KOŠICE. Zápcham na výjazde z Košíc do Prešova a vjazde opačným smerom má byť definitívny koniec. Včera odovzdali do užívania tretiu etapu novej križovatky Prešovskej a Sečovskej cesty. Bola poslednou stavbou, ktorá po takmer dvadsiatich rokoch od začiatku výstavby skompletizovala diaľničný privádzač.
Miliardová stavba
Križovatka pozostáva približne z 80 stavebných objektov. Najnáročnejšia bola výstavba šiestich mostov, ktoré garantujú bezkolíznu dopravu aj na rýchlostnom obchvate mesta spájajúcom jeho severnú a južnú časť. Mimoúrovňové riešenie jedného z neuralgických bodov v meste stálo spolu viac ako 1,848 miliardy korún.
Výstavbu komplikovala plná premávka a viaceré zmeny projektu. Problémy pretrvávali aj po sprejazdnení križovatky v novembri tohto roku. Smerom do Košíc sa zbiehali dva prúdy a dopravný lievik spôsoboval v špičke kilometrové zápchy.
Po otvorení ďalšieho pruhu sa podľa Jozefa Fabiana riaditeľa košického pracoviska Slovenskej správy ciest (SCC) okamžite prejavil účinok stavby v plynulosti dopravy. Dodávateľom stavby bolo združenie spoločností Doprastav Bratislava a Inžinierske stavby Košice.
Dom uprostred križovatky
Slávnostnú atmosféru pri strihaní pásky narušil dôchodca Róbert Sobota: „Tu si rozdeľujú miliardy a vlastníka nevedia vyplatiť,“ kričal starý pán, ktorého zdevastovaný dom ostal jediný uprostred križovatky. Zvyšné domy na Starej prešovskej ceste asanovali a ich majitelia dostali od mesta byty.
Sobota tvrdí, že SCC nebola ochotná odkúpiť jeho nehnuteľnosť. V dome údajne naďalej žije a svojich práv sa chce domáhať na súde.
Požiadavky vlastníka boli podľa Ľuboslava Adama z úseku investičnej výstavby SSC, neúnosné: „Tvrdil, že v dome býva sedem rodín a žiadal sedem náhradných bytov.“ Sobota podľa neho odmietal akúkoľvek spoluprácu, nebol ochotný sprístupniť dom súdnemu znalcovi, nereagoval na výzvy.
„Práve kvôli takýmto ľuďom je nutný inštitút vyvlastnenia,“ povedal Fabian. „Stavba je ukončená a odkúpenie už neprichádza do úvahy,“ dodal.