.
Sobotné ráno je však určite pre mňa regeneračné – vždy ho využívam na dospávanie mojich prebdených noci. Na tento režim sa dokonca adaptovala už aj moja Baba, jedenásťročný čierny kokeršpaniel. Ak má prob-lémy a ozve sa hoci aj o piatej ráno, tak jej určite neodopriem vychádzku, na to sme už priveľmi vzájomne prepojení. No väčšinou aj ona spí so mnou alebo poslušne čaká, kedy sa zobudím.
Žijem v centre Bratislavy, chalupu nemám, v tomto veku ma už málokto pozve len tak na víkendový žúr na chate. Do prírody sa teda dostanem len vtedy, keď si poviem, že kašlem na všetko... Teda na pár hodín, zas nie na celý víkend.
No tento týždeň budem mať určite oddychový, ostatné dni som mal totiž pomerne rušné. Minulý víkend mala premiéru rozprávka v Slovenskom národnom divadle, do ktorej som robil pesničky. Divadlo je pre mňa skúškou disciplíny a koncentrovanosti. Stávam sa súčasťou tímu, musím teda brať ohľad na obrazy, ktoré bude divák vidieť popri počúvaní hudby, teda hľadať istý kompromis medzi požiadavkami javiska a mojou vlastnou hudbou. Niekedy je však dobré mať isté obmedzenia. Ak mám milióny možností, stáva sa, že ma prevalcujú a rozdrobím sa na priveľa nesúrodých nápadov.
Myslím si, že deti sú nepopísané tabule aj v hudbe. Mali by sa už od najútlejšieho veku vystavovať rôznym žánrom a štýlom. Deti hudbu pochopia, ak je to hudba autentická, ak to nie je len gýč pre efekt.
Cez týždeň som mal zas premiéru mojej skladby v rámci Večerov novej hudby. Zadanie znelo vytvoriť skladbu pre dva klavíry a bicie nástroje, čo je pomerne zvláštne zoskupenie. Ústrednou skladbou večera bola totiž Bartókova skladba pre tieto nástroje. Svoju skladbu som nazval Struny, kladivká, paličky. Už keď mi tento názov napadol, vedel som, že v skladbe sa budem zaoberať klavírom ako v podstate bicím nástro-
jom (jeho drevené kladivká takisto udierajú do strún) a súčasne klavírom ako mechanizmom, v ktorom vďaka pedálu rezonujú viaceré struny naraz a vytvárajú tak zaujímavé súzvuky. Chcel som, aby sa nástroje rozozvučali do agresívnejšieho zvuku, ktorý by naplnil celú sálu.
Vždy mám pred premiérou pochybnosti a zaujímajú ma aj reakcie ľudí. Tentoraz som bol milo prekvapený, že sa skladba páčila aj tým, ktorí sú hudobne na inej lodi. Dokonca ani sála nebola celkom prázdna, hoci na súčasnú hudbu chodí len málo ľudí. Koncerty, kde sa hrá iba súčasná hudba, sú naozaj len pre odborníkov a nemajú presah na laikov, ktorí majú radi hudbu. Som skôr za to, aby sa súčasní skladatelia uvádzali spolu s tými, ktorých hudbu už overil čas. Takto to bolo aj v minulosti, je to prirodzenejšie, zaujímavejšie pre návštevníka.
Živé koncerty so zaujímavými interpretmi sú pre mňa skutočným sviatkom. Hudbu síce počúvam aj doma z nahrávok, ale nič nenahradí jedinečnosť živého predvedenia. Zdá sa mi, že hudby je dnes veľa všade vôkol nás, o to vzácnejšia je pre mňa, keď dobrú hudbu zahrá zasvätený, vynikajúci interpret. V takých chvíľach mávam svoje nedele
Autor: zu