Je divadlo mŕtve,len o tom ešte nevie?

Vo francúzskom Nice diskutovali minulý týždeň divadelníci, ale aj literáti, kritici a filozofi o moci divadla i o divadle moci.

(Zdroj: AUTORKA)

Vo francúzskom Nice diskutovali minulý týždeň divadelníci, ale aj literáti, kritici a filozofi o moci divadla i o divadle moci.

Politika sa čoraz viac teatralizuje, divadlo sa naopak dostáva na okraj spoločenskej scény. Zachovalo si do dnešných dní aspoň akú–takú symbolickú silu? Nezabúda na analýzu toho, čo nevidno? Reaguje dostatočne rýchlo na aktuálne problémy spoločnosti, či angažovanosťou naopak stráca nadčasovosť? Je štát stále kráľom, ktorý si objednáva zábavu na svoj dvor? Je tvorca diktátorom divadla alebo už máme „demokratickú“ vládu diváka? Zomrelo už divadlo, len ešte o tom nevie?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tieto a ďalšie otázky vyplynuli zo stretnutia na Európskom divadelnom fóre, ktoré sa konalo koncom minulého mesiaca po niekoľkoročnej pauze. Hostiteľom bolo Národné divadlo v Nice. Riaditeľ Fóra Daniel Benoin naň pozval divadelníkov, spisovateľov či filozofov. Známy francúzsky intelektuál Bernad-Henri Lévy sa mal na jednotlivé národné správy o divadle pozrieť s nadhľadom nedivadelníka, jeho odstup od problematiky sa však mnohým účastníkom zdal až priveľký.

V dobrom i v zlom

Predstavenia, ktoré diskusie fóra sprevádzali, dokazovali skôr to, že priamočiare spojenie politiky a divadla nie je ideálne. Produkcia známeho Rustaveliho divadla z gruzínskeho Tbilisi sklamala tých, čo od režiséra Roberta Sturua očakávali viac ako prvoplánovú grotesku o poklonkovaní prezidentovi. Arabsko-hebrejské divadlo z Izraela prezentovalo niekoľko osobných výpovedí bez výraznejšej pridanej divadelnej hodnoty.

SkryťVypnúť reklamu

Dynamické Uzbecké divadlo Ilkhom vzniklo už v roku 1976 ako prvé súkromné divadlo na území bývalého Sovietskeho zväzu. Aktuálna produkcia Aischylovej Orestey, s ktorou sa predstavili v Nice, prinieslo so sebou aj záhadný tieň. Deň pred jeho minuloročnou premiérou zabili totiž jeho režiséra Marka Weila, doteraz nie je jasné, či jeho smrť mala nejaký súvis s jeho divadelnou činnosťou.

O divadelnom publiku sa hovorilo v dobrom i zlom. Ak divadlo hovorí k veci, diváci prídu, presviedčal Léo Bassi, režisér a herec pôsobiaci v Španielsku. Zo skúsenosti tvrdil, že len čo sa produkcia dotkne citlivého nervu spoločnosti, ktorým je napríklad v Španielsku cirkev, divadelník je aj dnes v ohrození.

Snobi a médiá

Podľa niektorých diskutujúcich sa malo hovoriť nielen o moci a divadle, ale aj o moci v divadle. Väčšina z nich totiž patrila k staršej generácii. Ktosi z mladších stihol len pripomenúť, že „mladí“ nie sú nijakou homogénnou skupinou. Bez naplnenia zostala aj podtéma o nových silách v divadle.

SkryťVypnúť reklamu

Trochu rozpačito pôsobili debaty o tom, či si divadlo zníži svoj status, ak sa prispôsobí kódom médií. Práve to totiž radil riaditeľ kultúrnej televízie Arte Jean Rozat. Divadelný kritik Ian Herbert z Británie pripomenul, že ak záznam z divadelného predstavenia vidí na TF2 osem miliónov divákov, je to skoro toľko, ako majú všetky francúzske divadlá dokopy za rok. Prehliadanie sily médií teda považoval za snobizmus, a to aj v prípade prenosu bulvárnej komédie. Nakoniec, pre viaceré krajiny vrátane Talianska či Belgicka je divadlo v televízii úplne nepredstaviteľné.

Medzi francúzskymi účastníkmi bolo cítiť napätie spôsobené aj prebiehajúcimi diskusiami o zákone o francúzskej televízii, ktorý by mohol zvýšiť mieru jej ekonomickej závislosti od moci. Španielsky spisovateľ a bývalý španielsky minister kultúry Jorge Semprún, ktorý fóru predsedal, vyzval divadelníkov, aby sa pripravili na reflexiu novej éry, ktorá zjavne pod vedením prezidenta Sarkozyho vo Francúzsku začína.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 267
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 955
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 681
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 960
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 539
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 818
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 620
  8. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 520
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu