BRATISLAVA. Ak ste pod stromčekom našli darček, ktorý vám nevyhovuje či už pre veľkosť, farbu alebo ste ho dostali dvakrát, a máte doklad o kúpe, skúste ho vymeniť. Hoci podľa zákona nie sú obchodníci v tomto prípade povinní vziať tovar späť, možnosť vymeniť ho za iný výrobok alebo vrátiť peniaze väčšina z nich ponúka.
„Nevhodnosť výberu tovaru nie je chyba, ktorá sa vyskytne pri jeho používaní a teda nevzniká právo na jeho reklamáciu. Je to vždy vecou dohody medzi predávajúcim a kupujúcim,“ vysvetlila hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová. Výkonný riaditeľ Združenia spotrebiteľov Slovenska Miroslav Tulák hovorí, že povinnosť vymeniť tovar má obchod aj vtedy, keď to sľúbi v čase predaja.
Obchodníci zvyčajne vychádzajú spotrebiteľom v ústrety. V v určitom čase - niekoľkých dní po kúpe – tovar, ktorý nebol používaný alebo nepodliehal reklamácii, vymenia za iný tovar či vrátia peniaze. Podmienkou je doklad o kúpe, záručný list v prípade elektroniky či visačky na textile. Tovar nemôže byť používaný, niektoré predajne vyžadujú aj pôvodný obal.
Niektorí obchodníci pripravili na povianočné obdobie špeciálne akcie, ktoré zákazníkom vrátenie darčeka uľahčia. Laura Ondriašová z oddelenia marketingu Nay hovorí, že v ich sieti obchodov s elektronikou možno darček vrátiť alebo vymeniť za iný tovar v rovnakej hodnote do 6. januára.
Rovnako je to aj v predajniach Electro World. „Tovar však nesmie byť poškodený alebo použitý,“ povedala marketingová manažérka predajne Darina Ostrolúcka.
Aj v predajniach Datart vám v prípade, že zakúpený tovar nevyhovuje, vrátia hotovosť alebo ponúknu výmenu tovaru do 10 dní od nákupu.
Kedy je výmena istá
S pokusom vymeniť tovar určite nepochodíte v reťazci Ahold, ktorý prevádzkuje predajne Hypernova: „Na základe negatívnych skúseností z minulosti možnosť vrátenia či výmeny tovaru neposkytujeme,“ povedala hovorkyňa reťazca Lenka Juríková. Reťazec prijíma len reklamácie podľa zákona – teda v prípade, že je zakúpený tovar chybný.
Tovar vymeníte aj v predajniach Terno Supermarket siete Coop Jednota, ale len po individuálnom posúdení, peniaze však nevracajú. Naopak reťazec Tesco ponúka výmenu tovaru celoročne v ktorejkoľvek zo svojich predajní.
Vymeniť nechcený tovar môžete podľa zákona do siedmich dní v prípade, ak bol zakúpený od podomového obchodníka, cez zásielkovú službu či internet. „Ak zákazník nedostane tovar, ktorý si predstavoval, pošle ho naspäť a dostane svoje peniaze,“ povedal výkonný riaditeľ internetového obchodu Hej.sk Dušan Dulovič. Zaslať predajcovi tovar musí zákazník za vlastné, upozornil Tulák zo Združenia spotrebiteľov.
Knihy len niekde
Problémy môžete mať s výmenou nechceného darčeka, ktorý podlieha autorským právam, ako sú napríklad CD, počítačové hry či knihy. Tieto tovary nevymieňa napríklad internetový Hej.sk. Hrozí totiž, že CD si napálite, knihu prečítate a všetko potom vrátite.
Knihy v prípade, že ide napríklad o chybu tlače, alebo na základe dohody, ak nie je tovar poškodený, vám vymenia v kníhkupectvách Panta Rhei.
Výnimkou sú aj produkty osobnej hygieny ako elektrické zubné kefky, holiace strojčeky či depilátory. „Služba Záruka vrátenia tovaru sa nevzťahuje na produkty osobnej hygieny,“ povedala Malovcová. Podobne je to aj v predajniach reťazca Tesco.
Šatstvo vymieňa väčšina obchodov bez problémov do siedmich dní. „Ak vidíme, že tovar nie je poškodený, vymeníme ho bez problémov,“ povedala napríklad vedúca predajne Mango v bratislavskom obchodnom dome Polus Kvetoslava Bílá. Ak si v predajni nevyberiete iný tovar, peniaze vám vrátia. Nepochodíte len, tak ako vo väčšine obchodov, pri vrátení osobnej bielizne.
Keď to nejde inak
Ak sa vám stane, že sa vám vianočný darček páči, no nefunguje, ako by mal, nezostáva nič iné, len ho reklamovať. Všetky spotrebné tovary majú zo zákona dvojročnú záruku, ak zákazník reklamuje tovar počas prvého roka od kúpy, môže obchodník reklamáciu odmietnuť len na základe odborného posúdenia v skúšobni. Ak obchodník neprijme reklamáciu tovaru po 12 mesiacoch od kúpy, spotrebiteľ môže poslať výrobok na odborné posúdenie sám. Bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia, všetky náklady, ako napríklad cenu posudku či poštovné, platí obchodník.
Pri reklamácii potrebujete predložiť chybný tovar, doklad o kúpe, záručný list a pôvodný obal výrobku. „V prípade, že im chýba jeden z dokladov, reklamáciu aj tak prijmeme. Všetky reklamácie sa snažíme vybaviť v lehote kratšej ako 30 dní,“ povedala napríklad Laura Ondriášová z oddelenia marketingu spoločnosti Nay. Niektorí predajcovia ponúkajú po uplynutí záručnej lehoty pozáručnú opravu či predĺženie záruky.
Každý obchod má iné pravidlá:
H&M
Šatstvo vymenia alebo vrátia peniaze do 30 dní po kúpe, podmienkou je visačka a doklad o kúpe.
Kenvelo
Tovar vymenia do siedmich dní. Peniaze nevracajú.
Mango
Ak výrobok nie je nosený, vymenia ho za tovar v rovnakej hodnote, alebo vrátia peniaze.
Panta Rhei
VVymenia nepoužívané knihy či CD, potrebný je pôvodný obal a doklad o kúpe.
Ikea
Obchod ponúka výmenu tovaru alebo vrátenie peňazí do 90 dní bez udania dôvodu celoročne. Potrebný je bloček a originálne balenie.
Reno
Obuv vymieňa tovar do ôsmich dní, alebo vrátia peniaze.
Nay
Služba – Vrátenie darčeka do 6. januára.
Datart
Služba – Záruka vrátenia tovaru do desiatich dní.
Electro World
Tovar okrem vecí osobnej hygieny vymieňajú, nesmie byť poškodený alebo použitý.
Hej.sk
l Tovar zakúpený cez internet vymenia do siedmich dní.
Ahold Retail Slovakia
Tovar zakúpený v predajniach Hypernova nevymieňajú.
Tesco
Vymeniť tovar môžete celoročne, musí byť zabalený, neporušený, nepoužívaný, nepoškodený. Potrebný je doklad o kúpe, záručný list a visačky na textile.
(zz)