
Pozícia poškodeného
Ak ste v pozícii poškodeného, od vinníka si vypýtajte: meno, priezvisko a trvalý pobyt; meno, priezvisko a trvalý pobyt alebo obchodné meno a sídlo držiteľa alebo vlastníka motorového vozidla; obchodné meno a sídlo poisťovateľa, u ktorého bolo uzavreté poistenie zodpovednosti; číslo poistnej zmluvy; evidenčné číslo alebo štátnu poznávaciu značku motorového vozidla a medzinárodnú poznávaciu značku krajiny registrácie vozidla, ktorým bola škoda spôsobená; číslo zelenej karty alebo číslo poistnej zmluvy hraničného poistenia, ak ide o cudzozemské motorové vozidlo škodcu (prípadne si vyhotovte kópie týchto dokladov).
Nepodpisujte nič, čomu nerozumiete
Základné pravidlo znie: Nikdy nepodpisujte nič, čomu nerozumiete alebo s čím nesúhlasíte. Potom už ťažko dokážete svoju verziu príbehu. Ak niečo podobné nastane, mali by ste v slovenčine uviesť svoj názor na vznik dopravnej nehody a až potom správu podpísať. V prípade, že poškodený nezíska zápisnicu od polície, okrem doznania vinníka by mali správu podpísať aj dvaja svedkovia.
Uplatnenie nároku na náhradu
Nárok na náhradu škody si môžete uplatniť u poisťovne vinníka s dokladmi preukazujúcimi zodpovednosť za škodu vodiča alebo prevádzkovateľa motorového vozidla. Môžete sa obrátiť aj na národnú kanceláriu poisťovateľov krajiny, v ktorej k dopravnej nehode došlo. Jej adresu a telefónne číslo nájdete na zadnej strane zelenej karty.
Likvidační zástupcovia
Vstupom Slovenska do Európskej únie vznikla poisťovniam z EÚ povinnosť vymenovať likvidačných zástupcov aj u nás. V prípade, ak bude slovenský občan v inom členskom štáte EÚ poškodený prevádzkou motorového vozidla členského štátu EÚ, môže si uplatniť svoje nároky na náhradu škody na území Slovenskej republiky voči likvidačnému zástupcovi, ktorý bol vymenovaný zahraničnou poisťovňou vinníka. Jeho adresu nájdete na stránke Slovenskej kancelárie poisťovateľov www.skp.sk.
Konzultácia s poisťovňou
Ak sa rozhodnete nahradiť si škodu po nehode z vlastného havarijného poistenia, mali by ste všetko konzultovať so svojou poisťovňou alebo jej 24-hodinovou asistenčnou službou, a to bez ohľadu na rozsah poškodenia. Skúsenosti totiž ukázali, že vodič sa po havárii dostáva do fyzického aj psychického stresu a často zabudne aj na základné kroky, ktoré sú na vyriešenie poistnej udalosti nevyhnutné. Ich nesplnenie potom komplikuje rýchle a bezproblémové riešenie likvidácie.
Súhlas s výdavkami
Poistený z havarijného poistenia je zároveň povinný o všetkých krokoch poisťovňu okamžite informovať a požiadať ju o súhlas s ich vykonaním. Či už ide o odtiahnutie vozidla v zahraničí alebo zo zahraničia, provizórnu opravu potrebnú na dojazd zo zahraničia alebo samotnú opravu vozidla v zahraničí.
Spravte si záznam
Ak je potrebná provizórna oprava v zahraničí, mali by ste zaznamenať poškodenie vozidla digitálnym fotoaparátom, videokamerou alebo fotoaparátom v telefóne skôr ako auto necháte spojazdniť.
Osobné nahlásenie
Po príchode domov musí klient poistnú udalosť nahlásiť v poisťovni aj osobne v zákonom stanovenej lehote. To je pri PZP bez zbytočného odkladu najneskôr do 30 dní. Pri nahlasovaní je klient povinný pristaviť poškodené vozidlo na obhliadku.
Autor: www.mfc.sk