Dvaja divadelníci, ktorí naučili češtinu smiať sa

Kniha Tiskoví magnáti Voskovec a Werich zoznamuje s menej známymi aktivitami slávneho dua V&W.

Jan Werich a Jiří Voskovec pri nakrúcaní filmu Pudr a benzín.Jan Werich a Jiří Voskovec pri nakrúcaní filmu Pudr a benzín. (Zdroj: NAKLADATELSTVÍ AKROPOLIS)

O obrovskej popularite prvej hry Osvobozeného divadla, ktorú Voskovec a Werich nazvali Vest Pocket Revue, svedčí aj osud nevinnej a úprimne mienenej otázky „Žeby Alois Jirásek?“, ktorá sa stala okrídlenou vetou a vraj sa používala aj vtedy, keď hráčom pri tenise spadla loptička do autu. Vyše dvesto repríz vestpoketky bolo dostatočným dôvodom aj na to, aby V&W podľa nej nazvali v roku 1929 svoj divadelný časopis.

V Malackách, Bruntále i Miláne

Mesačník sa síce dožil len siedmich čísel, no v spektre vtedajších periodík predstavoval dôležitú kultúrnu revue, ďaleko presahujúcu rámec domovského divadla. O päť rokov na ňu Voskovec s Werichom nadviazali časopisom Lokální patriot, ktorého názov „sa pekne vyníma v Klajpedě, Malackách, Bruntále, Miláne i Valparaise“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Úvodné číslo vyšlo pri otvorení dočasnej druhej scény V&W – Spoutaného divadla a jeho premiéry Balady z hadrů a vydržal až do záveru sezóny v roku 1938.

Listovanie časopismi ponúka kniha Františka Cingera Tiskoví magnáti Voskovec a Werich, ktorá popri doteraz nepublikovaných rozsiahlych reprintových ukážkach komentuje existenciu Osvobozeného divadla v širších súvislostiach domácej, ako aj medzinárodnej umeleckej avan­­t­gardy.

Popri dvojici protagonistov a Jaroslavovi Ježkovi defilujú v knihe mnohé ďalšie mená, podieľajúce sa na tvorbe divadla i oboch periodík.

Náklad 400–tisíc?

Vest Pocket Revue aj Lokální patriot zostali verné umeleckým metódam divadla, a tak ich samozrejmou súčasťou bolo aj zveličenie. „Hravo sme sa stali divadelnými magnátmi, no to neuspokojuje našu ctižiadosť a nedali sme si pokoj až do dneška, keď sa stávame tlačovými magnátmi,“ píšu V&W.

SkryťVypnúť reklamu

Inokedy na bombastickom reklamnom plagáte informujú, že náklad 400 000 výtlačkov „pravdepodobne nikdy nebude dosiahnutý“.

Voskovec s Werichom uverejňovali v časopisoch vlastné state a úvahy, výňatky z kritík, polemiky, úryvky z hier, dôležité správy z kultúry (napríklad o návšteve Igora Stravinského v Prahe), ako aj texty významných postáv zahraničnej umeleckej scény.

Tu mal svetovú premiéru text Phillipa Soupaulta Budúcnosť Charlie Chaplina a ten istý autor ponúkol aj stať o Alfredovi Jarrym, ktorého hru Kráľ Ubu pre Osvobozené divadlo preložil Voskovec a Werich si v nej zahral hlavnú úlohu.

Jean Cocteau, ďalší inšpiratívny zdroj, odkazoval z časopisu svojimi sentenciami, že „mladý človek nemá nakupovať zaručené hodnoty“ a „krásne robí dojem ľahkého, a to je to, čím obecenstvo pohŕda“.

SkryťVypnúť reklamu

Osudná Pohádka máje

Špeciálne pre vestpoketku napísal báseň F. X. Šalda, priestor tu mali verše Konstantina Biebla, Jamesa Joycea či Tristana Tzaru. Štúdiu o tomto slávnom dadaistovi napísal Karel Teige, duša českého umeleckého spolku Devětsil, na ktorého pôde Osvobozené divadlo začínalo. Voskovec v Devětsile požíval úctu už ako sedemnásťročný za svoje „obrazové básne“, no o pár rokov ho práve Tei­ge vylúčil za to, že si zahral v „komerčnom filmovom gýči“ Pohádka máje.

Film napriek tomu V&W učaroval a vo chvíľach vrcholiaceho nadšenia a číreho naivizmu chcelo Osvobozené divadlo vyprodukovať štyri filmy ročne. „Film sme mali radi oveľa skôr než divadlo, a to, čo sme začali robiť v divadle, sme sa naučili len a len z filmu,“ tvrdila slávna dvojica a v roku 1935 chcela pre filmovanie prerušiť na rok činnosť Osvobozeného divadla.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1937 uverejnili Voskovec s Werichom zásadný text, hodnotiaci desaťročie fungovania Osvobozeného divadla, ktoré napriek tomu, že nikdy ne­zľavilo z rýdzo umeleckých cieľov a nepodľahlo lacnej ľúbivosti, si získalo veľkú obľubu v najširších kruhoch publika, u náročných intelektuálov i jednoduchých ľudí. Čoskoro však už na všetko mohli len spomínať v americkom exile, kam odišli po zákaze divadla začiatkom roku 1939.

Divadelníci, ktorí „naučili češtinu sa smiať“, sa mohli len trpko spýtať: Žeby Alois Jirásek?

Recenzia

František Cinger: Tiskoví magnáti Voskovec a Werich. Vest Pocket Revue a Lokální patriot.

Jiří Tomáš – nakladatelství Akropolis.

Praha 2008.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 6 521
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 106
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 667
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 159
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 023
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 807
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 531
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu