TRENČÍN. Cestujúci z Trenčianskej Teplej do Brna, odkiaľ ešte v roku 2000 premával priamy spoj, dnes musí štyrikrát prestupovať s tým, že sa do cieľovej stanice dostane v lepšom prípade po takmer štyroch hodinách, v horšom po siedmich. Pôvodná vzdialenosť 120 kilometrov sa mu predĺži na 179.
Železničná spoločnosť o obnove priameho spojenia neuvažuje, zrejme ani České dráhy. Cestujúci, najmä študenti, by priamy spoj uvítali.
Rýchlik končí v poli
Takmer všetky vlaky od Trenčianskej Teplej smerujú iba do Vlárskeho priesmyku. Tam treba prestúpiť na vlak do Bylnice a až odtiaľ ide vlak do Brna. Jediný priamy spoj do Brna je autobus vyrážajúci z Trenčianskej Teplej krátko pred ôsmou ráno, ktorý zdolá túto trasu za necelé tri hodiny. Trenčan Andrej Hradocký, nerozumie, prečo neexistuje normálny vlakový prípoj na Brno, Uherské Hradište a celé Slovácko.
„Nie je normálne, aby rýchlik z Brna končil v dedine v poli,“ myslí si Hradocký narážajúc na prestupnú stanicu na slovenskočeských hraniciach.
Aj autobusom je to komplikované
Na Masarykovej univerzite v Brne študuje viac ako 3500 Slovákov, medzi nimi desiatky Trenčanov. Pre mnohých je však dochádzanie pohromou.
„Cestovanie do Brna sa dá prirovnať k nočnej more,“ tvrdí študentka Barbora Prekopová. Podľa nej sú autobusy Student agency síce najrýchlejšie, ale väčšinou dva mesiace vopred vypredané a drahé. Podľa študentky nejazdia ani autobusy priamo z Trenčína.
Ešte horšie ako cestovanie do Brna je podľa Prekopovej cestovanie autobusom z Brna. Vodiči autobusov údajne uprednostňujú cestujúcich do vzdialenejších miest, takže mnohí neprijímajú rezervácie z Trenčína a uprednostňujú plné cestovné pred zľavneným.
Priame spojenie do Brna by uvítal aj primátor Trenčína Branislav Celler. „Uvedomujeme si vzájomné prepojenie regiónu vzhľadom na univerzitu,“ povedal primátor. „V prvom rade je to však otázka na Železničnú spoločnosť,“ dodal.
Do Teplej sa dostane jediný vlak
„V súčasnosti nepredpokladáme priame spojenie Trenčianska Teplá – Brno z dôvodu nízkeho záujmu zákazníkov,“ vysvetlil Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, podľa ktorého aj česká strana zredukovala priame vlaky z Brna cez Bylnicu do Vlárskeho priesmyku.
„Zo strany Českých dráh má z Brna s prestupmi prípoj až do Trenčianskej Teplej jediný spoj,“ povedal Čikovský. V smere z Trenčianskej Teplej majú však podľa Čikovského všetky vlaky s prestupmi prípoj od Trenčianskej Teplej.
Priame spojenie podľa hovorcu Českých dráh chýba na slovenskej strane: „Zo strany Českej republiky jazdia niekoľkokrát denne priame vlakové spoje do a z Bylnice vzdialenej päť kilometrov od prechodnej stanice Vlársky priesmyk a jeden z nich dokonca vychádza priamo z tejto pohraničnej stanice,“ povedal Ondřej Kubala.
Problém je podľa oboch prepravcov na druhej strane hranice. Vzdialenosť 120 kilometrov z Brna do Trenčianskej Teplej tak cestujúcim trvá štyri až sedem hodín, musia viackrát prestupovať a meniť vlak za autobus či opačne.
Nie je normálne, aby rýchlik z Brna končil v dedine v poli.
Andrej Hradocký, cestujúci z Trenčína