BRATISLAVA. Zástupcovia Volkswagenu sa majú stretnúť s právnikmi ministerstva práce, a dohodnúť sa či je potrebné a možné novelizovať Zákonník práce pre flexibilný program zamestnávania ľudí, ktorý minulý týždeň predstavila automobilka Volkswagen.
Automobilka dala svojim zamestnancom na jednej strane možnosť odísť s výhodným balíkom odstupného alebo možnosť zobrať si neplatené voľno alebo na druhej strane zostať a robiť flexibiline.
Keď nebude automobilka vyrábať naplno, niektorí zamestnanci nebudú chodiť do práce, budú im ale platiť plnú mzdu.
Zároveň im neodpracované hodiny a zaplatené hodiny budú spočítavať na mínusovom konte, z ktorého im budú uberať neskôr namiesto toho, aby im platili potrebné nadčasy, keď sa výroba rozbehne. ne možnosťou pre zamestnancov.
„Mínusový zostatok môže dosiahnuť maximálne tristo hodín," povedala hovorkyňa Volkswagenu Daniela Rutsch.
Čo v prípade, že zamestnanec rozviaže pracovný pomer s mínusom na konte hovorkyňa Volkswagenu ani miniterstva práce zatiaľ nepovedala.
„Je potrebné, aby sa právni experti oboznámili s dosahmi flexikonta napríklad na odmeňovanie zamestnancov, na odvody, na skončenie pracovného pomeru v čase, keď zamestnanec nepracuje alebo v čase zvýšenej pracovnej aktivity," povedala hovorkyňa ministerstva práce Daniela Rodinová.
Využívanie flexikonta plánujú od roku 2009 do roku 2012.
Koľko zamestnancov očakáva Volkswagen, že využije atraktívne podmienky pri dobrovoľnom odchode a koľko zostane pracovať vo flexibilnom režime sa podľa hovorkyne nateraz pvedať nedá.
„Keby som použil prirovnanie lepší vrabec v hrsti ako holub na streche, z pohľadu zamestnanca je teraz možno lepšie povedať si, že radšej budem mať istú prácu s tým, že potom budem musieť robiť viac za rovnakých platových podmienok ako spoliehať sa, že si nájdem do siedmych mesiacov novú prácu," povedal country manažér poradenskej spoločnosti M. C. Triton Pavel Prokop.
Keď už firma uvažuje o možnosti odchodu zamestnancov, musí alokovať peniaze na odstupné, takže očakáva, že problémy s výrobou budú dlhodobejšie. „Sedem platov ponúkajú teraz na ruku, ďalší mesiac by im trvalo, kým by nových ľudí prijali, čiže sa dá uvažovať, že počítajú s tým, že kríza bude dlhšia ako osem mesiacov, podľa toho počtu koľko mínusových hodín im dovolili narobiť, dlhšie ako rok," hovorí Prokop.
Žilinská automobilka Kia konto s mínusovými hodinami zaviesť neplánuje. Nateraz vyrába v priemere 35 hodín týždenne na zmenu v dvojzmennej prevádzke.
Čo znamená, že zamestnanci oproti normálnej prevádzke tri a trištvrte hodiny týždenne nepracujú, a tak im za tento čas Kia platí šesťdesiat percent mzdy ako kompenzáciu pri prekážke na strane zamestnávateľa. „Nateraz to meniť neplánujeme," povedal hovorca Kia Motors Dušan Dvořák.