Kedysi, v ére klasického filmu, boli vo filme všetci homosexuálni muži nepríjemní. Podozrivý bol každý, koho správanie jasne nenasvedčovalo, že mu v žilách koluje stopercentný testosterón - z takého sa vždy vykľul lotor. Medzitým je všetko trochu inak. V posledných rokoch prešlo našimi kinami hneď viac európskych, ale aj amerických filmov, v ktorých sa toto mravné skóre obrátilo. Krutí, hlúpi a zlí sú tí druhí.
Hrdina Adáskovho filmu sa pohybuje ulicami malého veľkého sveta postkomunistickej obnovenej Bratislavy. Po obskúrnych miestach, ktoré tu bývali považované za vychytené bary - hľadajúc vyslobodenie „z dobrovoľného väzenia“, ako povedal režisér Adásek v rozhovore pre SME. Tým, že čas a miesto sú také konkrétne, je jasné, že ak je to toto väzenie, čiže priestor, kde na nič podstatné nie je miesto, sme v ňom aj my. Mladý hrdina skúša nájsť cestu von aj tým, že si nafarbí vlasy na červeno. Nafarbí ich aj svojim blízkym. Ale aj tak nachádza slobodu iba v uzavretých kluboch, keď môže počúvať muža - hrá ho Vlado Adásek - čo spieva pesničky Hany Hegerovej. Mimochodom, nie zle.
Film Hana a jej bratia je prvý slovenský film, v ktorom sa objavila láska muža k mužovi. Naznačená je veľmi jemne, napokon ako všetko, čo prichádza prvý raz. Je jasné, že pre autora a režiséra bolo dôležité ukázať problém odlišnosti, ktorý je univerzálny - a nie, ako povedal, „riešiť otázku homosexuality“. Lenže problém odlišnosti je ostrý práve vtedy, keď je konkrétny a keď ide práve o to, o čo ide, a o nič iné, so všetkými konkrétnosťami. „Inakosť“ predsa všetci akceptujú. To len homosexualita každého dráždi.
Na druhej strane je asi dobre, že Adásek si zaumienil nakrútiť ľahký film a nepokúšal sa šokovať. Nie je to napokon prvý film, ktorý spracúva ťažký problém v ľahkom tóne. Aj keď sa neviem rozhodnúť, či v tomto filme je to naozaj ľahkosť hravá alebo len ľahkosť z nesmelosti.
Tiež neviem, či bolo treba ťahať do príbehu Hanu Hegerovú, respektíve či je táto autorská pocta funkčná. Naopak, jednoznačne skvelý je motív matky, frustrovanej hviezdy šou pre detského diváka. Túto karikatúru vlastnej role skvele hrá hviezda detských programov Patrícia Jariabková.
Celovečerný debut Vladimíra Adáska zatiaľ úspešne plní kiná mladými divákmi. Treba povedať, že je to po čase prvý slovenský film bez lyrizovaných momentov, ktoré u nás zvyčajne všetkým prerazia ako pýr. Bez krútiacich sa stromov a milencov bežiacich po lúke. Nemám nič proti milencom bežiacim po lúke, len mám niečo proti mŕtvemu stereotypu, ktorý je dodnes obľúbenou barličkou v situáciách tvorivej práceneschopnosti.
ANDREA PUKOVÁ