BRATISLAVA. Obchodníci na Slovensku zatiaľ znížený záujem o nákupy pre finančnú krízu cítia len mierne. Predávať tovar im okrem akcií a zliav pomáhajú aj blížiace sa Vianoce. Väčšina ľudí na Slovensku pre finančnú krízu neobmedzí svoj vianočný rozpočet.
Najviac z nás má na darčeky odložených tritisíc korún (takmer sto eur), tretina plánuje minúť do šesťtisíc korún (asi dvesto eur), sedmina do 10–tisíc korún (331 eur). Niektorí sa pre Vianoce aj zadlžia – viac ako dve desatiny ľudí využijú na nákup darčeka nejaký typ úveru alebo kreditnú kartu. Hovoria o tom výsledky on–line prieskumu spoločnosti GfK Slovakia.
Správanie slovenských spotrebiteľov tak mení finančná kríza pomalšie ako v susednom Česku či vo Veľkej Británii. Niektoré reťazce v týchto dvoch krajinách začali s vianočnými výpredajmi už teraz. Spotrebitelia totiž šetria a s nákupom vianočných darčekov chcú počkať na výpredaje po sviatkoch.
Podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského však týmto rokom obdobie mimoriadne štedrých Vianoc končí. „Ľudia sú opatrnejší pri výbere darčekov, viac rozmýšľajú, do čoho dajú peniaze a do čoho nie,“ hovorí Drahovský. Podľa neho klesá oproti minulému roku záujem o splátkový predaj.
Zľavy áno, výpredaje po sviatkoch
Zníženie tržieb v decembri zaznamenala bratislavská predajňa značky Mango, celkovo im však predaj neklesol: „Ľudia stále nakupujú,“ hovorí Zuzana Lengyelová. Vianočné výpredaje to v predajniach značky neurýchli, prilákať zákazníkov skúšajú cez zľavy. Podobne sa snaží riešiť situáciu aj konkurenčný Promod.
Pred poklesom predaja sa obchodníci chránia zľavami. „Každý mesiac máme zľavy, preto nepociťujeme zníženie predaja,“ vysvetľuje Veronika Farbová zo športovej predajne Envy Store.
Podobne je na tom aj predajňa obuvi Reno, ktorá začala s takzvaným zimným výpredajom už v novembri a rozšírila ho v decembri, vysvetlila Mária Tóthová.
S vianočnými výpredajmi ešte nezačali ani u Baťu. Podľa výkonného riaditeľa Baťa Slovensko Radovana Klimáčka o spustení výpredaja rozhodne správanie konkurencie a záujem zákazníkov. „Mierny pokles predaja bol, ale či je za tým finančná kríza, alebo počasie, je ťažké povedať.“ Decembrový predaj im klesol medziročne o päť percent.
Reťazce sa pripravili
So zmenou spotrebiteľského správania už teraz počíta Kaufland. „Zákazník môže byť cenovo citlivejší a opatrnejší,“ povedal jeho hovorca Martin Gärtner. Predaj podľa neho podporí dobre zvolená obchodná taktika. Reťazec už v týchto dňoch ponúka vybraný tovar v akcii za polovicu.
„Slovenskí zákazníci sa zatiaľ správajú štandardne ako po iné roky, zatiaľ sme nepocítili znížený záujem o naše výrobky,“ povedal vedúci tlačového oddelenie reťazca Tesco Gabriel Točka. Predvianočné akcie reťazca sú podľa neho rovnaké ako minulý rok, ani tu kríza vianočné výpredaje neurýchlila.
Elektronika a predaj cez internet krízu necítia
Finančná kríza zatiaľ neznížila dopyt po elektronike, ktorá patrí k obľúbeným vianočným darčekom. „O nákup spotrebnej elektroniky je v tomto období veľký záujem,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Nay Laura Ondrášiová.
Podobne to vidí aj marketingová manažérka Electro World Darina Ostrolúcka. Podľa nej záujem o ich tovar zvyšuje aj zvedavosť zákazníkov – keďže na slovenský trh prišla spoločnosť len nedávno.
„Žiadne zásadné zmeny v dátumoch sezónnych zliav neplánujeme,“ hovorí Ostrolúcka. Najväčšie zľavy elektroniky tak čakajú zákazníkov až po sviatkoch. Ceny elektroniky však tlačia dole nové technológie, sviatky či sezóna sa do nich natoľko nepremietajú, vysvetlila Ondrášiová.
S menším záujmom ľudí o nákup nepočítajú ani internetoví predajcovia. „Zatiaľ nevidíme, že by nám tržby klesali,“ povedala manažérka marketingu Hej.sk Jitka Součková.
Podľa nej im kríza skôr pomôže, ľudia dajú totiž prednosť nákupu cez internet v snahe ušetriť, odhaduje možný budúci vývoj.