Barack Obama vyriešil spôsob, ako stimulovať ekonomiku ešte predtým, ako prevzal úrad. Stačilo, že ho ľudia zvolili. Obchodné produkty, ktoré pripomínajú, oslavujú a prakticky kanonizujú Obamu, predáva takmer každý. A idú na dračku.
Zákazníci už dva mesiace pred inauguráciou Obamu za 44. prezidenta Spojených štátov, minuli na obamabíliu okolo 200 miliónov dolárov. A očakáva sa, že ďalšia prílivová vlna sa ešte len spustí.
„Obama bol najpredávanejším prezidentským kandidátom s najpremyslenejším brandingom, odkedy John F. Kennedy využil v roku 1960 na svoje zvolenie televíziu,“ povedal Allen Adams, výkonný riaditeľ neworskej kancelárie Landor Associates. „Takže nie je prekvapujúce, že keď Obamu zvolili, obchodníci sa snažia na tom zarobiť.“
Najskôr prišli noviny a magazíny, ktoré priniesli správy o Obamovom víťazstve nad Johnom McCainom. Nasledovali ich plagáty, plakety, tabuľky prvých strán novín, knihy, šálky či tričká.
Los Angeles Times predal produkty s Obamom v celkovej hodnote 686-tisíc dolárov, New York Times ráta tržby do dvoch miliónov dolárov.
Veľké spoločnosti, ktoré sa zaoberajú predmetmi pre zberateľov, začali minulý týždeň kampaň na predaj „spomienkových fotografií prezidenta Obamu“. Obsahuje sedem fotografií a dva medailóny z 24-karátového zlata. Cena? 109 dolárov.
„Je to polibrita, politická celebrita,“ hovorí značkový konzultant Mark Babej. „Pripomína mi to Argentínu, kde som všade videl busty a obrázky Evity Peronovej“.
Autor: Stuart Elliott The New York Times