Brána do súťaže je ešte zavretá

Komisia v tendri na výstavbu súkromnej diaľnice z Nitry zatiaľ nerozhodla, koho zo štyroch záujemcov pustí do súťaže. Minister Vážny pôvodne predpokladal, že to bude vedieť dovčera.

Minister Vážny očakáva, že zmluvu s víťazom uzavrie v januári budúceho roka.Minister Vážny očakáva, že zmluvu s víťazom uzavrie v januári budúceho roka. (Zdroj: SME –PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Štyri skupiny firiem sa rozhodli podať ponuky do súťaže o druhý balík diaľničných PPP projektov. Ten sa týka výstavby R1 od Nitry po Tekovské Nemce a severného obchvatu Banskej Bystrice.

Nízka cena má mať však najvyšší význam pri rozhodovaní hodnotiacej komisie. Podľa toho má najväčšie šance na víťaz­stvo rakúsko-holandská dvojica Strabag a Porr. Za R1 chce od štátu 41,66 miliardy korún. To je o 13,71 miliardy menej než konzorcium, ktoré z hľadiska ceny skončilo posledné. V tejto skupine šiestich firiem pod vedením francúzskeho Bouygues Travaux Publics o zákazku bojujú aj slovenské firmy Doprastav či Váhostav Juraja Širokého.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nedá sa však vylúčiť, že uchádzači s nižšími ponukami budú zo súťaže vyradení, rovnako ako sa to stalo v prípade tendra na elektronické mýto.

Palčák: Najlacnejšia ponuka je zaujímavá

Víťaz súťaže by mal cestu a obchvat postaviť, prevádzkovať aj prefinancovať. Len čo budú môcť po cestách prechádzať autá, začne mu investíciu splácať štát. Sumy, ktoré súťažiaci ponúkli, už zahŕňajú podľa Petra Chovanca, riaditeľa odboru korporátneho a projektového financovania Dexia Banky, v podstate všetko. „Stavebné náklady, náklady na financovanie, údržbu, prevádzku, opravy po určitých rokoch, ocenenie prípadných rizík konzorcia, primeraný zisk a podobne,“ vymenoval Chovanec. Práve to, že investor je pri projektoch PPP motivovaný dokončiť stavbu načas v požadovanej kvalite, sa považuje za ich výhodu.

SkryťVypnúť reklamu

Investor by mal prevádzkovať diaľnicu maximálne 30 rokov.

Sumy, s ktorými proti sebe v súťaži stoja konzorciá, obsahujú dnešnú hodnotu splátok, ktoré v budúcnosti štát zaplatí. „To znamená, že to odráža časovú cenu peňazí. Milión o 10 rokov má nižšiu hodnotu ako milión dnes, a to o úrok za tých 10 rokov,“ povedal Chovanec.

Stále treba pripustiť možnosť, že ponuky sa budú zdať pridrahé štátu a zvolí radšej cestu financovania výstavby diaľnic z rozpočtu eurofondov.

„Musíme si spočítať, aký efekt má výstavba takejto cesty, teda úspora pohonných látok, zníženie počtu ťažkých dopravných nehôd či podpora podnikania v tomto sektore a podľa toho aj zhodnotiť, či cena je, alebo nie je akceptovateľná,“ povedal včera premiér Fico. Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák sa prikláňa k tomu, že najlacnejšia z ponúk by nemusela byť predražená. „Investičné náklady boli odhadované na 22 miliárd korún, čiže keď najnižšia ponuka je zhruba 41 miliárd korún, tak je porovnateľná s tým, keby sa do toho púšťal štát sám,“ povedal Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho treba brať do úvahy, že v cene je okrem výstavby aj prevádzka a údržba. „Stroje, ktoré na to budú potrebné, majú životnosť asi 10 rokov, takže sa minimálne dvakrát vymení technologický park,“ povedal.

Komisia sa nestíha rozhodnúť

Nadšené z ponúk je ministerstvo dopravy. Jeho odbor komunikácie považuje totiž za mimoriadny úspech v čase krízy, že „všetci štyria uchádzači o pilotný PPP projekt predložili ponuku“.

Ponuky však predložili už minulú stredu a dovčera mala podľa slov ministra dopravy Ľubomíra Vážneho komisia rozhodnúť, či všetky ponuky spĺňajú podmienky a môžu tak poputovať do súťaže. Komisia to zatiaľ nestihla.

„Vzhľadom na počet a rozsah podaných ponúk komisia zatiaľ nezasadla a žiadne rozhodovanie v spomínaných veciach sa nekonalo,“ odpovedalo ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Víťaz tendra by mal byť známy približne o ďalších desať dní až dva týždne po rozhodnutí komisie. Minister Vážny predpokladá, že ak sa prípadné odvolania vyriešia v priebehu mesiaca, zmluva na druhý balík by sa mohla podpísať v januári budúceho roka.

Čo chcú stavať

R1 – celková dĺžka 47 kilometrov

Nitra – Selenec dĺžka 12,6 kilometra

Selenec – Beladice dĺžka 18,97 kilometra

Beladice – Tekovské Nemce dĺžka 14,31 kilometra

Severný obchvat Banskej Bystrice dĺžka – 5,7 kilometra

Očakávané investičné náklady na samotnú výstavbu spolu: 22,3 miliardy korún (6,697 miliardy eur)

Zdroj: ministerstvo dopravy

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 223
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 673
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 655
  4. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 384
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 209
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 894
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 700
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 447
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu