BRATISLAVA. Reklama na dresoch anglických tímov už nie je pre sponzorov taká zaujímavá. Bundesliga je pre nich atraktívnejšia ako anglická Premier League.
Nemecká liga zaznamenala najväčší príjem zo sponzorstva na dresoch spomedzi všetkých európskych súťaží. Predbehla tak anglickú ligu, dlhoročného lídra na trhu. Vyplýva to z výskumu agentúry Sport + Markt, ktorá hodnotí šesť najatraktívnejších futbalových líg.
Z jej zistení vyplýva, že dres Bayernu Mníchov je v marketingu drahší, ako napríklad Manchestru United.
Dôvodov poklesu anglických tímov je viacero. Najviac však zavážil pokles kurzu britskej libry. Do nevýhody sa kluby dostávajú aj pre zlú ekonomickú klímu v dôsledku svetovej krízy.
Pokles ekonomiky
Príjmy zo sponzorstva však poklesli i v ostatných špičkových ligách. Celkovo klesli príjmy zo 405 miliónov eur na 393,2 milióna.
„Libra prudko poklesla. Anglické kluby stratili sponzorov. Aj preto je na tom bundesliga momentálne lepšie,“ cituje denník Times Hartmuta Zastrowa, výkonného riaditeľa Sport + Markt.
Anglická Premier League pritom patrí medzi divácky veľmi atraktívne. Pokles je preto trošku prekvapujúci.
Vysvetľuje ho však aj to, že až tri kluby sú aktuálne bez zmluvy s hlavným sponzorom. Dva ho hľadajú už dlhšie obdobie, no márne.
West Ham United prišiel o hlavného sponzora, leteckú spoločnosť XL airlines, ktorá skrachovala. West Bromwich Albion sponzora zatiaľ iba hľadá a hráči Aston Villy majú na dresoch názov charitatívnej organizácie.
Nemecká bundesliga naopak zaznamenala rozmach. Jej príjmy prvýkrát presiahli hranicu 100 miliónov eur. Rekordné zisky zaznamenali takmer všetky jej kluby. Prekvapením je postavenie španielskej ligy. Tá je prekvapivo až piata, za talianskou aj francúzskou.
Na začiatku bolo pivo
„Je zarážajúce, že malé súťaže ako holandská Eredivise dosajú rovnakú úroveň ako Primera Division,“ povedal Zastrow.
Z historického hľadiska mali futbalové kluby v počiatkoch za sponzorov producentov piva a elektroniky. Dnes je situácia iná, vystriedali ich finančné korporácie, ako napríklad americká poisťovňa AIG Life (Manchester United), firmy z cestovného ruchu (Arsenal Londýn) a stávkové kancelárie (Real Madrid a AC Miláno).
Príjmy zo suvenírov
Angličania však nemusia plakať. Krajina futbalom žije a aktívnymi prispievateľmi klubov sú priamo fanúšikovia. Kluby od nich zinkasujú za predaj reklamných predmetov a oblečenia ročne viac ako 171 miliónov eur (5,2 miliardy korún). Z predaja suvenírov pokryjú kluby svoj rozpočet do výšky deviatich percent.
Každý z dvadsiatky anglických klubov zarobí v priemere 230 miliónov korún ročne.
Hneď za Anglickom nasledujú španielska a nemecká liga. Prieskum ukázal, že veľký rozdiel je v príjmoch medzi špičkovými a ostatnými klubmi.
Priemerný Angličan minie za reklamné predmety ročne viac ako 65 eur. Prekvapujúco sporovliví sú Taliani, ktorí utratia iba 23 eur.
Najväčšie zisky prináša predaj replík dresov. Výnimkou je iba Nemecko, kde idú najviac na dračku šály.
Rozhodujú televízne práva
Dvadsať európskych klubov s najväčším počtom fanúšikov získava v priemere viac ako 21 miliónov eur, zvyšné kluby zinkasujú iba desatinu tejto sumy.
Najpredávanejšie sú dresy Barcelony. S obľubou ich kupujú priaznivci aj mimo Španielska.
Najviac dresov sa predáva v Anglicku. Kluby v Premier League ich predajú oficiálne vyše 5,2 milióna ročne.
V čom však získava Premier League najväčší náskok pred bundesligou, je predaj televíznych práv. Anglický futbal dostáva 1,6 miliardy eur ročne, kým nemecký štyrikrát menej – 0,41 miliardy.