BRATISLAVA. Informácie o eure čerpáme najmä zo štátnych médií STV a Slovenského rozhlasu. Myslí si to vláda na základe prieskumu o názoroch ľudí na euro, ktorý si objednala od štátneho Ústavu pre výskum verejnej mienky (ÚVVM) pri Štatistickom úrade.
Na „rozhodujúci vplyv“ STV ústav prišiel tak, že sa ľudí pýtal, odkiaľ čerpajú informácie o eure, či „z STV“ alebo „z iných televízii“ alebo „z SRo“ či „z iných rádií“. Schopnosť média osloviť ľudí môže mať pritom výrazný vplyv na objem kampane, ktorú si vláda v jednotlivých médiách objedná. Eurokampaň bude stáť 195 miliónov korún (6,47 milióna eur), veľká časť z nich ide na reklamu v médiách.
„Je to nekorektné. Buď mali vymenovať všetky celoplošné média alebo dať otvorenú otázku, odkiaľ získavajú informácie,“ myslí si marketingový analytik Marian Timoracký.
Podobne sociológ Pavel Haulík z agentúry MVK by sa snažil zadávateľa prieskumu presvedčiť, aby vymenovali všetky celoplošné televízie a rádiá alebo uviedli iba všeobecne druh média. „Pokiaľ interpretácie prieskumu môžu mať vplyv na prerozdeľovanie peňazí na kampaň, nemalo by byť jedno médium zvýhodnené,“ myslí si.
Splnomocnenec pre zavedenie eura Igor Barát pripúšťa, že „ak by z prieskumov vyplynula zásadná informácia týkajúca sa zmeny podielu médií na informovanosť, budeme sa zaoberať možným prehodnotením mediálneho plánu“. Výsledky prieskumov o vplyve médií sú však podľa neho dlhodobo rovnaké.
Prečo sú v prieskume vypichnuté iba verejnoprávne médiá, by mal podľa Baráta vysvetliť ÚVVM. Valéria Bezáková z ústavu však hovorí, že odpovede naformulovali podľa požiadaviek vlády. „Zadávateľovi záleželo na tom, aby vedel merať vplyv STV oddelene.“
„STV venuje zavedeniu eura ako jediná televízia okrem bežného spravodajstva aj viaceré špecializované relácie,“ vysvetľuje Barát.
Podľa septembrovej analýzy spoločnosti Storin, ktorá monitoruje slovenské média, sa v prvom polroku venovali euru viac ako STV spravodajská TA3 aj Markíza.