BRATISLAVA. Slovenská armáda obstaráva náhradné diely aj na vozidlá, ktoré vlastní iba na papieri.
Podľa novembrovej verejnej súťaže malo ministerstvo obrany záujem za štátne peniaze nakupovať diely aj na „papalášske“ Tatry 613, motocykle Babeta, škodovky Š120 a Š105, či na automobil VAZ 2101 (žiguli), ktorý sa nevyrába 24 rokov.
Tender sa týkal dokonca aj autobusu ŠL11, ktorý sa vyrábal medzi rokmi 1970 a 1981 a vidieť ho na ceste je veľmi nezvyčajné.
Malo ísť o dielce na 34 rôznych typov vozidiel, z ktorých väčšina sa už roky nevyrába.
Linkové autobusy ŠL11 brázdili cesty v 70. a 80. rokoch. Teraz sa objavujú iba na prehliadkach veteránov. Vyradili ich totiž už aj dedinské futbalové kluby. Naša armáda má vo svojej evidencii 12 kusov, reálne nemá ani jeden. Napriek tomu chce na ne kupovať náhradné diely. FOTO: wikimedia.org
Armáda chce nakupovať dielce formou rámcových zmlúv v deviatich balíkoch. Znamená to, že chcela odoberať určité obdobie dielce za celkovú cenu do 2,5 milióna eur (78 miliónov korún) od rôznych, ale vopred určených výrobcov.
Bordel v armáde
V jednom z balíkov má nakupovať diely na „Avie, autobusy Karosa C734, vozidlá Liaz a autobusy ŠL11“ za takmer 232tisíc eur (7 miliónov korún). Hovorca ministerstva obrany Vladimír Gemela však priznal, že armáda fyzicky nevlastní žiaden autobus typu ŠL11, hoci na papieri ich naďalej eviduje až 12.
„Reálne už sú tie autobusy zošrotované. Ale nejaký vojak si zrejme nesplnil povinnosť a nevyradil ich,“ vysvetľoval.
Babety nemajú
V ďalšom balíku chcela armáda diely na staré lady, škodovky, ale aj na Jawy210 Babeta, kedysi obľúbené najmä poštármi.
„Babetu oficiálne nemáme ani jednu,“ povedal Gemela.
UAZ 469 – terénne auto. Naša armáda má podľa svojej evidencie na papieri vo výzbroji ešte asi 500 kusov. FOTO: forum.valka.cz
Tento balík súčiastok však nakoniec kupovať nebudú, lebo uchádzači nesplnili podmienky súťaže. Či tender vypíšu opäť, nie je jasné. Hovorca čudné obstarávania vysvetľoval tým, že Úrad pre investície a akvizície ministerstva, ktorý súťaž vypísal, „nemá kde zistiť“, či technika skutočne existuje.
Tatru 613, papalášske auto – výstavnú skriňu komunizmu, má armáda stále v evidencii. OTO: tatraportal.sk
„Úrad len plní požiadavky. On len súťaží, nedáva špecifikácie, čo treba obstarať. V tomto prípade to boli vojaci – logisti, ktorí dávali túto požiadavku.“
Vyšetrí to vojenská polícia
Podľa Gemelu vojenská polícia už rieši „nedodržanie ohlasovacej povinnosti“ pri vyradení z evidencie. Tvrdí, že pri takomto tendri nehrozila žiadna finančná škoda, lebo diely na neexistujúce stroje určite neobjednajú.
Staré súčiastky však mohli ovplyvniť výsledok tendra. Pokiaľ chcel totiž niekto dodávať diely na Avie, musel sa prihlásiť do tendra, ktorý sa týkal aj prastarých autobusov ŠL11.
Problém v tendri vidí aj Transparency International Slovensko. Podľa právnika Pavla Nechalu takéto podmienky súťaž zjavne deformujú a mohli by ju aj predražiť, keďže zužujú počet možných záujemcov. Nie všetci majú náhradné diely aj na veterány.
Do čoho chceli investovať
Autobus ŠL–11: počet evidovaných kusov 12, skutočný počet 0.
Škoda 120: počet evidovaných kusov 33, skutočný počet 2.
Škoda 105: počet evidovaných kusov 40, skutočný počet 1.
Jawa 210 (Babeta): počet kusov v armáde: 0.
Terénne autá UAZ – 469: skutočný počet približne 500.
Oprašujú aj UAZy
Hlučné ruské terénne autá armáda vyradí. V júni by mala uzavrieť tender na ich nástupcu.
BRATISLAVA. Armáda okrem dielov na autobusy, ktoré zošrotovala, kupuje aj súčiastky na ďalšie veterány.
Do 912tisíc eur (27,5 milióna korún) chce podľa súťaže zaplatiť za dielce do terénnych áut ruskej výroby UAZ 469. Tieto vozy sú súčasťou armády od 70. rokov. Okrem toho, že sú zastarané, sú finančne náročné na prevádzku. Majú totiž spotrebu až 30 litrov na 100 kilometrov, čo je aj dvojnásobok spotreby podobných vozidiel.
Napriek tomu ich podľa hovorcu minsterstva obrany Vladimíra Gemelu máme v evidencii okolo 500 kusov.
Vojaci ich mali v Iraku a jeden UAZ parkuje na dvore našich ženistov v afganskom Kandaháre.
Z peňazí na náhradné dielce však minieme vraj len zlomok. Za uplynulé tri roky sme totiž za súčiastky zaplatili len zhruba tri milióny korún. „Robíme všetko pre to, aby sme sa nevozili na zastaraných vozidlách,“ tvrdí Gemela. Tento rok v júni sa uzavrie tender na nástupcu UAZ. Česko miesto nich nakúpilo viac ako 500 áut Land Rover Defender.
Tento rok by sa mala uskutočniť aj súťaž na civilné verzie malých terénnych vozidiel, na nákup stredných pancierovaných terénnych áut aj nástupcov nákladných áut Praga V3S.
(knm)
Obciam rozdávajú staré lady
Nepotrebné vozy staré desiatky rokov sa predávajú ťažko. Armáda dala stovkyz nich zadarmo obciam.
BRATISLAVA. Éra UAZ, „vétriesiek“, žigulíkov a lád všetkých typov v slovenskej armáde sa zrejme zakrátko nenávratne skončí.
Ešte pred kúpou nových automobilov armáda začala vyraďovať prvé stovky kusov zastaranej techniky.
„Za 15 rokov sa ministerstvo obrany nezbavilo takého množstva nadbytočnej techniky, ako to bolo v roku 2008,“ povedal jeho hovorca Vladimír Gemela.
Na takýchto Ladách Samarách by sme už vojakov časom nemali stretávať. FOTO – policeman.sk
Armáda sa zbavovala pozemnej techniky tak, že ju darovala obciam, alebo odpredávala za symbolické ceny. Dohromady malo ísť o „niekoľko stoviek kusov“.
Obce dostali veľké množstvo terénnych áut UAZ, nákladné autá Praga V3S, ale aj okolo 200 kusov osobných áut Lada Samara.
Len vojenská polícia obciam dala okolo 40 Samár.
(knm)