BRATISLAVA. Predchádzajúci ročník Rely Dakar v Afrike sa neuskutočnil pre hrozbu teroristických útokov v Mauretánii. Keďže aj v minulosti sa účastníci súťaže útokom púštnych pirátov nevyhli, rozhodli sa organizátori pre zmenu. Púštne dobrodružstvo sa teraz pôjde v Južnej Amerike.
Na rely bude štartovať v českom tíme KM Racing aj slovenský pretekár Ivan Jakeš. Český tím sa na náročnú súťaž pripravoval v Tunise v oáze Ksar Ghilane.
„Na motocykli som odjazdil okolo 700 km. V okolí oázy boli nádherné piesočné duny. Naším hlavným cieľom však bolo trénovanie podmienok, ktoré nás v Južnej Amerike čakajú. Budeme bivakovať, spať v stanoch. Každý už teraz vie, akú má pozíciu, čo má robiť. Vieme, kto stavia stany, kto štartuje elektrocentrálu a podobne. Priamo v pretekoch sa už takýmito detailmi nemôžeme znervózňovať,“ hovoril 34-ročný slovenský reprezentant.
V Česku oslovil funkcionárov, pretože sa mu skončilo pôsobenie v slovenskom Environ Teame.
„Súhlasili, mali však podmienku. Aby som si zohnal časť peňazí. Ide o sumu štyridsaťtisíc eur. Niečo už mám. Na zvyšku stále pracujem, to ma najviac zaťažuje,“ priblížil Jakeš. V tejto sume však nie je zahrnutý motocykel, oblečenie ani ďalšie vybavenie výpravy.
„V prepočte na jedného jazdca vychádzajú náklady okolo 3,6 milióna českých korún.“
Jakešovými partnermi budú aj dvaja českí motocyklisti Dušan Randýsek a David Pabiška. KM Racing má svojich zástupcov aj medzi kamiónmi a v súťaži štvorkolkárov.
10 000 km
Jakešovu domácu prípravu narušila niekoľkodňová chrípka. „Každé ráno chodím do posilňovne. Trénujem na inom motocykli v Brezovej pod Bradlom a na Záhorí v Kuchyni. Súťažný motocykel si šetrím. V Argentíne a v Čile čaká motocykel takmer 10 000 km. Snažím sa čo najviac využiť čas na tréning, aby som nesklamal. Urobím všetko pre to, aby som pri svojom druhom štarte na Dakare došiel až do cieľa.“ Prvý pokus v roku 2007 mu nevyšiel, Jakeš vzdal v 6. etape.
Horské výšiny
Africká trasa bola známa piesočnými dunami a vysokými teplotami. V Čile a Argentíne budú pretekári jazdiť v mimoriadne rozmanitom teréne.
Najťažšou skúškou budú kamenisté cesty v Andách a zmeny nadmorskej výšky v tisíckach metrov. Trať vedie aj cez horský priesmyk Paso San Francisco (4748 metrov nad morom).
„Očakávam veľmi ťažkú súťaž s členitými, nebezpečnými terénmi. Prvé tri etapy majú byť veľmi rýchle. V Argentíne nás čakajú všetky povrchy, v Čile budú prevažovať pieskovité s kameňmi. Zradné budú úseky, kde sa križuje viacero ciest, čo bude náročné na navigáciu.“
Výškové rozdiely znamenajú pre pretekárov aj veľké teplotné zmeny.
„Na oblečenie mám dlhoročného partnera, ktorý mi na špičkovej úrovni zabezpečil všetko, čo potrebujem. Základom je termobielizeň a kombinéza. Organizátori nám sľubujú asi štyridsaťstupňové teploty. Noci a rána budú menej chladnejšie, ako je to v Afrike, na južnej pologuli je v januári leto.“
Takéto podmienky si vyžadujú dodržiavať aj pitný režim.
„Nielen pitný, musíme dodržiavať všetky režimy, dôležité na prežitie. Etapy majú dĺžku od 500 do 800 km, na trati budeme aj viac ako sedem hodín. Pokiaľ ide o tekutiny, na motocykli je špeciálna 3-litrová nádržka, ďalšie 2 litre si môžeme zobrať ako súčasť oblečenia.“
Motocykel takmer za milión
Jakeš bude na pretekoch jazdiť na motocykli KTM 690 rely, ktorý je vyrobený špeciálne pre Dakar. Stojí 28 000 eur (843 528 Sk). Súčasťou výbavy sú aj náhradné kolesá a nový motor.
„V uplynulých dňoch mal motocykel vo svojej dielni môj mechanik Jano Hrehor. Podrobne sa s ním zoznamoval, aby neskôr nemal problémy. Po siedmej etape bude totiž preventívne meniť motor, tak stroj musí poznať do podrobností.“
Dnes odchádzajú z francúzskeho prístavu Le Havre kamióny, automobily, motocykle a kontajnery na ďalekú zaoceánsku plavbu loďou. Odlet Jakešovho tímu do Buenos Aires je plánovaný dva dni pred Silvestrom.
V osobnej batožine nebude chýbať ani tradičná myjavská slivovica. „Myslím na to, hlavne na mechanikov a ľudí, ktorí budú pre nás pracovať. Mali sme už niečo aj v Tunise, zoberiem aj do Argentíny,“ dodal chorým, zachrípnutým hlasom Jakeš.
Rely Dakar 2009
Štart je 3. januára v Buenos Aires, kde je aj cieľ 18. januára.
Štrnásť etáp meria 9574 km.
Najvyšší bod pretekov je priesmyk Paso San Francisco v Andách (4748 m n. m.).
Prihlásených je 523 posádok zo 49 krajín.
Štartovné pre motocykle je 14 500 eur.
Motocykel KTM stojí 28 000 eur (843 528 Sk).
![]() |
|