BRATISLAVA. Ostane Rumunsko od februára poslednou krajinou Európskej únie, kde môžu vodiči jazdiť v obci šesťdesiatkou? O tom rozhodnú poslanci nášho parlamentu už na budúci týždeň. Ako, je však neisté.
Spolu s Rumunskom sme poslednými krajinami únie, kde platí šesťdesiatka. Rezort vnútra to chce zmeniť. Proti je HZDS.
„Päťdesiatku si môže dovoliť krajina, ktorá má vybudované obchvaty a diaľničnú sieť,“ tvrdí poslanec HZDS Ján Kovarčík. Zníženie rýchlosti by podľa neho spôsobilo zápchy a kolaps dopravy vo väčších mestách.
Parlamentné strany zatiaľ nemajú jasno, ako sa k iniciatíve HZDS postavia. Väčšina chce pri hlasovaní o návrhu ponechať poslancom voľnú ruku.
„Pamätám sa, ako sa v parlamente dva dni diskutovalo, prečo je päťdesiatka zlá, teraz zasa experti hovoria opak. Je to odborná otázka, nech každý hlasuje, ako chce,“ hovorí predseda poslaneckého klubu Smeru Miroslav Číž. Poslanci Smeru sa však zrejme priklonia k názoru svojho ministra Roberta Kaliňáka, ktorý si od zníženia rýchlosti sľubuje menej smrteľných nehôd, najmä u chodcov.
Voľné ruky pripúšťa aj SNS. „Zatiaľ je to v klube pol na pol,“ vraví jeho predseda Rafael Rafaj. Sám chce podporiť návrh ministerstva, vyčíta mu však slabé vyargumentovanie výraznej zmeny. „To, že to tak má únia, nie je zásadný argument.“
Lepšie zdôvodnenie chýba aj opozícii. SDKÚ a KDH sa preto prikláňajú skôr k návrhu HZDS. „Za väčšinou nehôd v obciach je nesprávny spôsob jazdy a nepozornosť vodičov. Len 17 percent nehôd je z dôvodu prekročenia rýchlosti., To hovorím o prekročení povolenej šesťdesiatky,“ povedal Martin Pado z SDKÚ. SMK bude hlasovať voľne, podľa predsedu jej klubu Gyulu Bárdosa by bolo lepšie prikloniť sa k európskym štandardom.
„Považujeme to za dôležité a nemienime ustupovať,“ odkazuje kolegom Jozef Halecký z HZDS. Či schválením návrhu podmienia svoje hlasy pre zákon ako celok, však nepovedal.
„Minister bude argumentovať. Ak taká situácia nastane, budeme ju riešiť, keď bude aktuálna,“ povedal hovorca ministerstva Erik Tomáš.